Mededeling

Collapse
No announcement yet.

duif rare poot.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• duif rare poot.

Hoi mijn diamant duif jongen hebben allebei een poot die helemaal opzij staat.
    Nu vroeg ik me af is dat normaal?

Groetjes Stefan

ik denk dat je duiven spreidpoten hebben.
    groeten gijs

Opmerking

Tegen spreidpoten kan je niks doen toch?

En hebben ze daar later last van of niet?
      Groetjes Stefan

Opmerking

Dit is niet normaal en ik denk net als Gijs, dat het spreidpootjes zijn.
        Volgens mij kun daar wel iets aan doen.
        Dit kun je het beste even navragen bij een dierenarts.

De oorzaak van spreidpootjes kan liggen aan een vitamine D (kalk) te kort.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

ze zijn nu 2,5 week oud kan ik er dan nog wat aan doen?

En is het niet zo dat met spreidpoten ze allebei de poten zo staan?
          Groetjes Stefan

Opmerking

Ik zou ook maar naar de dierenarts ermee gaan. Was het ook niet zo dat je ook kans had op spreidpoten door het nest of door inteelt? Heb je een foto van het nest waar de jongen inzaten?
            Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
            Vergeet niet te kijken op mijn site!
            http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Het zou door het nest kunnen komen maar denk niet door inteelt.
              De duiven komen ieder geval van andere kwekers maar dat zegt niks meer tegenwoordig.

De ene is wel bruin en de ander grijs (de ouders)
              Ik zie op internet ook wel dat de poten bij elkaar worden gebonden via knijp ringen en dan een touwtje.
              Is dat mogelijk bij 2,5 week of niet meer?
              Groetjes Stefan

Opmerking

Spreidpoten gebeurt ook wel eens bij nestjes waar geen nestmateriaal is gebruikt en de jongen dus geen mogelijkheid hebben om zich af te zetten.
                Maar ik mag aannemen dat dit niet het geval was?
                Beter naar de Da gaan zoals al eerder aangegeven maar denk dat ik wel weet wat hij/zij zal adviseren.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Spreidpoot kan voorkomen bij 1 jong in het nest en geen nestmateriaal. De ouder drukt dan vol op het jong en doordat er geen nestmateriaal in het nest ligt en er geen grip is voor de pootjes op de plek te houden.
                  Het hoeft niet met kalktekort of inteelt te maken te hebben.
                  Leg volgende keer wat hooi in het nestkastje oid.

Dit is voor de jongen erg vervevelend, en ik weet niet of het fijn is voor de jongen om op deze manier op te moeten groeien en een zwaar leven te moeten leiden. Ons eerste jong van de dd had er erg veel problemen mee, te meer daar landen lastig was en het jong liever op de grond zat. De kwartels zagen het wiebelpootje en zagen het aan als een wormpje oid en wilden er aan pulken. Omdat het landen op takken voor ons jong heel lastig ging en het jong het daardoor zwaar had, hebben we destijds besloten om het jong uit zijn lijden laten verlossen door een duivenmelker, met andere woorden dood laten maken.
                  Al onze andere jongen van dit koppel hebben nooit meer spreidpootjes gehad omdat we nestmateriaal in hun nest legden.

Sterkte, groetjes, Chantal
                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Als ik mijn bericht teruglees dan staat het niet duidelijk. Ik zeg dus niet dat jouwe omdat het er 2 zijn niet een spreidpoot kunnen hebben door teveel druk van de ouder en geen nestmateriaal.

Lag er genoeg nestmateriaal in het nest dat ze grip hadden?

Groetjes, Chantal

Opmerking

Beste Stefan,

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren, maar zijn de te koude nachten dan de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.

Ik ga er vanuit dat jouw duifjes koud zitten en dan gaat de duif, bij te lage (nacht)temperaturen instinctief te strak op de jongen zitten en onstaan vervolgens dit soort vergroeiingen.

Vanuit mijn ervaring wordt het voor de duifjes een moeizaam leven en er is geen afdoende remedie tegen, omdat het gewricht ook vergroeid is.

Als je ze al wilt helpen is het amputeren van de aangetaste poot de beste remedie.

Succes met jouw beslissing.

Mvg

Gert
                      Last edited by Gert Wolf; 09-06-2015, 12:54.

Opmerking

Spreidpoten is inderdaad iets naars. Ik heb het ook meerdere keren met een parkiet gehad. Ik dacht dat inteelt hier wel de oorzaak was, aangezien er wel familieleden samen in de voliere zaten. Verder heb ik het ook erg vaak bij jonge kwartels en een enkele keer bij een kip. Mijn ervaring is eigenlijk, dat ze het nooit redden. Eigenlijk altijd heb ik de vogeltjes uit hun lijden moeten verlossen. Het bij elkaar binden van de poten heb ik al zo vaak geprobeerd, maar gaf nooit het juist effect. Misschien dat de DA je nog kan helpen, maar ik ben bang van niet.

Opmerking

Ik denk ook dat het inteelt is, Had vorig jaar een koppel 3kleurpapgaaiamadines en 2 mooie jongen, toen ging mijn man dood en ik dacht dan zet ik een mannetje uit het vorige nest er bij, dus dat werd moeder x zoon,
                          Hier had ik 2 nestjes van en allemaal spreidpoten, dus ik zoek er nu een nieuwe man bij dan heb ik weer een onverwant koppel.
                          Gr Gerrit

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff Bekijk Bericht
                            Ik denk ook dat het inteelt is, Had vorig jaar een koppel 3kleurpapgaaiamadines en 2 mooie jongen, toen ging mijn man dood en ik dacht dan zet ik een mannetje uit het vorige nest er bij, dus dat werd moeder x zoon,
                            Hier had ik 2 nestjes van en allemaal spreidpoten, dus ik zoek er nu een nieuwe man bij dan heb ik weer een onverwant koppel.
                            Gr Gerrit
                            Pfff, pittig om bewust voor een inteelt-lijn te kiezen.

Spreidpoot bij duiven hoeft echt geen inteelt te zijn. Duiven maken amper of geen nest als ze in een kastje nestelen. Dat is veelal de oorzaak van het spreidpoot-gebeuren. De jongen hebben dan als de ouder erop zit amper of geen grip op de bodem waardoor de poten gespreid worden en daardoor verkeerd groeien.

Groetjes, Chantal

Opmerking

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                              X