Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gewichtig vogeltje?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gewichtig vogeltje?

heb vandaag samen met mijn dochter eens een vogel gewogen,heb ik in het verleden ook eens gedaan en wilde toen weten of een grote vogel van een bepaalde soort ook echt zwaarder zou zijn dan een kleinere vogel[ja ik weet van schimmel en intensieve bevedering]alleen dit heb ik zeker 20 jaar geleden ook eens gedaan en toen was er maar weinig bekend over schimmel en intensieve bevedering bij tropen.
    dus vandaag was ik samen met mijn dochter op een vogelbeurs en heb bij thuiskomst eens een sint helena fazantje op de weegschaal gezet,eerst in een vogeldoosje en toen gewogen en daarna het lege doosje nogeens gewogen.
    en wat blijkt ze wand het was een zij weegt op de kop af 10 gram,dus waar blijven we dan met ons gezegde van de vogels eten ongeveer 5 gram zaad op 1 dag,dat komt bij deze vogel niet helemaal tot zijn recht denk ik ze zou dan 50 procent van haar eigen lichaamsgewicht opeten.
    vroeger kweekte ik veel zebravinken en die heb ik vaak gewogen.
    de volgende 2 die ik eens ga wegen zijn de tijgervinken en vuurvinken en bandvinken,de laatste zijn reuzen tov de andere en wegen best flink zwaarder denk ik.
    word vervolgd.
    mvg wim

een helena eet zeker geen 5 gram zaad op 1 dag.

wel is er eens over gesproken, als je gerantsoeneerd zou willen voeren, je ongeveer 5 gram zaad per vogel moet aanhouden.

dan heb je in ieder geval niet te weinig zaad voor een vogel.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Blijft natuurlijk de vraag hoeveel het zaad echt weegt wat ze eten.
      De pellen blijven achter en dat weeg je in eerste instantie wel mee
      Ik probeer altijd uit te zoeken wat een vogel werkelijk eet.
      Daarnaast blijven controleren of het zaad echt op is, zodat ze alles eten.

gr. Ben
      Groeten, Ben

Opmerking

Grappig onderwerp

Een vogel eet de hele dag door en verbrandt de hele dag door. Die bv 5 gram voer komt dus niet in 1 keer in de vogel.

Groetjes, Chantal
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

5 gram ??

hallo
          5 gram is te weinig als je gerantsoeneerd wilt voeren,heb het diverse keren lang geleden uitgeprobeerd maar dat komt niet goed,misschien bij kanarie,s wel maar bij tropen niet.
          althans dat is mijn ervaring.
          ik probeer mijn voederschema zo aan te passen dat het bijna op is als ik de volgende dag op hetzelfde tijdstip weer komt voeren,alleen zodra het kouder word dan stap ik daar vanaf en krijgen ze meer voer gewoon omdat ze meer verbranden door dat het kouder is ,en dat ik dan soms wat voer weg moet gooien dat vind ik dan niet erg[wat er dan over is geef ik vaak extra aan de kwartels]].
          en net als tal zegd wat is 5 gram aan zaad,nou ik schat een theelepel vol ongeveer.
          mvg wim

Opmerking

toen ik tropen had, hield ik 5 gram per vogel zaad aan. iedere dag gaf ik dan vers voer.

maar eivoer, universeelvoer, trosgierst was ook elke dag onbeperkt verkrijgbaar.

je zal zelf een inschatting moeten maken, hoeveel gram je per dag geeft.

blijft er elke dag over geef je wat minder, en ga zo maar door.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

als je dagelijks trosgiers en eivoer beschikbaar stelt kom je er vanzelf achter hoeveel de vogels eten zonder dat het slecht is voor de vogels omdat ze altijd op de reserves terug kunnen vallen
              groeten gijs

Opmerking

hallo gijs
                nou afrikaantjes de kleinere soorten dan hebben maar heel weinig reserve hoor ,dat kan met 1 nacht al over zijn bij een tekort.mvg wim

Opmerking

ja maar met reserves bedoelde ik vooral de eivoer en het trosgierst.
                  groeten gijs

Opmerking

oke gijs
                    ik begrijp het.ze krijgen altijd standaard bij mij eivoer het hele jaar door.
                    maar buiten de broedtijd zit er niks doorheen en is het maar een klein beetje wat ze krijgen,en naar de broedtijd toe en tijdens de broed zit er meer dierlijke eiwitten doorheen in afwisselende vormen,mvg wim

Opmerking

Working...
                    X