Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bonte gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Bericht
    ...ook het maar door kweken van allerlei kleuren door elkaar heen is voor de verantwoording van de kweker...
    Maar dan ben je er nog niet, vervolgens zadel je dan wel de volgende kweker op met problemen. Het probleem met mutatie kweek is dat je zaken weg kweekt bij de soort en niets toevoegt, dus niet alleen kleur maar ook andere factoren die de soort op zich niet ten goede komt. Anders is het bij kruisingen, daar voeg je vaak wel wat toe.

Ieder zijn ding natuurlijk maar vanuit principe vind ik persoonlijk dat een soort gewoon zuiver gehouden moet worden.

Opmerking

in vind het wel interessant. we kunnen een discussie gaan houden over zuiverheid en termen gaan gebruiken als toverballen. maar hoe je het ook went of keert Goulds zijn volledig anders dan hun soortengenoten in het wild. de Gould is zover gedomesticeerd dat je moeilijk nog een echte zuivere Gould kan praten (zebravinken, kanaries e.d. vallen ook in deze categorie).

vaak zie je bij het kweken van vogels dat kleurslagen als bont, wit, bruin e.d. als eerste verschijnen maar bonte Goulds die zijn er niet echt in grote aantallen. ondanks dat we witborsten, zeegroen, cinnamon, blauw, pastel, overgoten, geel, lutino en vele combinatiemutaties hebben. het was dus wachten op de bonte alleen waarom komt hij zo laat?

ik ben erg benieuwd of we nog bonte Goulds gaan krijgen zoals we die kennen met wit (denk aan bonte zebravinken e.d.). succes met de kweek en houd ons in ieder geval op de hoogte! zorg bij bont wel dat het duidelijk zichtbaar is. een paar afwijkende gekleurde veren kunnen ook als gewoon foute veren worden geintrepreteerd.

persoonlijk ben ik altijd voorstander van wildvorm, gewoon omdat ik die het mooist vind en er meer waarde aan hecht maar dat neemt niet weg dat ik het interessant vind
      Last edited by van Tuijl; 18-06-2015, 21:57.

Opmerking

bonte goulds zijn er al alleen je ziet ze niet vaak,en mutatie,s zijn eigenlijk aanpassingen van de natuur die meestal spontaan ontstaan en door kwekers die dat leuk vinden worden verder gekweekt,
        wat bedoel je precies met kruisingen,het aan elkaar paren van 2 niet of wel verwante soorten met vaak onvruchtbaarheid als gevolg.
        en als je over soortzuiver praat zou je dat moeten veranderen in mutatie zuiver ook een mutant van zeg een zilverbek blijft nog steeds een zilverbek.
        en je zadelt geen andere kwekers ermee op,wand koop je vogels op een markt of bij een handelaar dan kan je er niet vanuit gaan dat ze kleurzuiver zijn,koop ze dan bij een kweker en zelfs dan ben je er niet zeker van omdat er nu eenmaal veel kwekers zijn die niet voldoende op de hoogte zijn van de vererving.
        mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Bericht
          ...de Gould is zover gedomesticeerd dat je moeilijk nog een echte zuivere Gould kan praten (zebravinken, kanaries e.d. vallen ook in deze categorie)...
          Dat kan zijn maar al sinds 1960 komt er geen enkele Gould meer uit de natuur, ze zijn toen allemaal via Japan de wereld over gegaan en 55 jaar later hebben ze nog steeds het zelfde balts gedag als de Goulds die in de natuur leven en de jongen hebben ook nog steeds de kenmerkende fluoriderende papillen in de bek omdat het van origine holenbroeders zijn.

Ik heb jaren lang de Oranjekoppen gekweekt welke je alleen kan bekomen uit een Zwartkop die split is voor Oranje, Oranje X Oranje geeft zwakke vogels is mijn ervaring. Telkens kwamen er weer mutaties uit en heb de zuivere er uit geselecteerd net zolang tot ik de zuivere Oranje kop te pakken had. Ik ben later over gegaan naar andere soorten vogels maar heb nog steeds 2 zuivere Oranje kop mannen zitten en die zijn nu 13 jaar oud.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Bericht
            ...en je zadelt geen andere kwekers ermee op,wand koop je vogels op een markt of bij een handelaar dan kan je er niet vanuit gaan dat ze kleurzuiver zijn,koop ze dan bij een kweker en zelfs dan ben je er niet zeker van omdat er nu eenmaal veel kwekers zijn die niet voldoende op de hoogte zijn van de vererving...
            Ik bedoel daar mee te zeggen dat bij een dergelijke vogel niet alleen kleur weg gekweekt is maar ook andere factoren, met andere woorden je kweekt een slappe vogel waar een andere kweker problemen mee kan krijgen. Kijk maar eens naar de blauwe Gould. Een hele mooie vogel maar zo slap als een vaatdoek waar nagenoeg niet mee te kweken viel. Ik weet niet wat inmiddels de stand van zake is omtrent de de status van de blauwe Gould. Maar in de tijd dat ik Goulds kweekt betaalde je voor een koppel blauwe Goulds 600 gulden en je moest oppassen dat ze na het leggen van de eitjes niet dood van de stok vielen.
            Last edited by euphonia; 18-06-2015, 22:34.

Opmerking

hallo
              nou dan denk ik toch dat je aardig achterloopt wat de blauwe betreft,en vogels die slap zijn of dergelijke kan je de vogels niet kwalijk nemen,elke kweker die met vogels bezig is zou het zo moeten dan dat je levensvatbare en gezonde en vruchtbare vogels kweekt die ook in de nakweek gezonde vogels geven.en of dit nou mutanten zijn of wildkleuren maakt niet veel uit.
              ik kweek altijd naast de mutanten ook wildkleuren zo houd je ook formaat en model op de vogels,ook kom je wel degelijk flinke mutanten tegen dus die hoeven echt niet onder te doen tov wildkleuren.
              Heb zelf een nest van 5 goulds wildkleuren zwartkop paarsborst van vorig jaar en dat zijn allemaal flink formaat vogels en dat terwijl de pop niet zo groot was maar de man wel.
              heb bij de goulds alleen wildkleuren en geen mutanten.
              mvg

Opmerking

Working...
              X