Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kweken Zuid-Amerikaanse sijzen in koloniebroed
Collapse
X
-
Je hebt een grote, prachtige voliere. Dat zou al een hoop moeten schelen. Echter de Zuid-Amerikanen zijn nogal territoriaal aangelegd. Je hebt de ervaring zelf ook al met de Magelaansijs. Ik ben bang dat het ondanks de ruimte niet gaat lukken. Mogelijk dat er uitzonderingen zijn.
-
In de boek van Alois, sijzen van de wereld als ik me niet vergis met de naam. Staat een artikel waarbij de zwarte sijs wordt gekweekt met putter in een grote voliere. Met meerdere koppels, kolonie van allebeide soorten.
Voliere van deze persoon was volgens mij 7 bij 7. Kan nog wel even nakijken als je dit wilt?Groeten Niels
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door niels be Bekijk BerichtIn de boek van Alois, sijzen van de wereld als ik me niet vergis met de naam. Staat een artikel waarbij de zwarte sijs wordt gekweekt met putter in een grote voliere. Met meerdere koppels, kolonie van allebeide soorten.
Voliere van deze persoon was volgens mij 7 bij 7. Kan nog wel even nakijken als je dit wilt?Groeten Niels
Opmerking
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door niels be Bekijk BerichtIn de boek van Alois, sijzen van de wereld als ik me niet vergis met de naam. Staat een artikel waarbij de zwarte sijs wordt gekweekt met putter in een grote voliere. Met meerdere koppels, kolonie van allebeide soorten. Voliere van deze persoon was volgens mij 7 bij 7. Kan nog wel even nakijken als je dit wilt?
Opmerking
-
Ieder die met deze soorten kweekt of heeft gekweekt zegt hetzelfde, tijdens de broedperiode is het niet aan te raden ze bij elkaar te zetten.
Er zullen al best wel mensen zijn die dit hebben geprobeerd.
Zeker niet dezelfde kleuren en de meesten soorten die jij noemt zijn geel getint
Ikzelf heb al gedacht om volgend jaar het toch te proberen met bv. een koppel kapoetsensijsjes en een koppel geelbuiksijsjes in een ruimte van 4x3x3 meter. Ik wil daar voor de "afleiding" dan ook een koppel gouldamadines bij zetten.
Gouldamadines en kapoetsensijsjes gaat in ieder geval prima ook tijdens de broedperiode.
Wat er dan gebeurd als er nog een koppel geelbuiksijsjes bij komt, is dan ervaren hoe dit gaat.
Gaat het niet, zijn ze er zo weer uit gevangen.
Waar ik me toch ook zorgen om maak is het gedrag van de geelbuik man tegenover zijn pop.
In een vluchtje kan hij er niet bij blijven als de pop zit te broeden. Dus wat gaat hij doen in een grote ruimte.
Misschien kun je het zelf ook gewoon proberen. Jouw ruimte is groot, dus wie weet kan het goed gaan.
Genoeg afleiding voor de vogels is dan denk ik heel belangrijk.
Verschillende plaatsen voer wateren en groen.
Zorg dat ze van alles te doen hebben, verveling is zonder meer funest.
Wie weet kom je tot een goed resultaat.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht...Ikzelf heb al gedacht om volgend jaar het toch te proberen met bv. een koppel kapoetsensijsjes en een koppel geelbuiksijsjes in een ruimte van 4x3x3 meter. Ik wil daar voor de "afleiding" dan ook een koppel gouldamadines bij zetten...
Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht...Waar ik me toch ook zorgen om maak is het gedrag van de geelbuik man tegenover zijn pop.
In een vluchtje kan hij er niet bij blijven als de pop zit te broeden. Dus wat gaat hij doen in een grote ruimte...
Ik vermoed dat het een goed idee is om Geelbuiksijzen bij de Magellaansijzen te zetten en dan zien wat er van komt. Gaat het niet dan is er zo ingegrepen. Ik ga ze dan al wel bij elkaar zetten in de winter zodat ze aan elkaar gewend zijn als het broeden in het voorjaar begint. Er is immers altijd 1 vogel de grote baas en bij mij is dat gek genoeg een Bloemputter man.
Opmerking
-
Vanavond bij een kweker 4 Geelbuiksijzen gehaald. 1 bewezen kweekkoppel van 2012 en een zoon en dochter daarvan. 1 van de jongen ga ik ruilen tegen een andere Geelbuiksijs met een collega kweker om zodoende de zaak onverwant te krijgen.
Ik ga dus het volgende broedseizoen in met 2 koppels Magellaansijs, 2 koppels Geelbuiksijzen en 2 koppels Kapoetsijzen in kolonie broed. Ik zit nog te denken om er nog wat anders bij te zetten maar weet nog niet goed wat, ik heb immers genoeg ruimte.
Natuurlijk laat ik de vogels die ik nu heb zitten gewoon hun broed rondes afmaken en ga dan eind van de zomer alles samen stellen voor het volgende jaar. Ik heb nu nog 4 Magelaansijzen op eieren zitten en ik denk dat mijn Kapoetsijs ook nog een rondje gaat doen.
Ik heb ook nog 2 zeer gele Magelaansijs poppen gekweekt die ik weg ga doen maar heb absoluut geen idee wat voor een kleurslag/mutatie het is. Het is in elk geval geen topaas. Ze zijn zo geel als de mannen maar dan zonder zwarte kop, die is gewoon groen, heel vreemd. Ik zal eens een foto plaatsen misschien dat iemand hier weet wat het is.
Opmerking
-
Mooie vogeltjes,en de twee koppeltjes zijn onverwant aan elkaar als je er eentje geruild hebt maar op het geheel niet,of denk jij dat pa niet met zijn dochter rommelt of ma met zoon,afhankelijk dan welke je ruilt?
Denk beter zoon en dochter omruilen voor een geheel vreemd stelletje,dan ben je zeker en kun je volgend seizoen ook de jongen onverwant koppelen en evt verkopen mocht dat nodig zijn.
Nu kan dat dus niet.Mvg,
Kingfisher.
Opmerking
-
het zijn mooie vogels, ben benieuwd naar de foto`s.....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Geelbuiksijsjes zijn ontzettend leuke vogeltjes en zijn totaal niet schuw.
Ze blijven lang bij je in de buurt zitten, je kan ze bijna aanraken voordat ze dan toch weg gaan vliegen.
Vorig jaar heb ik van 2 koppels 14 jonge gekweekt.
Dit jaar helaas niet eentje.
Van het ene koppel stierf de pop en van het andere koppel de man.
De mannen zijn best wel fel als de pop zit te broeden.
Ze geven er niets om, om de pop te bevliegen als ze op eitjes zit.
Maar in een grote ruimte met andere sijzen erbij, zou er afleiding genoeg moeten zijn om de pop met rust te laten.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het bij je zal gaan.
Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.
Mijn kroest van vorig jaar.
Opmerking
-
haha, leuk zo op een rijtje.....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht...denk jij dat pa niet met zijn dochter rommelt of ma met zoon,afhankelijk dan welke je ruilt?...
@loodje, wel gaaf om zo die geelbuiken naast elkaar te zien zitten. Dat zal je met de Magellaansijzen nooit meemaken, die knokken elkaar meteen de tent uit.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht@loodje, wel gaaf om zo die geelbuiken naast elkaar te zien zitten. Dat zal je met de Magellaansijzen nooit meemaken, die knokken elkaar meteen de tent uit.
Vechten Magallaansijzen al op jonge leeftijd?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking