Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ze blijven leggen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ze blijven leggen

Zoals elk jaar heb ik, in de winterperiode vanaf november ongeveer, mannen en poppen gescheiden ondergebracht in vluchtjes.
    Zo ook de gouldamadines, 4 popjes in een vlucht bij elkaar.
    2 kweek poppen met 2 van hun dochters.
    De kweek poppen hebben dit jaar elk 2 nestjes groot gebracht. Ieder 12 jongen.

Sinds ongeveer 6 weken raap ik elke morgen 2 tot 3 eitjes. Er wordt geen dag overgeslagen.
    Dit is nog niet eerder gebeurd in voorgaande jaren.
    Hier maak ik me toch we wat zorgen over. Vooral met het oog op komend seizoen. Gaat dit wel goed komen als ik ze in het voorjaar ga koppelen?

Kan ik iets doen om het leggen van de eitjes te stoppen, of zou het niet uit maken.
    De popjes krijgen nu 1 tot 2 keer per week een beetje eivoer en eischalen als extra's.

Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik het graag.
    Alvast bedankt.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

[COLOR="#0000CD"]Mijn ervaring is dat met alle Australische vogels het in hun natuur zit ingebakken om explosief te vermeerderen.
    Het land van oorsprong heeft dat meegegeven.
    Tijden van onthouding en tijden van overvloed.

Van wat heden grasparkieten worden genoemd is in de natuur bekend dat ze met de golftekening nog op het voorhoofd al begonnen met de kweek van een nieuwe generatie.

Je kunt aannemen dat weer starten met de kweek betekent dat dit normaal is voor hen.
    Het is dan ook zo dat ze er prima bijzitten, klaar voor de start.
    Negeren dat ze leggen en beginnen met de kweek wanneer het jouw uitkomt.
    Ik zelf drukte de eitjes weer stuk waarna de vogels dit weer op aten.
    Het gaf nooit problemen erna in het volgende kweekseizoen.

De ene pop die niet meedoet met leggen, is mogelijk straks de pop die dan door de mand valt en als uitzondering kan worden gezien. [/COLOR]

Opmerking

Ik weet niet of de temperatuur van de vluchtjes anders is (buiten ??) Ik heb sinds kort nieuwe krielen buiten in de ren (kuikens van april, mei) die nu voor het eerst beginnen te leggen ! Normaliter zou je dat in het voorjaar pas verwachten omdat deze sowieso 's winters buiten niet leggen. Maar ja als het 10-15 graden is....

Opmerking

Ik vind de laatste weken ook regelmatig eitjes van de Goulds in hun kooi. Ze zitten met 12 bij elkaar.
        Er zitten al broedrijpe poppen tussen.
        Komende week ga ik de koppels samenstellen en dan wacht ik af wat ze verder gaan doen. Blijft toch een verrassing telkens.

Opmerking

Opmerking

Dank je wel voor jullie reacties.

Mijn vogels zitten altijd binnen dus de temperatuur, dat is niet het euvel.

Ik ga mee in de reactie van Eduard en ga er vanuit dat het allemaal goed komt.

Gee succes komende weken. Altijd weer leuk en spannend, dat vind ik ook.
            groetjes
            Heidi

Opmerking

eduard v schrijft

ben je niet bang dat dit het eieren pikken aanleert.

Opmerking

[COLOR="#0000CD"]Ik ben niet zo snel bang op mijn leeftijd .
                Wel wat ervaring en daar hoort het eten van eieren bij door vogels.
                Platgedrukt blijft de vraag of een vogel dat als een ei ziet.
                Zoals ik schreef maakte ik het mee.
                Eitjes vallen van de zitstok hoogte en zijn dan vaak plat of erg vlak bij van uitzicht.

Japanners kweekten indertijd de goulds met ei gierst.
                Gierst de met vloeibaar eiwit werden omhuld en erna zon gedroogd.
                Ooit als mijn goulds eens niet wilden starten met kweken en ook de bekende Japanse milet geen verbetering bracht een variant bedacht en uitgevoerd.
                Geklutst ei gegeven als een vorm van toegift voor de kweek.

Het gevolg was dat ze driftig werden en aan de leg kwamen als kippen in de top leg tijd.
                Het erna de nestkasten geven gaf een overvloed aan nakomelingen.
                Dat ervaar ik als positief, zeker niet negatief.

Trouwens de goulds klooien altijd met eitjes.
                Oude of slechte eitjes gaan probleemloos richting uitgang van het nest.
                Dat gebeurt vrijwel altijd met een gaatje erin gestoken.
                Hoe ze hele eitjes er uit gooien is tot heden een raadsel voor mij gebleven
                Met de steentjes in het nest,doen ze dat ook al, erin en eruit.
                [/COLOR]

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
                  [COLOR="#0000CD"]Mijn ervaring is dat met alle Australische vogels het in hun natuur zit ingebakken om explosief te vermeerderen.
                  Het land van oorsprong heeft dat meegegeven.
                  Tijden van onthouding en tijden van overvloed.

Van wat heden grasparkieten worden genoemd is in de natuur bekend dat ze met de golftekening nog op het voorhoofd al begonnen met de kweek van een nieuwe generatie.

Je kunt aannemen dat weer starten met de kweek betekent dat dit normaal is voor hen.
                  Het is dan ook zo dat ze er prima bijzitten, klaar voor de start.
                  Negeren dat ze leggen en beginnen met de kweek wanneer het jouw uitkomt.
                  Het gaf nooit problemen erna in het volgende kweekseizoen.

De ene pop die niet meedoet met leggen, is mogelijk straks de pop die dan door de mand valt en als uitzondering kan worden gezien. [/COLOR]
                  als je de eitjes kapot drukt en ze daarna de dooier laat opeten leer je de vogels hun eigen eieren te eten, dit is een zeer kwalijke zaak Jongen uit deze ouders kunnen dit gedrag ook meekrijgen waardoor er nieuwe problemen in de vogelhobby gebracht worden. Voer de vogels gewoon eivoer voor de eiwitten!

Maar om on-topic te blijven,

ik heb er ook wel is "last" van gehad, hoe warm zitten de vogels? Warmte, voeding en daglengte zijn de belangrijkste factoren waardoor vogels in de broedstemming komen

(bij kippen worden er ook met reden kunsteieren onder een broedse hen gelegd ivm met het pikken wat erin gefokt is helaas)
                  webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

[COLOR="#0000CD"]Waarom zo negatief Aadje?
                    Waarom paniek om off topic te geraken?
                    Fora zijn er toch om van gedachten te wisselen?

Ik heb een vraag aan je die ons nog verder off topic brengt maar mogelijk ook wel duidelijkheid kan brengen.
                    In vragen waar allen mee blijven zitten zolang we ons bezighouden met het leven, in het bijzonder te aanzien van onze hobby.

Wat denk je kan je aandragen om te staven dat geplette eieren vogels zouden doen besluiten dit als een verworvenheid vast te leggen in hun best wel intelligente hersenen?

Mijn vogels deden dit alvast niet, bij elkaar een 20 koppel goulds waaruit ik de vogels selecteerde om dat jaar te gaan broeden.
                    De keuze valt voor mij altijd uit de 3-5 koppels die binnen 14 dagen starten na het plaatsen van de nestkasten.

Collega vogel houders deden wel vaker ei of delen ervan aan vogels geven.
                    Met bast en al werd vroeger algemeen door tropen houders gedaan om als voorbeeld mee te geven.[/COLOR]

Opmerking

Opmerking

[COLOR="#0000CD"]Om aan de zwavelbehoefte van vogels te voldoen volstaat het verstrekken van koolblad.
                        De bloem van bloemkool of broccoli mag ook al.
                        Wist je trouwens dat in 100 Gr. kool meer Vit. C zit dan in een kilo citrus fruit.
                        Voor een kanarie kan je daarom volstaan met een blaadje van een spruitje p/d per vogel[/COLOR]

Opmerking

Het kweekseizoen van de Gould amadine wordt beinvloed door slechts een ding en dat is de aanwezigheid van voedsel.

Ik zit al wat jaartjes voor een maand of 6 in Australie en neem ook deel aan scientific onderzoek en vogeltellingen voor deze soort in de Kimberley. Het voor in de krop van de jonge vogels bestaat voor 90 procent uit een zaad soort.

Natuurlijk kan het gedrag en voeding van in gevangenschap levende vogels op een langere termijn veranderen.Dat gebeurt namelijk ook met de mens als je ze bijvoorbeeld in die kartonnen dozen (Wim Sonneveld- Het dorp) opsluit.

Groet, Kees

Opmerking

Opmerking

Dus dan zou ik er vanuit moeten gaan dat het leggen van de eitjes te maken heeft met het voedsel aanbod.
                              Een beetje twijfel ik hier toch wel aan omdat af en toe een schepje Premium prestige tropical finiches van Versele-Laga, dan de oorzaak zou zijn.
                              Iets anders heb ik namelijk niet veranderd.
                              De zak die ik had is al weken op en ik raap nog steeds elke dag eitjes.

Josly dit schrijf je in je eerste berichtje:
                              "Meer dan waarschijnlijk zal het allemaal rechtstreeks/onrechtstreeks te maken hebben met zwavelhoudende stoffen-aminozuren.
                              Een van de voornaamste oorzaken wat onder andere eiereneters, verenplukkers aangaat.
                              Het heeft allemaal te maken met inwendige stress die uiterlijk zichtbaar zijn (innerlijke stress niet meer onder controle hebben)"

Volgens mijn bescheiden mening leggen popjes geen eitjes als ze gestrest zijn?
                              En even nog voor de duidelijkheid. mijn berichtje gaat niet over eiereneters of verenplukkers.
                              groetjes
                              Heidi

Opmerking

Working...
                              X