Ik dacht dat ik het niet goed had gezien voor een week terug maar vandaag dan toch de bevestiging. De laatste twee jonge Zwartkopsijzen van dit jaar worden gevoerd door hun moeder en een zus van haar, de vader doet voor zover ik kan zien niet mee. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat Zwartkopsijzen in koloniebroed elkaars jongen groot brachten maar vandaag kreeg ik na goed observeren dan het bewijs te zien. Vanwege de beplanting in de kas, palmen en zo, kan ik vaak niet goed zien wat er allemaal gebeurd. Gelukkig kan ik binnenkort weer aan de herfst snoei beginnen dus dan komt er weer wat meer zicht.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed
Collapse
X
-
het kweekseizoen in de kas, zit er nu op ?
of verwacht je nog meer.....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Het kweekseizoen is bij mij nu zeker voorbij. Ik gebruik geen kunstlicht en eigenlijk ook geen verwarming in de kas behalve als het echt nodig is bij vorst bijvoorbeeld. Vanwege de zon die de kas overdag opwarmt wordt het nooit kouder dan 10 graden in de nacht en mocht het nu toch te koud worden dan wordt er automatisch bij verwarmd.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk BerichtNiet kouder dan 10 graden. Toch moet ik ook luchten en ook in de winter dus als het koud is buiten wordt het in de kas ook knap koud maar dat is alleen overdag en niet langer dan een uur of zo. Ik moet in de winter wel luchten want de voortvluchtigheid is in de winter hoger dan in de zomer en ik moet natuurlijk geen schimmels krijgen of erger nog megabacterie (wat ook een schimmel is).
Opmerking
-
Ik heb nu alle Magellaansijzen op twee oude poppen na uit de kas gevangen met de vangkooi. Die twee poppen snappen heel goed dat ik ze wil vangen dus komen ze mooi niet in de vangkooi kijken waar allerlei lekkernijen in liggen. Ik ga als ik wat meer tijd heb serieus werk maken van het vangen van die twee poppen. Ook wil ik nog een fotokooi maken om de Magellaansijzen familie goed te kunnen fotograferen wat er zit veel verschil in de groene en gele tinten van de poppen en wellicht heb ik te maken met mutaties. Misschien dat de deskundigen onder u dan uitsluitsel kunnen geven. Ik ga de hele familie op vogelmarkt zetten maar mocht een liefhebber interesse hebben dan weet je mij wel te vinden dacht ik zo.
Zoals eerder geschreven heb was dit het laatste jaar dat ik de Magellaansijzen gekweekt heb. Het is wat mij betreft een makkelijke vogel om te kweken in koloniebroed maar je moet wel veel ruimte hebben want in de paartijd jagen de mannen de poppen heel de kas door en de mannen onderling maken ook veel ruzie. Desalniettemin is de Magellaansijs een vogel met karakter die zijn aanwezigheid altijd laat gelden, zomer en winter. De mannen zingen dan ook het hele jaar door zelfs in de rui periode. Nu ik 11 stuks Magellaansijzen uitgevangen heb is het wel erg rustig in de tent maar de nieuwe aanwinst, 2 koppels Baardsijzen, zitten al in de kas.
Zo je kan zien op de foto heb ik ook nog een koppel Europese sijzen. De kolonie bestaat nu uit de volgende vogels.
2-2 Baardsijzen
3-2 Geelbuiksijzen
2-2 Kapoetsensijzen
1-1 Europesesijzen
1-2 Bloemputters
Daar ik nog maar 1 man Bloemputter over had ben ik op zoek gegaan naar een pop. Bij toeval vond ik een forumlid niet ver bij mij uit de buurt die mij kon voorzien van 2 poppen. Een Spaanse en een Nederlandse. Deze vogels zijn niet gekuurd en waren meteen thuis in de kas. Deze poppen hebben echter wel grijze wangen en mijn man heeft witte wangen. Iemand enig idee of het een ondersoort is of zo?
Natuurlijk heb ik alle nieuwe vogels eerst een aantal weken in quarantaine gehad alvorens ze de kas in gingen.
Opmerking
-
Heb je de brilvogels weggedaan? Mooie collectie en ben benieuwd naar de zwartkopsijzen! Ik heb zelf vroeger ook groot kleurverschil gehad bij de zwartkopsijzen maar dat was naar mijn weten geen mutatie.Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
Nee, alle brilvogels heb ik nog maar dan in een ander gedeelte van de kas. Zit er wel over te denken een paar Brilvogels weg te doen en er een andere soort bij te nemen. Misschien houd ik het ook wel zo want ik zou dit jaar wel wat Japanse nachtegalen willen kweken.
Opmerking
-
het is inderdaad een mooie collectie zo.
vind het wel leuk dat de oude dames, je te slim af zijn.......groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Ik lees dat je 3 mannelijke geelbuiksijsjes hebt tegenover 2 popjes. Gaat dat goed?
Mooie verzameling zo al die sijsjes.
Ruimte genoeg in jouw kas.
Tegenwoordig worden veel magallaan sijzen onderling gekruist en dat brengt dan die kleur verschillen met zich mee.
Het is moeilijk om aan een zuivere nominaat of ondersoorten te komen en dat is heel jammer.
Er zijn ook zo veel ondersoorten(11).
Succes komend jaar met de kweek, ben benieuw zo allemaal bij elkaar.
Opmerking
-
Tot nu toe gaat dat goed Heidi. Ik heb 2 koppels Geelbuiksijzen. 1 koppel heeft vorig jaar een jong gekregen, een mannetje. Vandaar dat ik nu 3 mannen en 2 poppen heb. Ik heb gemerkt dat de Geelbuiksijzen in de broedperiode wat feller zijn maar niet zo fel als bijvoorbeeld de Magellaansijzen. Ook in de groep van de Geelbuiksijzen is er weer 1 de baas, een wat oudere pop.
Ik vond de Geelbuiksijzen al vrij tam maar de Baardsijzen zijn nog veel tammer. Deze gaan gewoon op de schaal met vers zaad zitten terwijl ik daar nog mee rond loop. De Baardsijzen zijn ook echte watervogels. Ze gaan minstens twee maal per dag met zijn vieren in bad en zijn dan zo kletsnat dat ze niet meer kunnen vliegen. Het zijn ook alleseters. Ze pakken werkelijk alles wat ik ze voor zet, tot pallets aan toe. Ik hoop dit jaar wat van deze soort te kunnen kweken.
Opmerking
-
Ik heb vreemd genoeg geen 1 jong op stok gekregen van de brilvogels afgelopen jaar, geen idee wat de oorzaak is. Ik heb de Javaanse, Indische en de Kikuyu brilvogel.
Hier nog even een plaatje van een van mijn kweekkoppels Magelaansijs. De vogels zijn van 2013 en hebben 3 jaar op rij jongen gehad en grootgebracht. De man is een geweldige zanger. (het koppel is te koop)
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking