Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedrijp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Broedrijp

Beste

Ik zou graag willen weten tot hoeveel jaar vogels eieren leggen/broeden.

Is er een verschil tussen bepaalde soorten.

Is een overjarig koppel (na 1 jaar al overjarig) beter of .....

Graag verneem ik

Sommigen leggen er maar 1, andere soorten leggen er veel meer. Afhankelijk van de soort vogel.

Een ervaren koppel is altijd beter. Zij hebben immers al geleerd en zijn wat verder dan het koppel dat voor het eerste keer broed.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Maar als bv een vogel 5 jaar oud is Tropen bv kapoetensijs wat zijn dan nog de kansen voor een goed nest

Opmerking

als jij dat koppel al 5 jaar hebt, en ze brengen elk jaar jongen groot, dan zijn de kansen wel goed.

mijn inziens is dat ze tot een jaar of zeven, wel jongen kunnen groot brengen.

maar uitzonderingen bevestigen de regel.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik ben voorstander om ieder jaar met jonge vogels te kweken, uitzonderlijk blijft er een koppel 2 jaar. Ik vind dat jonge koppels door hun 'onervarenheid' de jongen meer en beter voeren.
          Ps: deze redenering gaat niet op voor krombekken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten Bekijk Bericht
            ...Ik zou graag willen weten tot hoeveel jaar vogels eieren leggen/broeden...
            Daar valt geen peil op te trekken. Elke vrouwelijke vogel wordt geboren met een van te voren bepaald aantal eitjes in zich. Zo kan het zijn dat een bepaalde vogelsoort 4 jaar eieren kan leggen en anderen weer 10 jaar. Eenmaal alle eieren uit het lichaam gewerkt zal de vogel nooit geen enkel ei meer leggen.

Opmerking

[COLOR="#0000CD"]Ik meen dat binnen de soort er al zeer veel verschil bestaat in de levens duur van de eierstok.
              Ook al in het zich ontwikkelen van het aantal ei folikels
              Zelfs zoveel dat er op gefokt en geselecteerd wordt.
              Mag als voorbeeld dienen de kip, alle bekend.

Liefhebbers zouden er goed aan doen dergelijke exemplaren hoog te schatten en de kweek er mee te verrijken.
              Vroeg kweekbaar en tot hoge leeftijd doorgaan is een kenmerk van vitaal en sterk.
              Daarmee hou je het geneuzel over inteelt ook al buiten de deur. [/COLOR]

Opmerking

Working...
              X