Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge bichenows, hoe voeren en wat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Jonge bichenows, hoe voeren en wat?

[COLOR=#000000]Ik heb vogels altijd al leuk gevonden om ze te zien in de natuur en te houden. Nu ik kwam ik als student op een kale kamer, en voor de sfeer had ik mijn oude kamervoliere meegenomen. Vorige herfst heb ik een koppeltje bichenows gekocht, eigenlijk alleen voor de gezelligheid. Maar blijkbaar vonden ze het heel fijn en ze hebben nu een nestje met 5 eitjes. Ik heb wel vogels gehad maar nog nooit een nestje en als ik op internet kijk kom ik hele verschillende dingen tegen over de voeding van jonge vogels. [/COLOR]
    [COLOR=#000000]Sommige zeggen levend voer, andere zeggen alleen diepgevroren. De een zegt 1 keer per dag een lepel, andere meerdere keren op de dag. Wie heeft er ervaring met het groot brengen van deze (of vergelijkbare vogeltjes) en wat heeft hij/zij gevoerd? [/COLOR]

[COLOR=#000000]Daarnaast zit ik nog met de vraag of ik ze moet ringen of niet. Ik ben geen lid van een vereniging oid, ik heb het ringen ook nog nooit gedaan, ik ben ook niet van plan om actief te kweken ofzo. Is het per se noodzakelijk of maakt het niet uit? [/COLOR]

groetjes Jorrit

[COLOR=#000000]PS; als er mensen zijn die graag een jonge bichenow willen moeten die het maar zeggen. Want ik heb ook nog geen idee waar ze naartoe moeten als ze groot zijn.[/COLOR]

Welkom!

Bichenows doen het goed op een tropenmengsel. Tijdens het broeden 2-3 keer per week eivoer verstrekken. Nog geen levend voer of diepvries. Pas als er jongen zijn geef je ze elke dag het volgende: tropenmengsel; uiteraard grit en maagkiezel en eivoer. Door het eivoer meng je wat diepvries pinky's, in het begin een half en later een heel theelepeltje pinky's en daar doorheen doe je gewelde zaden. Voor de gewelde zaden gebruik je het normale tropenmengsel. Dat zet je s nachts in een laagje water, zodat het net onder water staat. De volgende ochtend goed spoelen en dan meng je dit samen met de pinky's door het eivoer.

6 weken na het uitvliegen zijn de jongen zelfstandig.

Ringen is niet noodzakelijk.

Zo zou het moeten lukken. Succes!
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Bedankt voor je snelle reactie HansV

Nog een klein vraagje, met het ontdooien van de diepvries pinkies, kan dat gewoon met de magnetron ofzo, of is daar nog een speciale manier voor?

Opmerking

Gefeliciteerd met de eitjes (dacht eerst dat er al jonkies waren). Misschien is Hans al uitgelogd. Maar hij heeft een heel goed advies gegeven en ter aanvulling het ontdooien is gewoon 5 minuten op het aanrecht of keukentafel. Veel succes.

groetjes fons

PS Als je in de omgeving van Goirle woont dan weet ik wel iemand die interesse heeft.
        Last edited by fons; 03-03-2016, 23:38. Reden: verkeerd gelezen
        Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
        uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Bedankt voor de tip Fons.

Het zijn 5 eitjes die hopelijk dit weekend uitkomen, ik zal jullie wel up to date houden met hoe t gaat. En ik zit in Wageningen trouwens

Opmerking

Houd er rekening mee dat de eieren niet kunnen uitkomen. Je hebt ze binnen zitten op jouw studentenkamer. Daarin stook je waarschijnlijk ook om jouw kamer warm te houden. Dat betekent in deze periode waarschijnlijk dat de luchtvochtigheid op de kamer onder de 55% zit. Dat maakt het lastig voor de jongen om uit het ei te komen. Aan de andere kant misschien woon je wel op een hele vochtige kamer
            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Ojee. Deze kamer kan inderdaad wel droog zijn. Aan de andere kant heb ik de verwarming nooit zo hoog en vrijwel altijd bakjes met water op de verwarming staan, daarnaast ook nog een paar kamer planten, dus ik hoop dat het helpt

Opmerking

als het wat droog is, kan je de eitjs zelf wat bevochtigen. Ik spuug (een beetje) er soms eens op enkele dagen voor het uitkippen. In jouw geval rond de 10e -elfde dag van het broeden.
                parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Is dat dan niet gevaarlijk ivm met bacterien en geur etc?

Opmerking

Je zou eventueel licht kunnen nevelen met een plantenspuit.

groetjes fons
                    Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                    uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                      6 weken na het uitvliegen zijn de jongen zelfstandig.
                      Mijn ervaring is dat ze al 2 weken na het uitvliegen zelfstandig zijn. Dat geldt voor de meeste prachtvinken trouwens.
                      Je moet even bepalen dan of je nog een 2e nestje wilt, zo nee, moet je het nestje weghalen anders beginnen ze gegarandeerd een 2e nestje en een 3e en een 4e, etc.

Opmerking

Je hebt gelijk Sytze. Ik bedoel 6 weken nadat de vogels uit het ei kruipen.
                        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                        X