Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ringen
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door JoslyIn Belgie zijn zelfs de ringmaten verschillend Vlaams Gewest (Vlaanderen) en Waals Gewest (Wallonie).
Bekijk maar eens de ringmaten Europese cultuurvogels.
Waals Gewest tot twee cijfers na de komma.
Heb eerder de indruk dat de ringmaten in Belgie groter zijn dan in Nederland.
Hoe dat allemaal in een zit.
Elk Land-Gewest hebben hun eigen regeltjes-wetten. Ook die gene die de vogelringen produceren hebben daar een zekere invloed.
Zeker vogelringen voor niet beschermde vogels.
Er zijn ook vogelbonden die de ringen zelf produceren.
https://www.aobbel.be/fr/wp-content/...des-bagues.pdf
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door JoslyIn Belgie zijn zelfs de ringmaten verschillend Vlaams Gewest (Vlaanderen) en Waals Gewest (Wallonie).
Bekijk maar eens de ringmaten Europese cultuurvogels.
Waals Gewest tot twee cijfers na de komma.
Heb eerder de indruk dat de ringmaten in Belgie groter zijn dan in Nederland.
Hoe dat allemaal in een zit.
Elk Land-Gewest hebben hun eigen regeltjes-wetten. Ook die gene die de vogelringen produceren hebben daar een zekere invloed.
Zeker vogelringen voor niet beschermde vogels.
Er zijn ook vogelbonden die de ringen zelf produceren.
www.aobbel.be/nl/wp-content/uploads/2015/07/Ringdiameters.pdf
www.aobbel.be/fr/wp-content/uploads/2015/07/dimensions-des-bagues.pdf
De WPC (West-Vlaamse Parkietenclub) gaf een tiental jaar geleden voor halsbandparkieten ringmaat 7.0 aan en de kbof 6.0. Enkele lokale kwekers hebben dit toen opgeworpen en kort daarna is de maat ook bij de kbof naar 6.0 gegaan. Gelukkig maar, want 6.0 was echt te klein en het zorgde ervoor dat er geen halsbandparkieten konden tentoongesteld worden met kbof 7.0 ringen. Ik ken mensen die speciaal voor hun halsbanden ringen bij de WPC bestelden om ze toch te kunnen ringen en tentoonstellen, maar dan kon je nog steeds niet deelnemen aan kbof-only tentoonstellingen.
De aob (link van josly) geeft trouwens nog steeds 6.5 aan, wat aan de kleine kant is voor veel halsbandparkieten.
Verschillende bonden is verschillende maten voor dezelfde vogel, het blijft een vreemde zaak.
Ik heb sinds dit jaar ook een koppel kakariki's. Ik heb op hoop van zegen 4.5 besteld (kbof), de WPC raadt ook 4.5 aan, maar de aob gaat, en dat merk ik nu net, dan weer voor 5.5. Hopelijk krijg ik geen probleem met ingroeien ...Last edited by Heusnoorn; 25-02-2016, 10:06.
Opmerking
-
samen zitten en samen afspreken lijkt toch o zo moeilijk.Elk houdt aan zijn eigen club en mening!
(Je bedoelt waarschijnlijk dat kbof naar 7.0 gegaan is he; ik gebruik die van WPC, levert geen enkel probleem)parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
Opmerking
-
Ze zouden inderdaad beter samenzitten ja. Echt belachelijk hoe ze zo doen, echt verwarrend voor beginnelingen.
Grtjs
Ps kanaries hebben hun eerste eitje gelegd vandaag😊Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken
Opmerking
-
toppie! De start van iets moois..???parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking