Leuke foto's weer.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk BerichtMijn broedkooi is in twee delen dus heb ik de man in de andere gedaan. Ze kunnen elkaar zien en heb ze van de week in gevecht tegenover elkaar aan de tralies zien hangen, de pop moet hem echt niet meer. Ik denk zelf dat als ik hem terug zet als de eieren uitkomen dat dat dan te vroeg is. Ik vraag me af wat het uiterste moment zou zijn want volgens mij heeft een Kapoetsensijs pop een cyclus van 28 dagen en zij heeft haar eerste ei gelegd op 08 mei dus moet de man er uiterlijk weer op 1 juni bij want dan heeft hij 5 dagen de tijd om de pop weer te bevruchten, of zie ik dat verkeerd?
Mooi om te lezen dat jou koloniebroed goed verloopt. Veel mensen vertrouwen er niet op en proppen alles in een kooi maar op deze manier komen de vogels echt tot hun recht en je zal zien dat je ook sterkere en betere vogels krijgt vanwege onder andere de natuurlijke selectie.Last edited by hjoosten; 21-05-2016, 10:16.
Opmerking
-
Het schijnt nu te gaan lopen. Ik heb een Magellaansijs op 3 etjes en een Kapoetsijs op 2 eieren en de Geelbuiksijzen zijn druk in de weer met het bouwen van een nest. De rangorde schijnt ook ineens gewijzigd te zijn. Nu zijn de Geelbuiksijzen de baas over de Magellaansijzen en tussen de Kapoetsijzen en Geelbuiksijzen botert het ook niet meer zo goed. De Geelbuiken beginnen zich nu echt te manifesteren en ze winnen terrein hoe klein ze ook zijn. Ook de Europese sijzen worden nu weg gejaagd bij de voerbak. Gelukkig heb ik 2 voederplaatsen en diverse silo's (mijnlampen) hangen dus echt ruzie komt er niet.
Woensdag moet ik de twee jonge Kapoetsijzen in de broedkooi gaan ringen. Ik heb altijd al een pokke hekel gehad aan dat klusje maar ja, je moet Kapoetsijzen nu eenmaal ringen volgens de wet dus dan doe ik dat. Voor de overige vogels geld overigens het zelfde, ik ga ze dit jaar allemaal proberen te ringen.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk BerichtJazeker. Ze staan op de CITES lijst Bijlage I. In principe mag je ze niet eens verhandelen binnen de EU.
Volgens mijn gegevens hoeft men tropen niet te ringen, omdat dit geen Europese vogels zijn. Ondanks wordt het wel aangeraden om het te doen om dat dit ook iets zegt over de vogel en de herkomst.
Je verwijst naar Wikipedia maar daar kan iedereen invullen wat hij of zij denkt, dat wil dus niet zeggen dat het dan wettelijk is.
Maar misschien zit ik mis, maar dit is wat ik overal om me heen hoor.
Verder ring ik mijn vogels altijd.
En wat het ringen betreft een groot vergrootglas doet wonderen.
Opmerking
-
Normaal hoeft men tropen niet te ringen maar een Kapoetsensijs is omdat hij de Cites 1 status heeft een bedreigde diersoort en vanwege dat feit mag je hem alleen in gevangenschap houden als hij geringd is. Zo is het dan ook dat de handel in bedreigde diersoorten verboden is dus eigenlijk mag je een Kapoetsensijs niet eens verkopen.
Lees meer....Classified as endangered by IUCN since 1952, the species is also listed in the US Endangered Species Act and CITES Appendix I.
Ik ga ze ringen met een juweliers oogloep, zo een ding wat je op je oog kan steken.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk BerichtNormaal hoeft men tropen niet te ringen maar een Kapoetsensijs is omdat hij de Cites 1 status heeft een bedreigde diersoort en vanwege dat feit mag je hem alleen in gevangenschap houden als hij geringd is. Zo is het dan ook dat de handel in bedreigde diersoorten verboden is dus eigenlijk mag je een Kapoetsensijs niet eens verkopen.
Lees meer....Classified as endangered by IUCN since 1952, the species is also listed in the US Endangered Species Act and CITES Appendix I.
Ik ga ze ringen met een juweliers oogloep, zo een ding wat je op je oog kan steken.
Vandaag de eerste eieren uit gekomen van de kapoetsensijs, en nog steeds gaat alles geweldig tussen de koppels totaal geen agressie,tussen het koppel zelf alsmede het andere koppel.
.
Opmerking
-
Mooi dat er jongen zijn. Nu maar afwachten wie ze allemaal gaan voeren.
Ik heb vandaag de 2 jongen in de broedkooi geringd, dat ging prima. Morgen wel even kijken of ze er nog op zitten.
Vandaag merk ik ook dat de Geelbuiksijzen steeds meer aanwezig zijn. Hoe klein ze ook zijn ze staan hun mannetje en jagen zelfs een grotere Magellaansijs van de voerbak af. Ook hier zijn de poppen het meest agressief net als bij de Magelaansijs. Ik heb nu in de kas 1 nest van de Magelaansijs met 3 eieren en 1 nest van de Kapoetsijs met 3 eieren. Gezien de ontwikkelingen komt daar de komende dagen nog een nest van de Geelbuiksijs bij. Gezien het geweld van de afgelopen dagen houden de Bloemputters zich zeer op de achtergrond. ben benieuwd wat die gaan doen dit jaar.
Opmerking
-
Leuk om te lezen, maar denk dat je tot nu toch heel tevreden kunt zijn ondanks het geweld.
Vind dit ook wel heel spannend voor jou met al deze verschillende soorten bij elkaar.
Wat ik vandaag heb meegemaakt slaat werkelijk alles, deze 2 koppels kapoetsen slaan werkelijk alle records van vriendelijk met elkaar omgaan.
Kon net niet snel genoeg een foto maken, anders denk ik dat niemand mij gelooft n.l
De 2 mannetjes waren elkaar aan het voeren en daarna ging het mannetje van nest1 de pop voeren, jammer dat ik dit niet kon vastleggen.
Wie heeft zo iets al een meegemaakt.
Ook hebben ze levend voer e.d maar heb nog steeds geen agressie gezien.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over koloniebroed.
Opmerking
-
Zijn de mannen soms vader en zoon? Ik heb zoiets nog niet meegemaakt in koloniebroed. Bij mij zijn er toch altijd wel wat schermutselingen maar dat gaat dan nooit verder dan elkaar wegjagen bij de voerbak.
Vandaag moest ik de twee Kapoetsensijs jongen opnieuw ringen. De ringen die ik er gisteren om had gedaan waren van de pootjes af en lagen in de voerbak. Ik heb ze opnieuw geringd maar dat ging nog maar net. Ik moest echt hard aan de teentjes trekken om de ring er over te krijgen maar gelukkig ging alles goed en kreeg in het achterste teentje er ook uit.
Ik weet zeker dat de pop de ringen in de voerbak heeft gegooid maar heeft ze dan ook de ringen van de pootjes af getrokken? ik weet het niet. Toen ik na een uur of vier na het opnieuw ringen keek zaten de jongen nog steeds in het nest met de pop er op dus ik denk dat het wel goed zal gaan.
Opmerking
-
Wat ik wel meegemaakt heb is dat pa of ma de zoon of dochter het volgende jaar ook nog zaten te voeren vandaar de vraag. Natuurlijk heb ik altijd ventielslangetjes om de ringen. Vandaag de jongen bekeken en de ringen zitten er nog om. De Kapoetensijs in de kas heeft nu 5 eieren, ben benieuwd wat dat gaat worden.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking