Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedkooi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Broedkooi

Hallo ik kweek al jaren met mijn vogels in de buitenvoliere maar ondervind toch soms wat problemen qua het appart moeten zetten van vogels en met 1 soort gericht kweken. Nou heb ik een zelfgemaakte broedkooi buiten voor noodgevallen maar houd ze liever in de voliere.
    Nu heb ik een 3 delige broedkooi van 121x40x30 (lxbxd) aangeschaft waar ik de tussenschotjes wel vaak uit zal laten want vind 40x40x30 toch wat krapjes. Nu mijn vraag waar moet ik rekening mee houden en wat moet ik niet vergeten. Ik heb er ook al rekening mee gehouden een uv tl lamp aan te schaffen maar welke precies?
    Dit heb ik al:
    -voer
    -water
    -grit/maagkiezel
    -groente/fruit
    -? Tl lamp?
    -Nest gelegenheid
    Nog enige toevoegingen?

Mvg remco

ik denk dat je bij deze kooi meer moet denken, aan het opvangen of apart zetten van jongen.

zitten je broedkoppels in de voliere, en je zou ze overzetten naar deze kooi, dat er van kweken, niets meer terecht komt.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oke maar sowieso moet er een licht in maar wat voor?

Opmerking

dat is afhankelijk van jouw portomonnee.

led is het mooiste, maar ook het duurste.

een tl balkje is goedkoper, maar geeft wat minder mooi licht.

een peertje (gloeilamp) is het goedkoopst, maar ook het minst fraai.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ja oke en het moet uv licht zijn toch? Omdat ze binnen geen zon krijgen.

Opmerking

De lampen die verkocht worden met het verhaal dat ze uv licht bevatten zijn vrij duur plus dat het effect minimaal is,en na verloop van tijd is de werking nihil.
            Niet kopen tenzij je geld teveel hebt.
            Mvg,
            Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
              De lampen die verkocht worden met het verhaal dat ze uv licht bevatten zijn vrij duur...
              Dat klopt. Met name de terrarium lampen zoals ik die heb in de broedkooien. Daar zit UV A & B in en dat hebben de vogels echt nodig als je geen voldoende daglicht kan krijgen. ik heb deze http://www.terrariumenzo.nl/index.ph...products_id=11

Opmerking

Hallo,

Interessante discussie.
                Euphonia;
                Daar zit UV A & B in en dat hebben de vogels echt nodig als je geen voldoende daglicht kan krijgen.
                Hoeveel UV-A en hoeveel UV-B genereren deze lampen?
                Blijven de hoeveelheden daarvan gedurende de levensduur gelijk?
                Hebben alle soorten vogels een zelfde hoeveelheid UV-A en UV-B nodig?
                Kun je aangeven welke minimum waardes en welke maximum waardes "vogels" nodig hebben?
                Kan blootstelling aan UV-A en/of UV-B schadelijk zijn?

Groeten, Serinus
                The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Prima, bedankt voor de info Josly.
                  Geven alle "UV-lampen" deze voorgeschreven 12% UV-A en 2.4% UV-B af?
                  En zijn deze hoeveelheden voor alle soorten gelijk?
                  Misschien dat Euphonia daar ook wat dieper op in kan gaan?

Groeten, Serinus.

Opmerking

Iedereen erg bedankt voor de nuttige info hier kan ik echt wat mee. Vind de lamp van euphonia zeker een goede lamp denk dat dat hem word ik plaats er wel wat gaas ofzo omheen zodat ze absoluut niet tegen de lamp aan kunnen komen, want die zal wel warm worden.

Opmerking

Hallo,

Dus, kort door de bocht gezegd Josly; is er weinig bekend over de noodzaak van het toedienen van UV licht (A en B) en dan is er ook nog "UV-C"?
                      Er is "bepaald onderzoek" (mag ik zeggen "beperkt"?) gedaan naar de werking van UV-A op de broedcyclus van vogels, zie de link die je eerder geplaatst hebt.
                      Echter; er wordt nog steeds volop onderzoek gepleegd, oa in Spanje, jij zult daar ook wel van gehoord hebben, Josly?
                      (Ps, Josly; helaas ben ik de e-mail correspondentie kwijt die ik met hen gehad heb, misschien kun jij me in een pb even de link nog even doorsturen met het betreffende instituut? Ik ben benieuwd naar hun vorderingen)
                      Ik denk dat het (nog) wat te vroeg is om de onmogelijkheden van het kweken van vogels zonder "full spectrum" licht te bepalen.
                      Tot die tijd, denk ik, is het niet verstandig "voor de vuist weg" UV (in welke vorm dan ook) toe te gaan dienen aan vogels.
                      Precies om de reden die je aanhaalt josly;
                      maar zorgt dan in de eerste plaats ervoor dat de dieren/vogels zelf kunnen beslissen wat voor hen goed of slecht is/zijn.En dat is een van de problemen in Nederland/Belgie-Vlaanderen.Vogels houden/kweken in al of niet kleine kooien.

Opmerking

Nou serinus euphonia vertelde dat hij die lampen gebruikt en omdat hij er blijkbaar ervaring mee heeft en ik niet ga ik er vanuit dat het een goede lamp is en het komt ook overeen met wat josly vertelde.

Nog een vraag is het mogelijk dat ik op de uvlamp in dit geval die van euphonia een dimmer zet zodat ik het kan dimmen als het licht te fel is? Is dat geen probleem voor de hoveelheid uv straling?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Remco2000 Bekijk Bericht
                          Nog een vraag is het mogelijk dat ik op de uvlamp in dit geval die van euphonia een dimmer zet zodat ik het kan dimmen als het licht te fel is? Is dat geen probleem voor de hoveelheid uv straling?
                          Deze lampen zijn niet te dimmen, zijn in principe gewoon spaarlampen, hebben een kleine starter en een gasontlading, als je die gaat dimmen gaat hij denk ik kaduk.

Maar wil je dit in een broedkooi van 120x40x30 gaan plaatsen, zou in ieder geval de 13watt versie, want 26watt lijkt me veel te sterk.

Ik zou toch eerder iets zoeken van Arcadia, dat is speciaal voor vogels.

Last edited by populier; 06-08-2015, 17:50.
                          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Al die moeite, ik kweek al jaren in de winter met een TL-lamp, een kwartier voor ik de TL-lamp start, start een kleine spaarlamp, 's avonds hetzelfde maar omgekeerd. Geen problemen met broedresultaten. Ik denk dat het commerciele in veel gevallen toch de bovenhand neemt.
                            ps: mijn vogels zitten in de zomer wel in de buitenvoliere.

Opmerking

Last edited by Serinus; 06-08-2015, 22:43.

Opmerking

Working...
                              X