Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Magellaansijs(Zwartkopsijs)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Magellaansijs(Zwartkopsijs)

Even een vraagje hoe zijn deze vogels qua karakter en met andere kleien tropen?
    En wat betreft de kweek en hebben ze speciale eisen?

De Magellaansijzen kunnen makkelijk met andere tropen gehouden worden. Afgezien van het feit dat het waarschijnlijk de meest agressie Zuid-Amerikaanse sijzen soort is doen ze andere tropen verder niks. Alleen onder elkaar kunnen ze flink te keer gaan en met name de poppen kunnen zeer fel zijn tegen de mannen als ze zich bedreigt voelen. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte die je hebt. De Magellaansijs heeft veel ruimte nodig is mijn ervaring. De vogels willen nog wel eens jagen met name in het broedseizoen en dan moet er ruimte zijn om te kunnen vluchten. Tot gewonde en of dode vogels komt het echter nooit, dat wil zeggen, ik heb dat nog nooit mee gemaakt met de Magellaansijs.

Opmerking

Opmerking

Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
          ...want je hebt nu 4 koppels zitten op 8 m3 en je moet ook rekening houden met eventuele jongen natuurlijk.
          Om nog maar even niet te spreken van de infectiedruk. Je hebt al snel te veel vogels op een vierkante meter waardoor je het risico loopt op ziekten.

Opmerking

oke, nouja de afmetingen zijn alleen voor het buitenhok het binnenhok komt er ook nog bij en ik heb nog wat grote broedkooien , en dat speciale amerikaanse sijzen voer kan ik dat gewoon krijgen bij de dierenspeciaalzaak?
            Ze hebben hier erg veel voer maar heb nooit op dat voor sijzen gelet.

Opmerking

Mijn ervaring is ook dat de zwartkopsijs veel ruimte nodig heeft. Ze houden erg van vliegen, en ze zijn ook erg druk. Zolang ze de ruimte hebben kunnen ze perfect met andere tropen. Ik zou ze alleen niet bij jou 4 koppels op 8m2 plaatsen, wordt te druk (zeker als ze jongen krijgen).

Ik heb de zwartkopsijs ook in een broedkooi gehad, maar daar vind ik ze ongeschikt voor. Veel te druk. Qua voer geef ik ze gewoon tropisch zaad. Geen sijzenvoer. Dus dat ze speciaal amerikaans sijzenvoer moeten hebben ben ik niet met bridbreeder eens. Google even op zwartkopsijs en je ziet ook staan dat ze qua voeding gewoon een tropische zaadmengeling moeten hebben.

Maar goed, ik zou je dus afraden om ze bij die 4 koppels te plaatsen op 8m2 en ik zou ze ook niet in een broedkooi doen.

Opmerking

oke is goed, maar ik had een koppeltje gevonden vlakbij en dacht is misschien wel leuk maar ze zitten op 16 rgaden dus dat word hem sowieso niet.

Opmerking

Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                  Vergeet niet te kijken op mijn site!
                  http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
                    ...Qua voer geef ik ze gewoon tropisch zaad. Geen sijzenvoer. Dus dat ze speciaal amerikaans sijzenvoer moeten hebben ben ik niet met bridbreeder eens...
                    Ik heb tropenzaad in de kas maar daar blijven de Zuid-Amerikaanse sijzen gewoon vanaf. Zij eten een mengsel van Amerikaanse sijzen zaad (bladner) met widzang zaad en kapoetsijzen zaad van witte molen. 'T is ook maar net waar ze aan gewend zijn maar ik zou een Zuid-Amerikaanse sijs niet op een tropen mengsel willen hebben.

Opmerking

Enkele jaren geleden heb ik ze ook gekweekt in broedkooien van 1,20 mtr x 40 x 40 cm.
                      Kregen Amerikaanse sijzenzaad met onkruid/putterzaad.
                      Redelijke broedresultaten maar vanwege vervelend gedrag tijdens broeden op nest door pop de mannen achter de schuif gezet om vernieling nest/eieren te voorkomen.
                      Ik ben het met Euphonia eens dat tropisch zaad niet voor Amerikaanse Sijzen geschikt is.

Opmerking

Onkruidzaad geef ik ze ook maar dan alleen van maart tot november.

Opmerking

Blijkbaar kan beide dus, als jullie de ervaring hebben dat sijzenvoer goed werkt. Bij mij werkt tropisch zaad uitstekend, nog nooit een ouder of jong verloren. (Even afkloppen). Maar in elk geval verstandig dat Remco er voor heeft gekozen om het koppel niet aan te schaffen.
                          Last edited by jelmertjuhh11; 16-02-2016, 23:41.

Opmerking

Magallaansijzen hebben echt Amerikaanse sijzen zaad nodig. Dit zijn heel andere zaden dan tropisch zaad, speciaal afgestemd voor hen.
                            Ze zullen het wel overleven met tropische zaad maar je doet de vogel heel wat te kort en op den duur zien ze er niet meer jofel uit en zal de kweek ten wensen over laten.

De ruimte die je hebt is mooi en ook ik zou het bij de koppels laten die je er nu in wilt doen.
                            Wel fijn om te horen dat je een binnen hok hebt.

Succes.
                            groetjes
                            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                              Magallaansijzen hebben echt Amerikaanse sijzen zaad nodig. Dit zijn heel andere zaden dan tropisch zaad, speciaal afgestemd voor hen.
                              Ze zullen het wel overleven met tropische zaad maar je doet de vogel heel wat te kort en op den duur zien ze er niet meer jofel uit en zal de kweek ten wensen over laten.

De ruimte die je hebt is mooi en ook ik zou het bij de koppels laten die je er nu in wilt doen.
                              Wel fijn om te horen dat je een binnen hok hebt.

Succes.
                              Mijn zwartkopsijzen krijgen nooit sijzenzaad, altijd tropisch zaad. Heb ze al jaren, zitten altijd strak in de veren en ieder jaar vele jongen. Dus wat je zegt klopt niet, of ik heb constant geluk.

Opmerking

Working...
                              X