Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Euphonia, ik denk dat het witte ronde zaad perillazaad is.

Opmerking

Dat denk ik ook.
      Witte perilla word door jonge Amerikaanse sijzen heel veel gegeven.
      Je kunt dit zaad ook los kopen. Ik heb het ook en de jonge zwartborstjes en kapoetsensijsjes zijn er gek op.
      Het is een erg eiwitrijk zaadje, goed dus voor een jong vogeltje in z'n grote ruimte als bij jouw.

Geef je ze ook chia zaad, dat is ook aan te raden bij Amerikaantjes.

Succes verder.

En nog even.. Geelbuiksijsjes en kapoetsensijsjes mix toch niet echt goed samen in een ruimte. Dat merk ik hier ook.
      De mannen vechten nog al eens en de man van de geelbuiksijs zit vaak achter de jonge kapoetsensijsjes aan.
      Gelukkig verdedigd pa zijn jonge goed.
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Ik zal die Witte Perilla eens gaan halen. Het lijkt mij ook uitstekend spul om kiemzaad van te maken naast het kiemzaad wat ik maak van Negerzaad. Ik vind het mede een interessant zaadje omdat het ontsteking werend werkt vanwege het hoge percentage anti-oxidanten. Nu snap ik ook dat Europese sijzen en Putter kwekers het zaad veel gebruiken. Chiazaad geef ik ook maar wel gedoseerd. doe ik dat niet dan eten ze alleen maar Chiazaad.

Mijn Geelbuiksijzen en kapoetsensijzen gaan met respect voor elkaar om, dat wil zeggen, als de een te dicht in de buurt van de andere zijn nest komt wordt hij of zij de tent door gejaagd. Zo gaat dat nu eenmaal bij zuid Amerikaanse sijzen. Voorgaande is dan ook de reden dat ik meerdere voeder plaatsen heb waar door niemand van de voerbak gejaagd wordt en dus alles kan pakken wat hij nodig heeft.

Morgen moeten de Geelbuiksijzen uit het ei komen. Ik heb geen nestcontrole kunnen doen want de pop gaat niet van het nest af en ik wil haar er niet af jagen. Ze wordt heel de dag door gevoerd door de man op het nest. Op een gegeven moment moet ik natuurlijk wel nest controle doen maar daar neem ik dan wel even de tijd voor.
        Last edited by euphonia; 17-06-2016, 21:38.

Opmerking

Hoe laten jullie het negerzaad kiemen als ik vragen mag, en zag ook dat dit ingevroren werd ik wist niet dat dat kon.

Opmerking

Ik laat eerst een kopje negerzaad 24 uur lang weken in bakje water. Daarna spoel ik het goed af onder de kraan in een flinke zeef. Vervolgens druk ik de zaden met een lepel tegen de kanten van de zeef en zet de zeef in het zelfde bakje als waar de zaden in geweekt waren. Als je vers zaad hebt dan heb je na een dag al witte puntjes uit de zaden, heb je oud zaad dan duurt het twee of meer dagen. Tijdens het weken en kiemen heb ik een vaatdoekje met zilver op de waterbak en de zeef om inwerking van bacterien te voorkomen. Na het kiemen gaat heel de zaak in een gripzak en gaat het de vriezer in. Ik kan nu elke dag gekiemd zaad pakken voor de jongen.

Ik gebruik al jaren gekiemde negerzaad voor mijn jongen maar nu ga ik ook gekiemd zaad maken van witte perilla.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
              Ik ben benieuwd wat bij jou het aantal dagen is tussen het leggen van de eieren van het eerste nest en het tweede nest.

Ik heb afgelopen donderdag, vijf dagen na het uitkomen van de eieren de 3 jongen in de kas geringd met 2,5. De dag er na waren bij 2 jongen de ringen er weer af, die lagen in het nest. Vervolgens heb ik ze opnieuw geringd en vandaag zaten de ringen er nog om. De jongen worden uitsluitend gevoerd met gekiemd negerzaad uit de vriezer, diepvries pinkies en vanuit het gewone kapoetsensijzen zaad van witte molen een wit rond zaad waarvan ik de naam niet ken. Beide ouders voeren de jongen goed, de kroppen zijn de hele dag door helemaal vol.

De Magellaansijzen maken voorlopig niets klaar. Er worden nesten gebouwd, eieren gelegd, deels bevrucht deels onbevrucht, maar er komen geen jongen. Wel zit een van de Geelbuiksijzen nu al 5 dagen op 3 eieren. ben benieuwd wat dit gaat worden.
              Beste Euphonia,

Het eerste koppel zit alweer op 4 eieren te broeden, de tussen liggende tijd is 30 dagen geweest van eerste ei 1e nest en eerste ei tweede nest.
              Verder gaat het met de jongen van beide koppels heel goed ze worden nog een beetje bijgevoerd, maar zijn (1ekoppel) al redelijk zelfstandig aan het eten.
              Voorlopig laat ik ze nog bij de ouders zitten tot ongeveer augustus te kijken hoe zij met de jongen omgaan die rond 25-7 uitvliegen van het eerste koppel.
              Zelf hou ik van het eerste koppel een mannetje en van het tweede koppel een pop om hiermee verder te kweken (niet verwant)in de broedkooi aankomend jaar.
              De andere jongen zij allemaal gereserveerd en gaan dus per midden augustus naar de nieuwe eigenaar.

Opmerking

Dankje voor de uitleg, ik ga het eerst proberen met negerzaad.
                Het koppel zwartkopsijzen dat ik 2 maanden geleden heb gekocht zit nu op 2 jongen na eerst een nest onbevruchte eitjes te hebben gelegd.
                Ik heb de man "op jullie advies" appart gezet bij de uitkomst van het eerste ei en nu de pop is dus goed aan het voeren.

Opmerking

Hier een foto van 1 van de 3 uitgevlogen Kapoetsensijzen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_1220.jpg
Views:	1
Size:	109,8 KB
ID:	434802
                  De jonge Kapoetsensijzen worden door beide ouders goed gevoerd met: diepvries pinkies en bufalowormen, gekiemd negerzaad, chiazaad, eivoer rood vet en andere in de krop geweekte zaden. De 3 jongen zitten op een meter of 4 hoog in de kas netjes op een stak naast elkaar en als de ouders komen om te voeren dan beginnen ze luidkeels te piepen.

Afgelopen week ben ik ook losse witte perilla gaan voeren en alleen de Geelbuiksijs pop pakt het om aan haar 2 jongen te voeren. Ook mag ik dit jaar weer magelaansijs jongen kweken, ik heb er nu 3 van 2 paartjes en die moeten ook ergens net als de Geelbuiksijzen volgende week uitvliegen.

Opmerking

mooi plaatje, ziet er mooi uit....
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Prachtig vogeltje, is dan een stuk moeilijker dan bij mijn 3 jongen, die krijgen alleen speciaal kapoetsenvoer met wat kanarievoer zonder raapzaad voor de ouders(4 schepjes sijs + half kanarie) en voor de rest 3 maal daags eivoer met perle morbide(veel eiwitten zitten in dit eivoer)
                      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                      Vergeet niet te kijken op mijn site!
                      http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Hallo Euphonia,

Zien er mooi uit, zijn dat palmen die je in jou voliere hebt staan mooi.

Mijn 2e ronden met koppel1 van de kapoetsensijs, is gisteren weer het eerste jong uit het ei.
                        Dus hopen dat alle eieren snel uitkomen.

Koppel2 heeft op dit moment nog geen aanzet gegeven om aan de 2e ronden te beginnen.

Opmerking

groetjes
                          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Ja, die palmen heb ik gekweekt uit zaad. Die zijn al een jaar of 25 oud.

De Geelbuiksijzen zullen aanstaande woensdag uit moeten vliegen, ik ben benieuwd. Dan de dag daarna moet er twee Magellaansijzen uitvliegen en de tiende nog een magelaansijs. Het wordt een hele baby kamer zo.

De Kapoetsijzen in de broedkooi maken geen aanstalten om aan een tweede nest te beginnen. Dat is op zich niet erg, ik heb nu toch twee hele mooie jongen op stok en met elke jonge vogel ben ik blij.

Aan de kant van de VI eters is het helemaal niks dit jaar. Zo kweekte ik vorig jaar Brilvogels bij bosjes en dit jaar heb ik niks anders dan onbevruchte eieren en ik heb helemaal niks veranderd aan het voer of wat dan ook.

Opmerking

raar is dat he. vorig jaar genoeg jongen ervan, en nu wil het niet lukken.

maar je hoort het bij meer kwekers, heel wisselvallig.
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hoe lang wachten jullie om ze bij de ouders weg te halen als ze zijn uitgevlogen.
                                Na een dag of 10 a 15 moeten ze toch wel voor hun zelf kunnen zorgen!!!
                                Ik wil namelijk de man weer terug bij de pop zetten.

Opmerking

Working...
                                X