Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met Boliviaanse bergkardinaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kweken met Boliviaanse bergkardinaal

Geachte kwekers,

Ik heb een koppel Boliviaanse bergkardinalen van 2010 maar ik krijg ze niet aan de kweek. Het koppel zit al sinds 2010 bij elkaar en hebben al jongen gehad bij de vorige eigenaren. Ik heb ze in December 2014 opgehaald bij een kweker maar hij had de vogels op 14 uur kunstlicht zitten en ze hadden daar net 2 eitjes gelegd. Ik heb ze gedurende de winter langzaam terug gebracht op het normale daglicht waarop ze direct in de rui schoten.

Ik heb ze in een beplante kooi zitten van 40x40x120 en heb er nestjes in opgehangen. Alle soorten nestmateriaal is beschikbaar evenals een goed tropen mengsel (met tarwekiem olie), onkruid zaden, scherpe maagkiezel, eierschillen, sepia en 6 meelwormen per dag. Ze staan lekker warm en in het zonnetje maar kunnen ook in de schaduw gaan zitten.

Al met al een ideale situatie om ze aan het broeden te krijgen lijkt mij maar ze doen helemaal niets behalve dan dat de man de pop voert zo nu en dan.

Zijn er hier kwekers die ervaring hebben met deze soort die mij wat tips kunnen geven?

P.S. Ik heb nog een jonge man zitten van 2014 waar ik nog een pop voor zoek.

Misschien het aantal meelwormen eventjes ophogen zodat ze helemaal gek in hun kop worden en misschien dat ze daardoor interesse beginnen te krijgen in een nestkastje?
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

De Bolivianen krijgen nu al geruime tijd flink wat meelwormen maar ik merk weinig in het gedrag. Sinds een week of 2 geef ik ze ook diepvries wasmotten larven en nu merk ik dat zowel de man als de pop nu erg veel zitten te zingen. Het is maar een heel zacht liedje en stelt niet veel voor. Ik vraag me af in welk gedeelte van het jaar ze eieren leggen, ik kan er niks over vinden op internet.

Opmerking

Opmerking

Ook zo weinig te vinden op internet, bijzonder dan.
          Groeten Niels

Opmerking

Zitten ze bij jouw kleiner dan bij de vorige eigenaar.
            Als dat zo is kan dat een oorzaak zijn.
            groetjes
            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

@ van Tuijl, dat artikel ken ik. Probleem is dat de seizoenen bij deze kweker net even iets anders liggen dan hier.

@ loodje, nee zelfde als bij de vorige kweker. Ik heb ze echter wel bij hem weg gehaald in december 2014 en toe zaten ze net op eieren. De kweker moest er vanaf dus was de broed afgebroken, eeuwig zonde.

Maar er is hoop. Vandaag gezien dat de man de pop aan het voeren was, dat geeft de burger moed. Ik weet dat de man eerst aan het nest moet beginnen en als dat klaar is gaat de pop het nest accepteren of niet. Hij maakt tot nu toe nog geen aanstalten om een nest te bouwen maar wat niet is kan nog komen.

Opmerking

dat is het mooie van vogels houden.

ze bepalen zelf of ze wel of niet kweken.

wij kunnen alleen maar hun het beste van het beste bieden, om ze om te kopen.....
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

De Boliviaantjes willen nog steeds niks doen maar ik heb een idee.

Ik heb de driedelige broedkooi in de kas gezet waar nog een jonge man zit van begin 2015, erg jong dus maar hij is wel met nestmateriaal aan het slepen. De jonge man hangt constant aan de buitenkant van de broedkooi. Ik ga de jonge man nu vangen en in het rechter gedeelte van de broedkooi zetten, in het midden komt de pop en links haar eigen man.

Ik ga eens kijken of de pop naar de jonge man wil trekken en als dat het geval is zet ik het tralieschot open zodat ze bij elkaar kunnen maar niet eerder voordat ik gezien heb dat ze elkaar door het schot gevoerd hebben, anders heeft het geen zin denk ik.

Opmerking

Mochten jullie nog informatie zoeken over de bergkardinaaltjes: Ik heb lang geleden op deze site een kweekverslag geplaatst.
                    http:///www.vogelcafe.nl/showthread....aanse-kuifgors
                    Last edited by Ivo; 22-07-2015, 23:45.
                    Make birds not war.

Opmerking

Bedankt Ivo, ga van het weekend even fijn een stukje lezen.

Opmerking

Je kunt ook Rob van der Hulst vragen, die heeft ook ervaring met deze vogel.

Zijn naam op het forum is Robbie, die staat wel in de link
                        http://www.vogelcafe.nl/member.php?5438-robbie.

Weet niet zeker maar hij was of is bezig met een tweede boek over Amerikaanse zangvogels, daar staat wel een stuk over de bergkardinaal in. Zie hieronder een bericht van 2011.

robbie
                        18-04-2011, 15:08
                        Hey Rob, ik heb mij ook dit boek aangeschaft en hoewel ik nog geen vogels hiervan heb, vind ik het een prachtig boek.
                        Ik vond alleen spijtig dat er sommige soorten niet instaan zoals de roodkuifkardinaal of boliviaanse bergkardinalen, misschien iets voor in deel 2.

groeten Joachim

Hoi Joachim, die soorten komen inderdaad in het tweede deel aan de orde.
                        Ik heb speciaal enkele jaren boliviaantjes gekweekt om leuke foto's te kunnen maken.

groet

rob
                        Groeten Niels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo Bekijk Bericht
                          Mochten jullie nog informatie zoeken over de bergkardinaaltjes: Ik heb lang geleden op deze site een kweekverslag geplaatst.
                          http:///www.vogelcafe.nl/showthread....aanse-kuifgors
                          Heb je verder nog wel weer resultaat gehad met de vogel?
                          Groeten Niels

Opmerking

Het jaar daarop verongelukte de pop vlak voordat er weer eitjes waren (nest was al gemaakt). Ze was met haar ring aan een rietmat blijven hangen en daar kwam ik niet op tijd achter... dood dus
                            Ik heb toen een nieuwe pop gekocht maar deze werd compleet gesloopt door de man. Deze man heb ik vervolgens verkocht.

Ondanks dat sluit ik niet uit dat ik ooit weer eens boliviaantjes aanschaf, het zijn toch zeer aantrekkelijke vogels ondanks het temperament.

Wel was mijn eigen kweek pop die ik zelf gekweekt had in de prijzen gevallen bij de tentoonstelling van mijn vereneging. Dat was dus wel een leuk resultaat.
                            Make birds not war.

Opmerking

zonde als je op zo`n manier een vogel verspeelt, dan zit je wel even stevig te balen.
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
                              X