Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan dit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe kan dit?

hallo allemaal.
    Ik heb een mooie voliere die 1,80 lang is 2,00 m hoog en 1 m diep. met een nachthok van 1m bij 1m bij 2 m hoog. Daar wonen 4 chinese dwergkwartels 1 koppel goulds 1 koppel bichenows 1 koppel binsenastrildes 1 trio koppel roodkoppapagaaiamadinesen.(1 man en 2 poppen)

de goulds doen het heel goed. 5 jongen waarvan 3 het overleven en ze zijn al zelfstandig. ze zitten weer op 6 bevruchte eitjes.

Maar de bichenows(zijn van 2012) die zitten al maanden in een nestje maar nog steeds geen eitjes. en het is wel een koppeltje.

De binsen (de man van 2012 of ouder en de pop van vorig jaar) hebben telkens een nest maar onbevruchte eitjes.

De roodkoppapagaaiamadinesen (van vorig jaar) hebben telkens nesten maar onbevruchte eitjes.

Hoe zou dat komen dat al die vogels het niet goed doen? Behalve de goulds dan.
    Ik hoor het graag van jullie.

gr. sander
    Roodkoppapagaaiamadinesen, Sint helena fazantjes, Bichenowastrilde, Binsen astrilde, Ceresamadine, Chinese dwergkwartel, Zebravinken, Japanse meeuwen

hebben de vogels eivoer tot hun beschikking?
    groeten gijs

Opmerking

Opmerking

Ik zie weleens dat een binsenman een binsenpop betreedt en dat het net is of hij aan het trampolinespringen is, hij gaat alle kanten op en draait van links naar rechts maar feitelijk 'dekt' hij haar dus niet.
        Ze worden dan absoluut niet gestoord, soms gebeurt dit gewoon als de pop op de grond zit, de pop is dan broedrijp maar de man bakt er niets van.
        Het hoeft dus niet met storen te maken te hebben maar met techniet van de man, om het zo maar te noemen.
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

en bij bichenows kan jij wel denken dat je een koppel hebt, maar misschien is dat wel niet zo ?

voor de rest, kan je ze een goed zaadmengsel geven, eivoer, graszaden, trosgierst, buffalo`s, noem maar op.

ze moeten het idee hebben, dat er een voedsel overvloed is, wat ze tot voortplanten brengt.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
              Maak de totale som van de aanwezige vogels (13), en dit zonder al of niet jongen. En bereken de grondoppervlakte (nog geen twee vierkante meters).
              Maak/trek daarna de meest logische conclusie (overbevolking?).

Een nachthok mag eigenlijk niet worden meegerekend bij het totaal grondoppervlak.
              Het woord zegt het al zelf.
              Hok voor/tijdens de nacht.
              sorry voor het late antwoord.
              de roodkoppapagaaiamadinesen leven bijna alleen maar in het nachthok. ik heb nu een broedkooi gemaakt en ik wil het daar eens in proberen.

ze krijgen van mij een grote schaal met tropenvoer, eivoer met meelwormen, sijzenvoer(ze zeggen dat de goulds dan sneller op kleur komen) onkruidzaad, scherpe maagkiezel, oestergrit, paarse en gele trosgierst en van die grasstengels met zaaden er in.
              doe ik wat mis qua voer?

ik heb nu een grote broedkooi van 80x40x40. waar in ik een schot plaatst zodat je 2 broedkooien hebt van 40x40x40. is dat grooot genoeg ?
              Roodkoppapagaaiamadinesen, Sint helena fazantjes, Bichenowastrilde, Binsen astrilde, Ceresamadine, Chinese dwergkwartel, Zebravinken, Japanse meeuwen

Opmerking

Hoi Josly, weet jij wat de die afmetingen gaan worden?
                Groetjes, Chantal

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kluisnummer67 Bekijk Bericht
                  sorry voor het late antwoord.
                  de roodkoppapagaaiamadinesen leven bijna alleen maar in het nachthok. ik heb nu een broedkooi gemaakt en ik wil het daar eens in proberen.

ze krijgen van mij een grote schaal met tropenvoer, eivoer met meelwormen, sijzenvoer(ze zeggen dat de goulds dan sneller op kleur komen) onkruidzaad, scherpe maagkiezel, oestergrit, paarse en gele trosgierst en van die grasstengels met zaaden er in.
                  doe ik wat mis qua voer?

ik heb nu een grote broedkooi van 80x40x40. waar in ik een schot plaatst zodat je 2 broedkooien hebt van 40x40x40. is dat grooot genoeg ?
                  Sijzenvoer voor gouldjes is inderdaad goed.
                  Ik geef ze dit ook. Ze vinden het heerlijk en volgens mij kleuren ze inderdaad sneller en mooier.

40x40x40 is afgrijselijk klein, dit zou ik je vogels niet aan doen. Ik zou er nog niet over denken.
                  Deze maat is goed voor een ziekenkooitje.
                  Ik ben het helemaal met Josly eens dat dit niet kan.

Wat betreft de ruimte waar je nu 6 koppels in hebt vliegen, lijkt mij te klein om te hopen op een goed broedresultaat.
                  Er zitten ook nog wat losse vogels bij.
                  groetjes
                  Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                  http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Wat mijn bevindingen zijn. ik heb 1 voliere(ale zeer grote kooi 2m x 1.3m x 2.5m hoog) en dara had ik 1 koppel bichenow astrilde en 2 koppel roodkoppapegaajamadines zitten en op de grond een koppel harlekijnkwartels.
                    zo had ik eind van vorige zomer de jongen erin gezet. heel de winter ging alles perfect. tot het lente ging worden. de roodkoppen zaten achter elkaar en verstoorde elkaars nesten met als gevolg geen eieren bevrucht. mannen zaten achter elkaar aan ipv achter de vrouwtjes. dus ikke 1 koppel apart moeten zetten (in kooi van 1.2m x 0.9m x 1.9m hoog, lees noodoplossing ) dan dacht dat het in orde ging zijn. maar gevolg de roodkoppen achter de bichenowkes nu. en zelfs tot nestplunderen van de bichenowkes en zelf geen nesten maken.
                    gevolg 2de koppel er ook uit gehaald. (2de noodoplossing in 2de kooi van 1.2m x 0.70m x 0.6m ) en vanaf toen heb ik 2 jongen bichenowkes die nu uitgevlogen zijn en van 1 koppel roodkoppen 2uitgevlogen jongen. dus mijn idee is ook dat er teveel op een tekleine plaats zit om mee te kweken. Andere vraga is kan je 1 man op 2 poppen van roodkoppapegaaj amadines zetten? heb ik geen ervaring mee dus ... Ik zelf zou ze ook niet in een kooitje van 40*40*40 zetten . tenzij als ziektekooi heel tijdelijk. succes nog in ieder geval me de kweek.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                      Voorlopig is het eigenlijk nog allemaal "koffiedik kijken".

Wat wel als zo goed als vaststaat. Dat de maatregelen in Nederland en of Belgie/Vlaanderen de zelfde zullen zijn (eindelijk). En wellicht toekomst gericht voor gans de EU.
                      Het wordt vooral uitkijken wat er verder gebeurd met maatregelen positieflijst.
                      Dierenwelzijn/vogelwelzijn en positieflijst vormen eigenlijk een geheel (onder voorwaarden).
                      Ik heb wel weet hoe het onder andere in Oostenrijk aan toegaat. De verschillende minimum maten ken ik niet van buiten.
                      Als ik mij niet vergis is dit hier in een of ander bericht uit het verleden terug te vinden.
                      Wat nu op tafel licht wordt de driedelige kooi (120 cm) de basismaat voor vogels als kanaries.
                      Jammer dat er nog geen landen zijn waar al een regel is welke maat de kooi minimaal moet zijn. Ik kan het zo gauw ook niet vinden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                        Sijzenvoer voor gouldjes is inderdaad goed.
                        Ik geef ze dit ook. Ze vinden het heerlijk en volgens mij kleuren ze inderdaad sneller en mooier.

40x40x40 is afgrijselijk klein, dit zou ik je vogels niet aan doen. Ik zou er nog niet over denken.
                        Deze maat is goed voor een ziekenkooitje.
                        Ik ben het helemaal met Josly eens dat dit niet kan.

Wat betreft de ruimte waar je nu 6 koppels in hebt vliegen, lijkt mij te klein om te hopen op een goed broedresultaat.
                        Er zitten ook nog wat losse vogels bij.

Opmerking

Ik denk dat het goed is om sijzenzaad erbij te doen.
                          Ik heb alleen maar de Amerikaanse sijzen mengeling, vanwege mijn Amerikaanse sijzen natuurlijk.
                          Deze is niet zo grof als gewoon sijzen zaad.
                          Wilde zaden krijgen ze bij mij ook elke dag een flinke schep erbij.
                          Kunnen ze lekker zoeken
                          Last edited by loodje; 22-06-2015, 11:56.
                          groetjes
                          Heidi

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                            Ik denk dat het goed is om sijzenzaad erbij te doen.
                            Ik heb alleen maar de Amerikaanse sijzen mengeling, vanwege mijn Amerikaanse sijzen natuurlijk.
                            Deze is niet zo grof als gewoon sijzen zaad.
                            Wilde zaden krijgen ze bij mij ook elke dag een flinke schep erbij.
                            Kunnen ze lekker zoeken
                            Het is zo leuk om al die mengelingen te zien en altijd keek ik al naar het Sijzenvoer. Ik zal weer eens een lijstje maken wat we nu al allemaal geven aan zaden en dan kijken wat het sijzenvoer aanvult, het ligt er ook aan van welk merk Van der Aart de kleinverpakkingen maakt.
                            Ik zal al wel een paar zaden die niet in ons gewone voer voorkomen.

Doe jij de wilde zaden in een schaal los erbij of mix je dat met je gewone voer?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht

Doe jij de wilde zaden in een schaal los erbij of mix je dat met je gewone voer?
                              groetjes
                              Heidi

Opmerking

Working...
                              X