Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleur ontlasting Zaadeters

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kleur ontlasting Zaadeters

Aan de kleur van de ontlasting van een vogel valt veel te zien echter nu kom ik er even niet uit dus vandaar dit topic.

Ik ken de kleur van de ontlasting van zo een beetje al mijn vogels en dat varieert natuurlijk met wat men ze voert. Ik houd dat strak in de gaten want vanuit kleur, samenstelling en andere zaken kan je snel zien of je vogel gezond is of dat hij iets onder de leden heeft wat normaal niet zichtbaar is.

Zo men hier nu wel weet plaats ik als ik eens een nieuwe vogel nodig heb deze vogel eerst een aantal weken in quarantaine om te zien of ik te maken heb met een gezonde vogel waarna hij gedurende een aantal weken nog bij mij op de testbank gaat (even de zoekfunctie hier gebruiken).

In dit geval gaat het om een Kapoetsijs man die ik aangeschaft heb. De vogel is nu zover dat hij bij de rest in de kas kan echter de kleur van zijn ontlasting blijft mij verbazen, die is namelijk gifgroen met een wit puntje in tegenstelling tot de meeste andere Zuid-Amerikaanse sijzen die ik kweek namelijk zwart met een wit puntje. Deze sijs krijgt uiteraard het zelfde menu als alle andere dus daar zit het verschil niet. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, de vogel ziet er echter super gezond uit alleen wil ik hem niet bij de rest plaatsen voordat ik weet wat er aan de hand is.

Ik kan ook nog melden dat ik de gebruikte zaden zeef met een kafblazer zodat ik weet dat de vogels ook echt alles opeten wat ik ze geef.

Ken het probleem Euphonia. Heb kort geleden een aangekochte Coloria pop gehad die ook groene en zelfs gele ontlasting liet ontsnappen. Heb daarnaast een tijdje mariadistelextract door het water gedaan, want dat schijnt goed voor de lever, nieren en darmen te zijn. Dat hielp een klein beetje, want ze zag er uiterlijk wat beter uit, maar de ontlasting was nog steeds niet goed. Niet veel later naar de vogelarts geweest die een ontlastingsonderzoek deed en wormen constateerde. Helaas hielp geen enkel wormmedicijn, omdat ze waarschijnlijk al teveel was gekuurd door de vorige eigenaar. Uiteindelijk heb ik haar uit haar lijden moeten verlossen. Hopelijk is dat bij jou anders.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

@HansV. Spijtig dat de vogel het niet overleefd heeft. Zo men weet ben ik tegen het zelf spelen van dierenarts maar ik gebruik nu al wel een goed jaar Allicine door het drinkwater en mijn ervaring is dat deze stof de vogels actiever maakt en voor zover ik het kan bekijken eten ze ook minder dan voorheen.

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
      ...Is er veel urine (het waterdeel van ontlasting) aanwezig bij de uitwerpselen?...
      Nee, zo een beetje het zelfde percentage als bij al mijn andere Zuid-Amarikaanse sijzen.

...Neemt de vogel voldoende voeding, en of vocht tot zich...
      Ja.

...Maar waar ik mogelijks de link zou leggen aangaande volgende informatie.
      "ik kan ook nog melden dat ik de gebruikte zaden zeeft met een kafblazer zodat ik weet dat de vogels echt opeten wat ik geef"
      Natuurlijk weet ik de juiste achtergrond niet wat daarmee bedoeld wordt...
      Ik gebruik die kafblazer om het kaf te scheiden van de zaden die de dag daarvoor zijn overgebleven. Op die manier eten ze dus zo goed als alles wat ik ze geef en eten ze niet alleen de zaden die ze lekker vinden. Als ik merk dat er bepaalde zaden overblijven die ze echt niet willen eten dan gaat dat naar de kwartels, die eten namelijk alles.

...Gezonde vogels nemen enkel voeding-voedingsstoffen tot zich wat die vogels op het moment nodig hebben...
      Met deze stelling ben ik het niet helemaal eens. Wellicht is dat in de natuur zo maar in gevangenschap is dat mijns inziens een ander verhaal. Ik heb jaren lang Oranjekop Gould's gekweekt en dan had ik wel eens jongen die net zelf gingen eten en pakte dan alleen de zaden die ze lekker vonden met de dood tot gevolg. Merkte ik dat zo een jong dan alleen ging eten wat hij lekker vond dan ving ik hem meteen uit en ging de vogel op rantsoen. Hij moest dan alles eten wat ik hem gaf tot het laatste zaadje aan toe. Pas als hij geleerd had dat hij alles moest opeten en dus merkte dat dit goed voor hem was ging hij terug bij de groep en had ik er nooit maar last mee.

Opmerking

Hoi Euphonia,

Mijn ervaring:
        Een aangekocht kapoetsensijs popje had hetzelfde probleem.
        Dit popje had duidelijk kleurstof gehad en dat wist ik wel toen ik haar kocht.
        De eerste 2 maanden deed ze het goed, in mijn ogen niets aan de hand, behalve een lichtgroene ontlasting.
        Na enige tijd kwamen er problemen.
        De ochtenden waren het beste voor haar, dan zag zij er het fitst uit.
        In de loop van de dag ging het slechter. De veren uit elkaar en dikker zitten, de ontlasting bleef groenig.
        De gedachten bekroop mij, dat er ook flink met haar was gekuurd en dat dit afkickverschijnselen waren.
        Zo dacht hier ook een forum lid toen ik het probleem hier vertelden.
        Ik kuur nooit met mijn vogels, maar ik heb haar toen wel wat vitamine, oregano en mariadistel bij gegeven.
        Helaas heeft ze het niet overleefd.

Zo hetzelfde bij 2 aangekochte mannen. Niet zo ernstig maar toch geen goede ontlasting en uiteindelijk beide dood gegaan.

Ben nu weer op zoek naar 2 mannen voor bloedverversing. Heb er verschillende gezien maar door twijfel nog geen aankoop gedaan.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Ik was 1 jaar geleden ongeveer bij een kweker die een kapoetsen sijs man had aangekocht, prachtig dier, een mutatie. Een ding wat wel apart was, het enorme trillen, toen ik vroeg hoe dit kwam, bleek dit de zijn dat de kweker(niet de persoon waar ik was) de vogel vol had gestampt met medicijnen, dus die vogel moest afkikken, trillen wat dat dier deed. Arm dier, soms vraag ik me echt af of dit nou perse nodig is.
          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
          Vergeet niet te kijken op mijn site!
          http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Nog een kleine aanvulling van mij. Tijdens mijn bezoek aan de vogelarts vertelde zij mij dat groene ontlasting niet hoeft te betekenen dat een vogel ziek is. Het kan door eenzijdige voeding verkleuren. Zij gaf mij het advies om de vogel dan op rantsoen te zetten, zodat deze alle zaden tot zich moeten nemen en niet bijvoorbeeld 1 enkel lekker zaadje. Als dan de kleur zou veranderen wist ik dat het aan een eenzijdige voedingsopname ging. Als de uraten ook anders van kleur dan zijn, dan is de vogel ziek vertelde zij mij.
            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
              ...De gedachten bekroop mij, dat er ook flink met haar was gekuurd en dat dit afkickverschijnselen waren...Helaas heeft ze het niet overleefd...Zo hetzelfde bij 2 aangekochte mannen. Niet zo ernstig maar toch geen goede ontlasting en uiteindelijk beide dood gegaan.
              Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
              ...Een ding wat wel apart was, het enorme trillen, ...de vogel vol had gestampt met medicijnen, dus die vogel moest afkikken,...
              Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
              ...Tijdens mijn bezoek aan de vogelarts vertelde zij mij dat groene ontlasting niet hoeft te betekenen dat een vogel ziek is. Het kan door eenzijdige voeding verkleuren. Zij gaf mij het advies om de vogel dan op rantsoen te zetten,...
              Dat zit hij ook. Alles wat ik hem aan zaden geef wordt gezeefd met de kafblazer en weer terug gegeven.

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
              ...Als de uraten ook anders van kleur dan zijn, dan is de vogel ziek vertelde zij mij.
              De Uraten zijn netjes wit.

Ik kan nog melden dat de vogel nu tam aan het worden is in zijn kleine kooitje, Hij zit vooraan het traliewerk en zodra ik het zaad gezeefd heb en het voerbakje weer terug steek zit hij gelijk met zijn kop in het bakje terwijl ik het nog in de hand heb. Wat wel op valt is dat hij niet fluit, d.w.z. hij maakt wel wat geluid maar een liedje is er niet bij. Hij oogt goed, zit netje rechtop op de stok en fladdert gewoon rond ik de kooi.

Opmerking

Ik zou mestonderzoek laten doen bij een erkend vogelarts, dit zou al veel kunnen verduidelijken en kan eventueel besmetting in uw vogelhok kunnen voorkomen.
                Jammer dat er steeds van uit gegaan wordt van overdadig kuren zonder voorafgaand onderzoek door een vogelarts? Blijkbaar is een onderzoek van 25euro er soms teveel aan? Jammer noem ik dat...

Opmerking

Working...
                X