Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    ...Vechten Magallaansijzen al op jonge leeftijd?
    Nee dat niet maar ze zijn ook geen vrienden. De Magellaansijs is meer van het type "eenling". Ze kunnen zich prima vermaken en vliegen ook vaak in een groep rond maar even gezellig elkaars veren schoonmaken zoals je dat bij bijvoorbeeld brilvogels ziet is er niet bij. In de winter zijn ze vrij rustig maar als de dagen beginnen te lengen dan begint het gedonder en jagen ze elkaar van de voerbak af. Daarom heb ik ook 3 voerbakken en silo's staan zodat ze niets te kort komen. Eenmaal in de broedtijd gaan eerst de poppen met elkaar op de vuist voor de beste nestplaats en dan gaan ook de mannen hun territorium maken een verdedigen en dat gebeurd met een flink portie agressie. Afgezien van dat alles blijft de Magellaansijs een geweldige vogel met veel karakter en temperament en daar houd ik wel van.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
      even gezellig elkaars veren schoonmaken zoals je dat bij bijvoorbeeld brilvogels ziet is er niet bij.
      Dat zie ik hier niet een sijs ook maar ooit doen.

Vanwege het karakter heb ik deze vogels ook aangeschaft.
      Alleen van de zwartborstsijzen, daar krijg ik af en toe het heen en weer.
      Over temperament gesproken, nou dan zit je met deze vogels goed.
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

hierbij wat foto's van de geelbuiken.

Click image for larger version

Name:	P1180275.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	433257Click image for larger version

Name:	P1180274.jpg
Size:	65,9 KB
ID:	433258Click image for larger version

Name:	P1180281.jpg
Size:	84,7 KB
ID:	433259

Opmerking

mooie vogels hoor, ook dat vele zwart, echt mooi.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Last edited by hjoosten; 23-08-2015, 10:10.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten Bekijk Bericht
              ... Ik zelf kweek ook kapoetsensijzen ... als ik hierin de jongen kapoetsen(mannetjes) zou laten zitten (als ze in de rui/kleur komen) overleven deze het niet omdat het mannetje (vader) steeds de aanval zoekt met de andere mannetjes.
              Mijn Kapoetsijs mannen knokken ook in de broedtijd, dat is logisch maar niet tot de dood er op volgt. Mooi is wel dat de poppen dan weer gaan knokken om de beste man voor zich te winnen wat uiteindelijk weer resulteert in sterke jongen. Ik kweek niet alleen op kleur en vorm maar ook op karakter. Heb ik een man die goed voor zijn jongen zorgt en de competitie niet afmaakt dan houd ik hem. Zo heb ik vorig jaar een man Magellaansijs gekweekt die zeer agressief blijkt te zijn en ik zie nu dat zijn jonge mannen dat ook zijn, die gaan dus weg. Zo zie je dus dat je ook op karakter kan kweken. Het is nu ook niet zo dat ik de "watjes" zelf houd maar ik selecteer wel op een geschikt karakter om te kweken in koloniebroed. Zo houd ik de jongen waarvan ik denk dat ze het goed zullen doen het volgende jaar en mocht dan toch blijken dat ze niet geschikt zijn dan gaan ze er uit. Als ik ze dan te koop aan bied dan vertel ik de koper ook wat de rede is dat ik ze te koop aan bied. Ook vertel ik de koper exact wat voor zaden ze krijgen enz. enz. Kuren doe ik nooit, dat hebben mijn vogels niet nodig en men kan mij altijd bellen voor advies.

Opmerking

Opmerking

Name:	P1180551.JPG
Size:	85,3 KB
ID:	434656

Name:	P1180552.JPG
Size:	79,9 KB
ID:	434657

Filmpje van de pop toen ze net in de kas zat.

Filmpje van de man toen hij weer wat opgeknapt was.

Opmerking

Leuk om te lezen De pop heeft aan de linkerkant van haar een beetje een kale plek rond haar oog. Hoe komt dat?
                    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                    Vergeet niet te kijken op mijn site!
                    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Ik heb geen idee waar dat plekje vandaan komt. Ze heeft nergens last van. Zo ik al eerder schreef zet ik al mijn nieuwe vogels op de "testbank" en deze is er met glans en wimpel door heen gekomen. Dat kon ik van de andere drie niet zeggen, dat waren gekuurde vogels en die hebben het heel zwaar gehad bij mij maar ze zijn nu keihard.

Opmerking

Ik heb ook zo'n vogel. Heel gezond, maar een kale plek in haar nek. Ieder jaar na de rui is hetzelfde plekje binnen een maand weer kaal.
                        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

mooie vogels......
                          groeten Ton

Opmerking

Ik dacht vandaag even dat ik een geelbuiksijs kwijt was dus ik ging zoeken. Blijkt ze gewoon op een halve meter afstand op een tak te zitten en zit ze naar mij te kijken wat ik aan het doen ben. Ik heb dit gedrag nog nooit meegemaakt bij een Zuid-Amerikaanse sijs, meestal vliegen ze gewoon weg als ik de kas binnen kom maar deze niet. De geelbuiksijs blijkt een heel aparte vogel te zijn.

Opmerking

Leuke topic om te volgen, ik vind het wel appart dat het over het algemeen allemaal goed gaat met die sijzen onder elkaar.
                              Ik denk wel dat voldoende ruimte wel noodzakelijk is hierin.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo Bekijk Bericht
                                Ik denk wel dat voldoende ruimte wel noodzakelijk is hierin.
                                dat is het vaak he, meestal als er problemen zijn, is het teveel vogels op een te klein oppervlak.

dan raak je ook vaak het overzicht kwijt.
                                groeten Ton

Opmerking

Working...
                                X