Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodkop papegaai amadines seksen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Mocht je in de toekomst jongen kweken, dan zou ik ze de dag dat ze uitvliegen eens in de hand nemen en de vogels bekijken en dan vlak boven de ogen. Ik heb deze vogels ook een paar jaar gekweekt en toen de jongen die daar het meest rood vertonen genoteerd en dat bleken bijna altijd de mannen te zijn.
    gr Harm Berend

Opmerking

Bedankt voor de tips. @Hans - Ik zal proberen nieuwe foto's te maken als het zonnetje schijnt. Hoe moet zo'n verenpak eruit zien om aan de kweek te beginnen?

Opmerking

De conditie van de vogel moet goed zijn. Dat betekent dat deze o.a. goed in zijn verenpak moet zitten, dus inclusief staartveren. Het verenpak moet glansen net zoals de ogen. Als ze in goede conditie zijn en de voorwaarden goed zijn, hoor je de man veel 'zingen' en het popje daarop reageren. Bij papegaai amadines zal je ook achtervolgingen zien van de man die zijn pop opjaagt net zolang totdat hij met haar kan paren.

Persoonlijk zou ik er eerst voor zorgen dat ze in goede conditie zijn, voordat je met ze probeert te broeden. De kans dat ze nu onbevruchte eieren zullen leggen is groot. Op hoeveel uur licht zitten ze nu? Ze zitten bij 20 graden, dus waarschijnlijk binnen. Wat is het luchtvochtigheidspercentage binnen? Hoe vaak verstrek je eivoer? Geef je ze wel eens gewelde of gekiemde zaden door het eivoer? Of Pinky's?

Als ze in goede conditie zijn en zingen, dan kan je ze dagelijks badwater aan gaan bieden, 2 maal per week graszaden wellen en deze door het eivoer mengen. Dan gaan ze in combinatie met de juiste temperatuur en luchtvochtigheidspercentage 'vanzelf' wel in broedstemming geraken.
        Last edited by HansV; 25-01-2016, 10:55.
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Ik heb ze nu binnen zitten in een broedkooi van 120x45x45 bij constante temperatuur van 19 graden. Ze krijgen ongeveer 13 uur licht. Luchtvochtigheid varieert tussen 50 en 70. Ik heb er 3 nestblokken in hangen. Ze krijgen dagelijks vers badwater met citroenzuur alsook in hun drinkbekers. Ik geef ze sinds vorige week 2 x in de week eivoer. Ik geef geen gekiemde zaden of wormen. Ze bouwen goed aan de nesten en het mannetje jaagt regelmatig. Bij gelegenheid ga ik meer foto's maken.

Opmerking

Als je wil kweken zal je het aantal lichturen moeten verhogen naar ongeveer 15 uur. Kan je in stappen doen van 20 minuten per week. Dan zit je over 6 weken op 15 uur.

Doe een schepje zaden (gewone mengeling die je ook droog aan jouw vogels verstrekt) in een laagje water en laat dat een nachtje staan. Volgende ochtend goed afspoelen en door het eivoer mengen. Je zal zien dat ze het vreten.
            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door JoVM Bekijk Bericht
              De papegaai amadines hebben 1 nest klaar en zijn nu bezig bezig met een tweede. Is dit garantie op eieren + broeden? Alleen die met de kortste staart zie ik in het broedblok bouwen aan het nest.
              zie dat je waterflesje vol alg zit. misschien toch een keer schoon maken.
              groeten gijs

Opmerking

Bedankt voor de tip Gijs. Alles blijft proper nu dankzij het citroenzuur. Tip van Hans!

Opmerking

Ik heb deze morgen komkommer fijn gesneden en aan de vogels gevoerd. Ze hebben geen interesse in de komkommer. Zou ik dan nog komkommer voeren? Eivoer met gekiemde zaden zijn ze verlekkerd op.

Opmerking

Je hoeft de komkommer niet klein te snijden. Gewoon een stukje afsnijden en dan halveren. Dan beginnen ze bij het waterige gedeelte en hollen de komkommer helemaal uit. Mijn papegaai amadines zijn dol op komkommer.
                    Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

De tips beginnen al vruchten af te werpen. Ze worden terug feller en actiever.
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

En nu is het een kwestie van geduld.

Succes en vergeet niet te genieten van je vogeltjes!
                        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Hoe is het nu met jouw koppel Roodkop ppa's JoVM?
                          Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                          X