Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Edelzangers koppelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Edelzangers koppelen

Beste,
    Twee weken geleden heb ik een koppel edelzangers bij elkaar gezet (nadat ik ze een tijdje door tralies aan elkaar heb laten wennen). De pop krijgt nu een kale plek op de borst en op de rug. Ook zie ik dat er met nestmateriaal is gesleept( uit een van de nestkastjes en nestkorfjes gehaald en in het groen gehangen). Als ik de vogels observeer wordt de pop niet nagejaagd, als de man in de buurt komt jaagt ze hem weg (spert haar snavel open). De pop maak een gezonde indruk, is fit en eet goed. Wat moet ik nu doen?
    Groeten

Hoe groot is die broedkooi?
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dat cini's zich plukken komt meer voor,teken dat ze broedrijp worden,ik heb nu weer een koppel reichenowedelzangers die hun eerste eitje hebben,deze pop plukt toevallig niet maar ik heb meerder koppels gehad die het wel deden evenals de geelbuikcini's en witbuikcini's.
      Het verschilt van paar tot paar.
      Dat de man nu niet jaagt wil niet zeggen dat het niet meer gebeurt,zorg dat je de kooi in 2 delen kan scheiden met een tralieschot voor het geval dat en voor als er jongen zijn omdat die na het uitvliegen als nestmateriaal gebruikt kunnen worden.
      Ik zeg niet dat het gebeurt maar het kan,het koppel wat ik nu heb deed het bij het ene nestje wel en het andere nestje niet.
      Geen levend voer geven,evt als er jongen zijn maar niet noodzakelijk,hier brengen ze de jongen groot op eivoer,trosgierst,girlitzmengeling en afwisselend appel,muur,komkommer etc.
      Veel badwater,gewoon elke dag als het even kan.
      Ik hang hier ook de nestkorfjes(kleine maat,net een kleiner dan de maat voor kanaries)aan het front,dus aan de voorkant of er net naast tegen de zijkant,de meeste cini's zien graag wat er gebeurt in de omgeving.
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Dank voor de reacties. De kooi is 1,3x0,8x1,2. ik zal de pop erbij laten maar de boel goed in de gaten houden. Er hangen verschillende nestgelegenheden in, tralienestkastjes, dicht kastjes en verschillende soorten korfjes. en de vogels kunnen in het groen een nestje maken.
        Moet ik helemaal geen levend voer geven? En nu al beginnen met eivoer?

Groeten

Opmerking

ja, eivoer moeten ze leren eten.

als ze het nu niet eten, geven ze het ook niet aan de jongen straks.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ben ik inderdaad met Ton eens maar ik geef het een keer of twee per week,ook weer om te vermijden dat de man te fel wordt.
            Zijn er eenmaal jongen dan voer ik het gewoon elke dag,ik merk ook dat in de tweede week er meer trosgierst gegeven wordt en dit hangt er bij mij dan ook voldoende in en dit blijft zo tot de jongen zelfstandig zijn.

Wat levend voer betreft,tja dat is wat jezelf wilt.
            Ik geef zo af en toe eens wat,niet eens speciaal alleen in de broedtijd,om de jongen groot te brengen hoef ik het hier niet te doen maar ik weet nog van de geelbuikcini's dat er koppels waren die het niet zonder deden dus even aan kijken.
            Ik voerde dan voornamelijk diepvries pinkies/buffalo's en soms wat miereeitjes.
            Mvg,
            Kingfisher.

Opmerking

Dank voor de reacties! Ik zal dit weekend met eivoer beginnen.
              Groeten

Opmerking

Working...
              X