Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Erg mooie foto.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo Bekijk Bericht
      ...Na een dag of 10 a 15 moeten ze toch wel voor hun zelf kunnen zorgen...
      15 dagen is veel te kort, het gaat eerder naar 3 weken. Goed, ze kunnen wellicht al zelf wat zaadjes kraken na 15 dagen maar ze moeten ook nog veel leren van pa en ma zoals dat je maagkiezels kan eten, harde zaden kan pellen, enz. enz. Een vogel die te vroeg weg gehaald is bij de ouders geeft later ook problemen als ze zelf jongen hebben.

Ik haal in de vlucht de jongen helemaal niet weg bij de ouders, dat doe ik pas als ik ze eventueel wil verkopen en dan ook nog nadat ze helemaal door de jeugdrui heen zijn. Dat ik dan bijvoorbeeld een nest met jongen mis op een jaar maakt mij niet uit. Ik weet dan tenminste wel dat ik vogels kweek die later zonder problemen hun eigen jongen goed groot brengen.

Opmerking

Zou ik de man wel terug kunnen plaatsen of daar ook beter mee wachten?

Opmerking

Je kunt het proberen, zelf heb ik bij enkele koppels dit jaar gehad dat de poppen eieren legden terwijl de man er niet bij zat en de eieren dus ook onbevrucht waren, wat zeer zonde is, maar dit heb ik gedaan met de reden dat ik de man niet vertrouwde bij de jongen en heb ik toch jongen zelfstandig gekregen wat anders niet gelukt was.
          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
          Vergeet niet te kijken op mijn site!
          http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Last edited by loodje; 14-07-2016, 17:22.
            groetjes
            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

2 juli zijn de jongen uitgevlogen, ik heb de man weggehaald toen het eerste jong uitkwam, ik had dit eigenlijk iets eerder moeten doen maar is er niet van gekomen.
              Ik denk dus dat hij wel een week of 4 appart zit ongeveer.
              Daarom zou ik eigenlijk de jongen appart willen zetten aangezien de man vrij pittig is.
              Bij welke leeftijd zou ik trouwens kunnen zien of het bij de jongen, mannen of poppen zijn?
              Van mijn andere koppel zwartkopsijzen zit de pop nu trouwens ook op 3 eieren te broeden al enkele dagen.

Opmerking

Als je bang bent dat de man de jongen iets aan gaat doen, zou ik echt nog minstens 1 week wachten met hem terug te plaatsen.
                Je kan hem er ook nu bij zetten en kijken wat er gebeurd, hoe hij zich gedraagt. Gedraagt hij zich niet goed, pak je hem er weer af.
                Liever geen risico nemen om de jongen te beschermen.
                Over een week als de jongen helemaal zelfstandig eten, kun je ze eraf halen en de man dan weer bij de pop zetten.

Observeren is echt noodzakelijk met een pittige man.

Als de jongen net uitgevlogen zijn, kun je al zien welke de mannen en welke de poppen worden.
                De mannen heb een gele waas over hun borstje. De popjes zijn grijs.
                groetjes
                Heidi

Opmerking

Oke, dankje voor de reactie.
                  Dat van het onderscheid tussen mannen en poppen wist ik niet.
                  Ik denk dat het dan 2 poppen zijn.
                  Ik denk dat ik de man er dan maandag of dinsdag bij ga zetten, en afwachten wat hij doet.

Opmerking

De jonge Geelbuiksijs zou nu zo een beetje zelfstandig moeten zijn maar hij wordt nog steeds gevoerd door zijn ouders. Het zelfstandig worden bij de Geelbuiksijs duurt langer dan bij de Magellaansijs en Kapoetsensijs. Hier nog even een foto van het jong toen hij net een week uit het nest was.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_1247.jpg
Views:	1
Size:	103,5 KB
ID:	434825
                    Hij ziet er op de foto wat rommelig uit maar hij is behoorlijk opgedroogd nu.

Ook de Kapoetsensijs pop zit weer op haar oude nest met nu 3 eieren. De tijd tussen het eerste nest met eieren en het tweede nest is exact twee maanden. De Kapoetsensijs heeft zo ik al eerder berekende een cyclus van 28 tot 30 dagen. Haar 3 jongen vliegen nu gewoon rond in de voliere en worden gevoerd door vader. De pop wordt tevens op het nest gevoerd dus pa heeft het er maar druk mee. Fijn is nu dat de drie jongen de hele ontwikkeling van het tweede nest mee kunnen maken en hier van kunnen leren net zoals dat in de natuur gebeurd.

De drie kapoetsensijs jongen van het eerste nest zijn nu 52 dagen oud en zijn al een week in de jeugdrui wat erg snel is. Zou dat met het warme weer te maken hebben? ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de Zuid-Amerikaanse sijzen prima tegen de warmte kunnen van de afgelopen dagen. Ik heb temperaturen gemeten tot 40 graden in de kas (met de ramen vol open) en de sijzen geven geen krimp. Wel constateer ik dat ze met de vleugels wijd gaan zitten en met de snavel open om af te koelen. Ook nemen ze geen bad als het te warm wordt, ze houden zich gewoon erg stil.

Met de jonge Magellaansijzen gaat het ook goed. Ze zijn weer groter dan vorig jaar. Als het babyvet er af is kan ik natuurlijk pas goed zien of ze groter zijn dan hun ouders.

Opmerking

• Een goede waarneming euphonia.
                      Jonge geelbuikjes blijven veel langer bij de ouders dan bv kapoetsensijsjes.
                      Bij mij werden ze nog af en toe gevoerd door pa, 5 soms 6 weken nadat ze waren uitgevlogen.

Je hebt het voordeel van een grote ruimte ook ervaren.
                      Kapoetsensijsjes zijn heel sociaal. Als de jongen in het nest worden gevoerd, dan zitten de jongen uit de eerdere ronde op de rand "mee te voeren", haha zo lijkt dat tenminste.
                      Wat je zegt inderdaad heel goed voor de verdere ontwikkeling van de kleintjes.
                      Ik geniet hier weer iedere keer van.

Heel veel succes en plezier verder.
                      groetjes
                      Heidi

Opmerking

• waarnemen blijft altijd het beste.

maar als ik zie dat de vader begint te jagen, gaan bij mij de jongen eruit.

alhoewel ik ze liever ook wat langer zou willen laten zitten.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Zo rond eind augustus bouw ik het geven van levend voer en diepvriesvoer, eivoeren en geweekte zaden af omdat dan de jongen van het jaar zelfstandig zijn geworden en hun ouders zo een beetje stuk voor stuk in de rui gaan vallen.

Maar wat schetst mijn verbazing afgelopen zondag, er vliegen ineens twee jonge ongeringde Magellaansijzen door de kas????? Klaarblijkelijk had een van de poppen zonder dat ik het ooit in de gaten had gehad het toch nog voor elkaar gekregen om nog zeer laat een nest te bouwen en hierin 2 jongen groot te brengen en dat zonder levend voer en diepvriesvoer, eivoeren en geweekte zaden alwaar ik dus heel de zomer mee loop te sjouwen, het moet niet gekker worden zeg.

Bijzonder is ook dat de pop niet in de rui is gegaan en de rest van de Magellaansijzen wel, ik heb er zelfs een paar mannen bij die geen staart meer hebben en het valt mij dan ook op dat de rui dit jaar zeer heftig verloopt.

Ik heb expres het voederpatroon wat ik nu heb niet aangepast omdat ik er vanuit ga dat de twee jongen zo ook wel groot gaan worden.

De vogelhobby blijft mij zelfs na 30 jaar vogels kweken toch telkens weer verbazen. Zo loop je heel het kweekseizoen van alles en nog wat te regelen om de jongen op stok te krijgen en op het moment dat alles in de rui of in ruste is worden er gewoon jongen geboren. Je vraagt je dan wel eens af of al die inspanningen niet een beetje overtrokken zijn allemaal. Maar goed, ik weet ook dat je ze alles moet proberen te geven wat ze nodig hebben dus dat doe je dan ook.

Opmerking

• Last edited by loodje; 07-10-2016, 08:41.
                            groetjes
                            Heidi

Opmerking

• 2 jaar geleden had ik zelfs in december jonge Goulds (verborgen/vergeten nest) in de Buitenvoliere en die hebben het ondanks de lange nachten toch gered

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                                ...Hoe koud wordt het in jouw kas?
                                Niet kouder dan 10 graden. Toch moet ik ook luchten en ook in de winter dus als het koud is buiten wordt het in de kas ook knap koud maar dat is alleen overdag en niet langer dan een uur of zo. Ik moet in de winter wel luchten want de voortvluchtigheid is in de winter hoger dan in de zomer en ik moet natuurlijk geen schimmels krijgen of erger nog megabacterie (wat ook een schimmel is).

Opmerking

Working...
                                X