Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik had daar vroegen een stuk of 50 Gouldsamadines vliegen en nu iets van 20 sijzen, dat is wel een verschil en dat heeft natuurlijk alles te maken met het karakter van de gehouden vogels. tevens verhoog je de toch al hoge infectie druk natuurlijk als je veel vogels in een vaak te weinig volume vlucht houd. Door voorgaande loop je ziektes in de hand.

Opmerking

Update 01-05-2016

Vanaf vandaag kunnen we weer beginnen met het kweken van de Amerikaanse sijzen in koloniebroed. Ik heb nu zitten:

2-4 Magellaansijzen
      2-2 Geelbuiksijs
      2-2 Kapoetsijzen
      1-1 Europese sijs
      1-1 Bloemputters
      2-0 Oranjekop Gouldsamadine. (broers van 12 jaar oud)

Ik heb nu totaal 20 vogels waarbij de Europese sijs pop de baas is dit jaar en de Magellaansijs mannen wederom zeer aanwezig zijn. Ik vermoed dat dit het laatste jaar zal worden dat ik de Magellaansijzen kweek. De Geelbuiksijzen bevallen zeer goed. Ze zijn erg rustig en ik vermoed dat ik er zo 10 van bij elkaar kan zetten zonder problemen.

Nog even een plaatje bij het praatje. Twee poppen van de Geelbuiksijs.
      Click image for larger version

Name:	P1180604.jpg
Views:	1
Size:	64,4 KB
ID:	434700

En dan de baas van het geheel, de Europese sijs pop.
      Click image for larger version

Name:	P1180605.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	434701

Opmerking

Haha geweldig, ik ga dit weer volgen Gister zijn ook al mijn Amerikaanse sijzen verhuisd naar de schuur, ze zaten eerst in huis, maar in de schuur is het nu warm genoeg. Alle hokken zijn volledig ontsmet, de vogels zijn apart gezet in TT kooien voor een uurtje terwijl alle hokken werden gereinigd, nu heb ik ook de kapoetsen gekoppeld. Wel grappig om te zien dat de Europese sijs pop de baas is, dat is het leukste van sijzen vind ik, de karakters van alle aparte vogels, zo heb ik ooit een zwartkopsijs pop gehad die de baas was over haar man, terwijl het altijd andersom was bij alle koppels die ik had, maar die desbetreffende pop was wel de beste pop die ik heb gehad van die soort, kreeg echt alle jongen groot zonder moeite, en het mannetje maar vliegen met voer want anders werd mevrouw boos. Gek genoeg werd ze pas zo dominant nadat haar eerste man overleed, die was veel ouder dan haar, en toen zij de oudste was en ze een jonge man kreeg werd ze heel dominant over hem.
        Succes met de kweek!
        Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

gaan de sijzen onderling niet kruisen ?

of zijn het al vaste koppels ?
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
            gaan de sijzen onderling niet kruisen ?...
            Ik heb dat nog nooit meegemaakt met de sijzen. Wel heb ik eens in het verleden per ongeluk een kruising tussen een Binsen en Bichenowastrilde gekweekt. Ik had een koppel Binsenastrileden en een koppel Bichenowastrilden in de vlucht en toch kreeg ik een kruising.

Vandaag is 1 van de laatste Oranjekop Gouldsamadines uitgestapt. Hij is 12 jaar geworden wat zeer oud is voor een Gouldsamadine. Ik kan wel stellen dat hij een mooi en lang leven gehad heeft en in die 12 jaar is hij ook nooit 1 keer ziek geweest. Wel had hij het de laatste jaren steeds moeilijker met door de rui te komen en zo ook nu is hij dan dit jaar niet door de rui gekomen.

Opmerking

Ondanks het verlies is het ook een compliment waard, omdat dit aangeeft dat je goed voor je vogels zorgt

groetjes fons
              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
              uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Succes met de kweek euponia.
                Je was er al achter dat de geelbuiksijsjes redelijk tamme vogeltjes zijn.
                Ik vind het de leukste van de Amerikaanse sijzen die ik ken en heb.
                groetjes
                Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door fons Bekijk Bericht
                  Ondanks het verlies is het ook een compliment waard, omdat dit aangeeft dat je goed voor je vogels zorgt

groetjes fons
                  Dat probeer ik althans wel ja.

Het is heden erg rustig met de sijzen. De Geelbuiksijzen zetten niet aan tot nestbouw evenals de Europese sijs en de Bloemputters, die zullen ergens in Juli of Augustus iets gaan doen denk ik. Met de Magellaansijzen is het anders natuurlijk. Ik heb nu twee mannen en vier poppen zitten. Er zijn al 3 poppen met de bouw van het nest begonnen. Ik heb nog geen tijd gehad om de boel eens goed te observeren, wellicht dat ik dat aanstaande Zondag kan doen.

Opmerking

Opmerking

erg mooie vogels. ik heb een vraag. je vertelt ons dat de agressieve soort de deur uitgaan. is het mogelijk dat als ze ergens terechtkomen waar ze alleen zijn of met weinig of zoals bij de bijen...dat ze minder agressief zullen zijn ? dat vroeg ik me af omdat agressieve bijen, niet agressief worden als ze met niet agressieve bijen zijn of hun jongen worden dat

Opmerking

Opmerking

Beste euphonia,

Hoe gaat het met de kapoetsen in koloniebroed of heb je ze nog niet zover

Opmerking

Tot op heden doen de Kapoetsensijzen niks. Daar waar ik vorig jaar op 28 April al eitjes had liggen heb ik nu alleen nog maar nesten van de Magellaansijs. Wanneer er eitjes komen geen idee.

Wel heb ik in een broedkooi 50x40x140 een koppel Kapoetsensijzen waarbij aanstaande Zaterdag het eerste ei uit moet komen. Ze heeft 4 eitjes gelegd en er zijn er 2 bevrucht. De pop die in de broedkooi zit is afgelopen winter ernstig ziek geweest en ik heb haar maar net kunnen redden. Ze heeft een of andere longaandoening opgelopen waardoor zij bijzonder kortademig is en nog geen meter meer kan vliegen. Het verbaast mij dan ook dat het gelukt is eieren bevrucht te krijgen. Ik heb de man even uit de broedkooi gehaald want hij begon de pop te irriteren. Ook voerde hij de pop niet op het nest en regelmatig werd hij door de pop heel de kooi door gejaagd. Ik denk er wel aan om hem op een gegeven moment weer terug te zetten om te helpen met het groot brengen van de jongen en natuurlijk de pop weer te bevruchten. Wat zou het beste moment zijn om de man weer terug te zetten?

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten Bekijk Bericht
                                ...Wellicht kun je de man in een broedkooi erlangs zetten zodat ze elkaar toch zien en hij haar door de tralies kan voeren (mits jou kooien zo zijn).
                                Doordat ze elkaar nog blijven zien is denk ik de band beter en zou ik ze voor de eieren uitkomen terug zetten...
                                Mijn broedkooi is in twee delen dus heb ik de man in de andere gedaan. Ze kunnen elkaar zien en heb ze van de week in gevecht tegenover elkaar aan de tralies zien hangen, de pop moet hem echt niet meer. Ik denk zelf dat als ik hem terug zet als de eieren uitkomen dat dat dan te vroeg is. Ik vraag me af wat het uiterste moment zou zijn want volgens mij heeft een Kapoetsensijs pop een cyclus van 28 dagen en zij heeft haar eerste ei gelegd op 08 mei dus moet de man er uiterlijk weer op 1 juni bij want dan heeft hij 5 dagen de tijd om de pop weer te bevruchten, of zie ik dat verkeerd?

Mooi om te lezen dat jou koloniebroed goed verloopt. Veel mensen vertrouwen er niet op en proppen alles in een kooi maar op deze manier komen de vogels echt tot hun recht en je zal zien dat je ook sterkere en betere vogels krijgt vanwege onder andere de natuurlijke selectie.

Opmerking

Working...
                                X