Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mozambique sijsje volharden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Mozambique sijsje volharden

Hallo
    Ik heb een koppel mozambique sijsjes in een beplante buitenvoliere zitten. Ze zijn nogal volhardend in het broeden momenteel op 2 eitjes.

Met de kouder en korter wordende dagen vroeg ik me af of :
    Ze gewoon moet laten broeden
    Ze met nest en al binnen moet zetten in broedkooi of binnenvoliere
    Of de nesten weg moet nemen.
    Dat laatste heb ik reeds geprobeerd maar ze bouwen dan opnieuw een l o s nestje.

Bedankt voor het advies.

Niels

Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

ik zou ze ook laten gaan, heb zelf ook wel eens jongen gehad in november, in de buitenvoliere.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Zijn jouw vogels generaties in Nederland gekweekt of zijn het import vogels?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Willie Kuijpens Bekijk Bericht
          Zijn jouw vogels generaties in Nederland gekweekt of zijn het import vogels?
          Ik weet waar je heen wilt maar het zegt niet altijd wat,sommige vogels zijn niet om te stellen.
          Heb het met meerdere cini's geprobeerd maar het lukte echt niet altijd.(geelbuiken,witbuiken,zwartkelen,reichenows ,witstuiten)
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
            Ik weet waar je heen wilt maar het zegt niet altijd wat,sommige vogels zijn niet om te stellen.
            Heb het met meerdere cini's geprobeerd maar het lukte echt niet altijd.(geelbuiken,witbuiken,zwartkelen,reichenows ,witstuiten)
            klopt, ik heb nu een 3e generatie die bij mij geboren is en die uit vogels kwam die "misschien" import waren. Bij mij heeft er van alle mozambiquesijzen die ik heb gehad (en dat zijn er heel wat) nog nooit een echt succesvol gebroed in de zomer of lente. Wel eens een nest, soms zelfs eieren maar dan onbevrucht en de meeste vogels deden helemaal niks. Allemaal worden ze rond deze tijd pas echt goed broeds. Op dit moment bouwt de pop die ik zelf gekweekt heb uit zelf gekweekte ouders haar nest. De broer van die pop heb ik in de woonkamer zitten en ook hij sleept met nestmateriaal.

Ik hoor heel vaak dat mensen ze "om" krijgen naar onze seizoenen. Mij is dat dus nog nooit gelukt. Deze pop zit nu 2 jaar buiten en blijft stug broeds worden in oktober. Elk jaar weer. Net als haar ouders en grootouders.

Opmerking

Ik heb pas sinds vorig seizoen mozambiquesijzen.
              Vorig jaar heeft mijn koppel 1 nest grootgebracht in juni. Perfect dus.
              Ik had 2 jongen, een koppel en wilde voor dit jaar via ruilen of aankoop, in totaal 3 kweekkoppels maken.
              Ik had nog niets gekocht of geruild en in maart overleed mijn oude pop. Ik heb dan vader tegen dochter gekoppeld.
              Vader had dus in 2014 in juni gekweekt en pop dus in juni grootgebracht.
              Dit jaar heel het jaar niets broedgedrag gezien en plots enkele weken geleden, meer zang en zag ik het koppel paren. Sinds vorige week 3 jongen uitgevlogen.
              Vogels zitten sinds maart in grote buitenvoliere. Is nu erg koud dus, maar de jongen lijken het goed te doen.
              Zou voor mij ook makkelijker zijn als ze zich gewoon aan onze lente zouden houden ....

Opmerking

De sijsjes zijn aangekocht bij niet-kwekers en niet geringd dus vermoedlijke import ?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door NGS Bekijk Bericht
                  De sijsjes zijn aangekocht bij niet-kwekers en niet geringd dus vermoedelijk import ?
                  Hoeft niet maar dit zul je dan niet te weten komen of het moet een handelaar zijn die ook import binnen krijgt.
                  Import in Nederland ligt dan wel stil maar er komt nog wel het een en ander binnen.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

Ik heb ook lang niet alles geringd altijd. Bij Mozambique sijzen is dat helemaal niet zo makkelijk. Verder had ik soms ringen tekort. Het ene jaar kweekte haast niks, jaar erna had ik ineens 25 jongen en dan veel te weinig ringen. Dus niet geringd is niet altijd import of wildvang.

Opmerking

Hoeft niet maar dit zul je dan niet te weten komen of het moet een handelaar zijn die ook import binnen krijgt.
                      Import in Nederland ligt dan wel stil maar er komt nog wel het een en ander binnen.
                      import ligt stil ?

kreeg gisteren weer een mailtje van een dierenzaak uit den bosch, als je ziet wat die verkoopt.

vele duurdere soorten, meest uit afrika.
                      groeten Ton

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                        import ligt stil ?

kreeg gisteren weer een mailtje van een dierenzaak uit den bosch, als je ziet wat die verkoopt.

vele duurdere soorten, meest uit afrika.
                        Ik bedoel het dus zo:wettelijk zeggen ze toch dat er geen import meer mag plaatsvinden?
                        Maar via de achterdeur kan alles,er zijn nu zelfs soorten die je ten tijde van de toegestane import niet eens zag.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

Opmerking

hoe den bosch het voor elkaar krijgt weet ik niet, en kan me ook niet voorstellen dat hij illegaal bezig is.......
                          groeten Ton

Opmerking

...Maar via de achterdeur kan alles...
                            Exact. Zo was het al meteen toen de grenzen enkele jaren geleden dicht gingen vanwege de vogelgriep. Je kon toen via Rusland Japanse nachtegalen uit Azie importeren, volkomen legaal. En nu kan je ze ook uit Frankrijk krijgen omdat ze daar zo men zegt in het wild rond vliegen.

Opmerking

Ik wil dus misschien weer Japanse nachtegalen aanschaffen. Om deze reden geringd. Ik heb vorig jaar een man Mozambique gekocht. Advertentie leek heel ok. Twee losse mannen en een pop te kop. Zocht een man dus leek me wel wat. Eind gereden en eenmaal daar zaten er dus meer dan 75 Mozambique sijzen. Ik heb een man in jeugdkleed meegenomen. Mooie makke vogel geworden en fluit echt prachtig. Nu bezig met een nest. Toch doe ik dat niet meer. Ik vind het jammer dat ik nu toch weer een vogel heb die uit waarschijnlijk import en dus wildvang komt. Had zo makkelijk voor hetzelfde geld een gekweekt dier kunnen krijgen. Handelaar zei wel dat het een nakweek was maar dat geloof ik niet gezien de aantallen. Gek genoeg zaten er wel een paar geringd bij. Dus heel misschien klopte het wel.

Opmerking

Working...
                              X