Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te druk of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Te druk of niet?

Ik heb een buitenvoliere, met een buitenvlucht van 18m2 en een binnenhok van 2,5m2. Het hok is overal minimaal 2,10m hoog. In de voliere heb ik standaard zitten:

- 2 koppels zwartkopsijzen
    - 2 koppels goulds
    - 1 koppel spitsstaarten
    - 1 koppel st helena fazantjes
    - 1 koppel diamantduifjes (gaan er uit)
    - 2 koppels bruinborst rietvinken
    - 6 japanse kwartels
    - 2 koppels bichenows

Nu had ik afgelopen jaar eigenlijk alleen maar jongen van de bichenows, 22 stuk zelfs. Van de andere vogels helemaal niks (op 1 zwartkopsijs na). Dit jaar heb ik alleen maar jongen van de zwartkopsijzen (nu al 24, en het eerste ei voor het volgende nest is al weer gelegd). Verder heb ik dit jaar wel nog jonge diamantduiven gehad (4) en 2 jonge bichenows, maar verder gebeurt er niks.

Ik vraag me dus echt af hoe dit kan? Zit de voliere misschien te vol? Ik vind het zo gek dat ik van 1 soort heel veel jongen krijg, en van de rest niks...

bichenows en sijzen ken ik als bazige beestjes in een gemeenschappelijke voliere. ik zou persoonlijk nooit zo veel soorten in 1 voliere doen. spitsstaarten en goulds hebben in de natuur altijd een strijd onderling over nestgelegenheid en zijn niet elkaars beste maatjes (van nature gezien)

weetje wel zeker dat je van alles echt een koppel hebt?

Opmerking

In een gezelschapsvoliere moet je ook niet verwachten dat je van alles wel wat op stok krijgt.
      Er is altijd een soort dominant aanwezig. Als 2 koppels bichenows eenmaal 6 jongen hebben dan zijn ze met zijn tienen echt wel dominant aanwezig. Dan hoef je van st Helena's niets meer te verwachten.
      Spitsstaarten zijn normaal gesproken dominant, maar misschien is het geen koppel of het koppel klikt niet of ze zijn te oud.

Opmerking

Dus eigenlijk moet ik het aantal soorten inkrimpen? De duifjes gaan er sowieso uit, maar misschien moet ik de bruinborsten er dan ook uithalen. Die krijgen ook snel te lange nagels. Van alle soorten weet ik zeker dat het koppels zijn, behalve van de helena fazantjes.

Dat de goulds en spitsstaarten normaal niet goed gaan samen weet ik, maar bij mij doen ze het goed samen. Geen strijd of wat dan ook. De spitsstaarten zijn wel echt een koppel en geringd 2013. Ze zitten ook altijd samen en "knuffelen" veel. Dus zouden in principe voor nageslacht moeten kunnen zorgen.

De sijzen zijn inderdaad wel nadrukkelijk aanwezig, en ze zijn nu door het aantal jongen ook met een erg grote groep. Ik durf ze alleen niet goed uit te vangen, omdat ik dan bang ben dat ik te veel verstoor in de voliere, en dan helemaal geen jongen meer kan verwachten.

De vraag is dus eigenlijk, kan ik de jongen beter uitvangen zodat het rustiger is in de voliere? En is de bezetting een beetje goed zonder de duifjes en bruinborsten?

Opmerking

De jongen zou ik sowieso uitvangen, had je die 22 jonge bichenows ook nog tegelijk rondvliegen dan? Dan moet het toch wel erg druk worden?

Opmerking

Ga ik dat maar doen. De jonge bichenows had ik er ook voor de helft in laten zitten. Dus toen was het ook aardig druk ja.

Opmerking

Ik zou alle jongen eruit halen, de bruinborsten even de nagels knippen en dan kun je die nog mooi een paar maandjes laten zitten. En als je genoeg jongen zwartkopsijzen hebt nu, dan kun je die ouders er ook uithalen. Dat vergroot je kansen op jongen van de andere soorten.

Opmerking

Hoe gedragen die japanse kwartels zich naar pas uitgevlogen jongen die op de grond zitten? Want ze zijn wel een pak groter.

Opmerking

De japanse kwartels doen geen vlieg kwaad. Ik heb wel eens gezien dat er een jong onder de vleugel van een kwartel zat om te schuilen. Ook heb in ze wel eens boven op de rug zien zitten. Met de kwartels gaat dat dus prima.

Opmerking

Working...
                  X