Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Houtskool is een antioxidant / micotoxinebinder, dit is dan ook de reden waarom ze deze eten en in het nest dragen. Een tijdje geleden zag ik een reportage over de productie van houtskool in een tropisch regenwoud, daar was een apensoort die de houtskool van de mensen stal om op te eten. Deze hebben ze nodig om giftige bladeren te kunnen verteren(micotoxinebinder). Ook in de dierenvoeding wordt houtskool gebruikt en opgemengd met de voeders. Dit is omdat er in bv mais micotoxines (don,zea & T2 --> zijn een soort van schimmels die de darmwand kunnen beschadigen) te kunnen neutraliseren, zeker van belang bij jonge dieren omdat de darmvilli nog zeer gevoelig is, zeker bij overgang van zacht naar hard voedsel.
Wel opgepast met overmatig voederen omdat deze ook de vitamines zouden kunnen neutraliseren waardoor een correcte dagelijkse hoeveelheid in onbelans kan komen.
Het klopt wat miro aanhaalt.
Eigenlijk hebben gezonde dieren/vogels geen houtskool vandoen/nodig.
Houtskool is als voeding vooral nuttig bij darmstoornissen (diarree).
Josly, over uw laatste 2 zinnen kan ik u geen gelijk geven.
Gezonde dieren/vogels hebben geen houtskool vandoen/nodig. Het is om jonge dieren gezond te houden en te beschermen dat ze het nodig hebben zoals ik reeds in mijn vorige post aangegeven heb. Googel maar eens op Carbovet en u zult al een stuk wijzer worden , is wel praktijk gebonden waarover ik spreek.
Bij darmstoornissen(diarree zoals u aanhaalt) zul je bij uw vogels niet veel kunnen doen met houtskool. Dit heeft meer een proactive werking.
Maar wie weet heeft het te maken met een specifiek bepaalde soort houtskool.
Het klopt wat miro aanhaalt dat houtskool op zich alleen maar een "hulp" middel is.
Waarom worden vooral medicinale-houtskool gebruikt?
Houtskool voorkomt dat giftige stoffen in de bloedbaan terechtkomen.
Deze medicinale-houtskool gaat giftige stoffen aan zich binden om ze daarna via de stoelgang uit het lichaam te verwijderen (uitwerpselen). Zodat ze minder door de darmwand kunnen opgenomen worden. Wat onder andere belangrijk is bij "jonge" mensen, dieren/vogels.
Medicinale-houtskool heb ik nog nooit van gehoord en er wordt hier ook niet over gesproken?
Oorspronkelijk geplaatst door Josly
Nog een kleine aanvulling.
Vogels beschikken niet over een afzonderlijk urinekanaal.
Daardoor is het eventueel mogelijk dat houtskool op zich meer nut heeft bij vogels dan bij zoogdieren. Vanwege het absorberen van vocht (vochtige-natte uitwerpselen, diarree). En waardoor al of niet aanwezige giftige stoffen op deze manier worden verwijdert.
Daarom is het product waar miro naar verwijst niet geschikt voor vogels.
De redenering van:
" wat goed is voor dieren (onder andere medicatie), is ook goed voor vogels"
is een foute, verkeerde, redenering.
Ik haalde carbovet (is een gebruiksnaam in de dierenvoeding van het merk Pancosma) aan omdat u zou begrijpen wat ik bedoelde, blijkbaar heb je het niet begrepen? Dit is gewoon gemalen houtskool die een behandeling vooraf genoten heeft, van medicatie is er totaal geen sprake??
Carbovet niet geschikt voor vogels? Waar haal je dat vandaan? Wordt in ieder geval vollop gebruikt in de kippenvoeding, het darmstelstel verschilt toch niet zoveel van onze siervogels dus wel geschikt! Waarop baseer jij je dat deze niet geschikt zou zijn voor vogels?? Is voor de gewone liefhebber trouwens toch niet aan te komen dus ook geen discussiepunt tussen welles/nietes.
Graag had ik toch nog graag een woord uitleg gehad van uw 'redenering' die toch naar mij bedoeld is want deze raakt kant nog wal???
Masker amandines zijn niet de enige die dingen in of rond het nest slepen.
Vuurvinken slepen stukjes hout mee naar hun nest.
Bij het weghalen van oude nesten ligt er een laagje hout onder in de nestkastjes.
Dit is algemeen bedoeld. En zeker niet naar U of wie dan ook.
Bekijk de volgende informatie wat betreft medicinale-houtskool.
Alle natuurlijke planten/producten die werden/worden gebruikt als een of andere vorm van geneesmiddel, worden in zekere zin beschouwd als medicinale.
Van medicinale-houtskool heb ik hier nog niet gesproken? Daar begin jij steeds over? De link die u plaats is ook voor een volledig andere toepassing als deze die ik in eerder bericht aanhaalde...
Nogmaals het gebruik houtskool(carbovet) wordt niet aanschouwd als medicatie in dierlijke voeding en komt ook niet voor in de lijst van gemedicineerde premixen.
Zie link: https://www.health.fgov.be/internet2.../686636_nl.pdf
Europese regelgeving mbt gebruik medicatie!
Hopende dat dit toch enige duidelijkheid schept voor u...
Opmerking