Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mozambique eieren komen niet uit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Mozambique eieren komen niet uit

Ik heb al 2 nestjes met 3 bevruchte eieren gehad. Maar ze komen niet uit. De ouders broeden geweldig goed. De vogels zitten bij 15 graden. Wie weet wat de oorzaak kan zijn?

Waarschijnlijk zijn ze niet in goede conditie, vogels zijn te oud, of 1 van de ouders is niet vruchtbaar.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Inderdaad waarschijnlijk niet bevrucht ook al lijkt dit zo.
      Ik heb ooit een koppel gehad dat de eerste 2 jaar voor veel jongen hebben gezorgd tot ik de kooi waar ze in zaten verzette, het jaar dat ik dat deed had ik 3 x een nest wat allemaal onbevrucht bleek te zijn.
      pas het jaar erop hadden ze het weer zo naar de zin dat er weer jongen kwamen.

Opmerking

De eieren zijn echt wel bevrucht en de vogels zijn amper 2 jaar oud. Iemand nog een idee?

Opmerking

Luchtvochtigheid misschien , als deze te laag is kan het zijn dat de eieren niet uitkomen.

Opmerking

Ik neem aan dat je het ei open gemaakt heb nadat het niet uitkwam? Was het embryo volledig volgroeid en had het een eitand?

Opmerking

Ja inderdaad waren het volgroeide jongen. Niks vreemds aan te zien. En dat bij alle eieren. Ben benieuwd naar de reden

Opmerking

Te lage luchtvochtigheid maakt dat het jong uit droogt in het ei en een te hoge dat het jong verdrinkt in zijn eigen ei. Het kan ook nog zo zijn dat de schil te dik is en het jong er daardoor niet uit kan komen. Je kan er dus vaak weinig zinnigs over zeggen. Ik zou eerst een hygrometer ophangen en kijken wat de luchtvochtigheid in je hok is.

Opmerking

En voor de zekerheid altijd badwater verstrekken tijdens de broed.
                  Groeten, Ben

Opmerking

Ze krijgen regelmatig badwater maar daar wordt zo ver ik zie niet of nauwelijks gebruik van gemaakt.
                    De luchtvochtigheid is 63%. Volgens mij is dat wel ok.
                    De vogels zitten nu 16 dagen te broeden. Heeft het zin dat ik zelf de eieren beetje open maak?
                    Last edited by Jeroen100; 21-01-2016, 20:18. Reden: Verkeerd % vermeld

Opmerking

63% is wel goed al is hoger wel beter lijkt mij. maar vooralsnog is het toch de broedende vogel zelf die bepaald hoe vochtig het in het nest is/wordt. Ook de voeding speelt nog een belangrijke rol. Een afwijking in bijvoorbeeld de Calcium/Mangaan ratio kan al van invloed zijn op een te vroeg of te laat uitkomen van de eieren.

Lees dit artikel ook eens http://www.guidokempeneers.be/Agapor...dood_in_ei.htm

Maak nooit zelf een ei open dan sterft het jong meteen. het is mij wel 1 keer gelukt met een kwartel dat niet uit het ei kon komen, ik was net op tijd. Ik denk dat het nooit gaat lukken om zo een kleine vogel uit een ei te trekken.
                      Last edited by euphonia; 21-01-2016, 21:54.

Opmerking

Opmerking

Ben nog steeds benieuwd. Is er nog iemand die de mogelijke oorzaak weet??

Opmerking

Het niet uit het ei kunnen komen zou kunnen liggen aan het ontbreken van vitamine B12 (cobalamine) ... Zou in jouw eivoer moeten zitten. Welk merk gebruik je?

Mogelijk heeft de pop te weinig voedingsstoffen kunnen opnemen en uiteindelijk kunnen doorgeven aan de eieren, waardoor de jongen niet de kracht hebben om uit het ei te komen.

Daarnaast kan het ook gewoon op een virus of een slechte bacterie gaan. Daarvoor zou je dan een ontlastingsonderzoek moeten laten doen bij een vogelarts.
                            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

jeroen ik denk dat je vogels nachts verstoord worden, bijvoorbeeld door muizen of bloedluis en dan van het nest af gaan, met het gevolg dat je eitjes koud worden en de jongen sterven in het ei, vogels hoeven echt niet lang van de eitjes te zijn om af te koelen, het is maar een suggestie maar het zou zomaar kunnen.

Opmerking

Working...