Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goulds voeren niet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Goulds voeren niet

Onder mijn koppels Goulds is een koppel Goulds dat goed broed maar na het uitkomen van de eieren verlaten ze het nest en laten de jongen dood gaan.
    Dit is zo al 2 nesten achter elkaar.
    Bij het laatste broedsel gooiden ze op de dag van uitkomen de jongen uit het nest.
    Het lijkt er op dat ze bang van de jongen zijn en/ of niet weten er mee om te gaan.

Het is een onverwant koppel De pop is van okt 2013 en de man is van jan 2014.
    ze krijgen hetzelfde als de andere koppels Goulds ( die zijn van dezelfde leeftijd) en die brengen zonder problemen nesten van 6 jongen groot.
    De kooi waar ze inzitten is 90 cm breed 60cm hoog en 50 cm diep

Ik denk dat ze ondanks hun leeftijd toch te jong zijn.
    Ik wil ze nu laten stoppen. Maar vraag me wel af of het nog goed komt met dit koppel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad?

Grt
    Ge

Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
    Onder mijn koppels Goulds is een koppel Goulds dat goed broed maar na het uitkomen van de eieren verlaten ze het nest en laten de jongen dood gaan.
    Dit is zo al 2 nesten achter elkaar.
    Bij het laatste broedsel gooiden ze op de dag van uitkomen de jongen uit het nest.
    Het lijkt er op dat ze bang van de jongen zijn en/ of niet weten er mee om te gaan.

Het is een onverwant koppel De pop is van okt 2013 en de man is van jan 2014.
    ze krijgen hetzelfde als de andere koppels Goulds ( die zijn van dezelfde leeftijd) en die brengen zonder problemen nesten van 6 jongen groot.
    De kooi waar ze inzitten is 90 cm breed 60cm hoog en 50 cm diep

Ik denk dat ze ondanks hun leeftijd toch te jong zijn.
    Ik wil ze nu laten stoppen. Maar vraag me wel af of het nog goed komt met dit koppel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad?

Grt
    Ge
    hoi,
    IK heb nog geen ervaring met goulds maar ondanks dat ze meschien te jong zijn zou ik de eitjes onder de japanse meeuwen leggen.
    Roodkoppapagaaiamadinesen, Sint helena fazantjes, Bichenowastrilde, Binsen astrilde, Ceresamadine, Chinese dwergkwartel, Zebravinken, Japanse meeuwen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kluisnummer67 Bekijk Bericht
      hoi,
      IK heb nog geen ervaring met goulds maar ondanks dat ze misschien te jong zijn zou ik de eitjes onder de japanse meeuwen leggen.
      Dat doet me denken aan de tijd dat ik zelf ben gestart met het houden van goulds met als resultaat 30 jonge meeuwen en 1 gould op stok met behulp van die meeuwen
      De meeste koppels deden het zelf wel en hadden dus geen japanse meeuwen nodig. Die konden dan ook de deur uit, ze vergen hetzelfde "werk". Ze hebben evenveel ruimte nodig en ze eten en poepen, net als de goulds.

Een denkwijze zou kunnen zijn dat er iets met de vogels is. Een soort van "fout type".

Ook kan het aan de voeding liggen. Vorig jaar had ik nog een koppel die de jongen er uit gooide wanneer ze geen trosgierst (aan de stengel, want het zat wel in de mengeling) tot hun beschikking hadden. Althans dat was mijn idee.

Op welke hoogte zitten het koppel? Misschien dat dat invloed kan hebben?
      Last edited by ele; 26-02-2015, 01:34.

Opmerking

Het ligt zeker aan de voeding, toen ik destijds nog een koppel blauwe goulds had werden de jongen bij de eerste nestronde ook in de steek gelaten na het uitkomen van de eitjes.

Er werd geen eivoer gegeven door de ouders.

Na het verstrekken van stengel trosgierst en levende buffaloos en diepries pinkies was dit euvel over en had ik na nestronde twee en drie, 10 mooie jongen op stok.
        Bijgevoegde Bestanden
        Last edited by populier; 26-02-2015, 11:12.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Als de goulds de jongen uit het nest werpen,ga er dan maar van uit,dat ze groot gebracht zijn door de japanse meeuwen.Ze zijn het gewoon niet gewend en schakel het koppel maar gerust uit voor de volgende kweek.Het is erfelijk.Vooral kwekers van gele en blauwe gouldamadines gebruiken veelal meeuwen als pleegouders. Daarom is het belangrijk om een eigen bestand op te bouwen en streng te selekteren.Naar mijn inziens heeft de voeding er niets mee te maken.Een goed koppel vogels doet er van alles aan om hun jongen groot te brengen.Dat zit in de natuur. Zelf heb ik in het verleden ook wel meeuwen gebruikt.Ook bij mijn andere tropen.Ik ben er van terug gekomen en tot volle tevredenheid. Sukses met de kweek. Groet, Dick.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pannekoek Bekijk Bericht
            Als de goulds de jongen uit het nest werpen,ga er dan maar van uit,dat ze groot gebracht zijn door de japanse meeuwen.Ze zijn het gewoon niet gewend en schakel het koppel maar gerust uit voor de volgende kweek.Het is erfelijk.
            Ik denk ook dat het erfelijk kan zijn.
            Ook kan het zijn dat ze door japanse meeuwen zijn groot gebracht en daardoor de eigen soort weer opnieuw zouden moeten leren kennen zeg maar.
            Ook kan het zijn dat ze het niet gewend zijn. (ik denk bijv. aan jonge en onervaren vogels)
            Maar over het algemeen kom ik geen pleegouders als meeuwen meer tegen. Zeker niet voor goulds. Misschien dat dat op andere plaatsen anders is?

Wanneer men kijkt naar bepaalde soorten vogels die bijvoorbeeld heel erg duidelijk afhankelijk zijn van bepaalde pieken bij de hoeveelheid insecten om hun jongen groot te brengen. Dan ziet men ook dat de oudervogels geen energie meer steken in hun jongen wanneer er niet genoeg voedsel van de juiste soort voorhanden is.
            De vogels weten op 1 of andere manier wanneer de omstandigheden optimaal zijn en wanneer niet.

mvg. Eelke
            Last edited by ele; 26-02-2015, 16:08.

Opmerking

correct me if i`me wrong, maar natuurbroed goulds kweken, dat zou iedereen moeten kunnen.

daarbij onderschat ik zeker niet dat het soms niet meevalt, maar om alles maar onder de meeuwen te gooien,

dan denk je meer aan de centjes, dan aan het plezier van vogels kweken.

zorg eerst dat je de basis goed op orde hebt, dus simpel beginnen, en dan ga je wat moeilijker.

en dan komen de resultaten echt wel hoor.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

zo is het ton,eerst de basis goed en dan pas verder gaan.
                en dat het erfelijk is zet ik mijn vraagtekens bij ,heb vroeger vaak goulds gekocht bij iemand die kwamen al generatie,s lang onder de meeuwen vandaan en deden het prima zelf alleen je moet de omstandigheden op orde hebben.
                mvg wim

Opmerking

Allen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ooit een keer (1978) meegemaakt dat mijn Goulds de jongen uit het nest gooiden en niet voerden.

Ze krijgen bij mij geen levend voer. Wel trosgierst.

Wat Japanse meeuwen betreft: daar ben ik geen voorstander van en zal daar niet aan beginnen. Ik heb 4 koppels blauwe Goulds en die komen van 2 verschillende kwekers. Die zijn lid van de speciaalclub Goulds en hadden geen jap meeuwen zitten. De andere 3 koppels ( zelfde leeftijd) doen het goed. Er is een koppel dat al 2 nesten van 5 jongen heeft grootgebracht.
                  Zelf denk ik nu dat het toch aan de leeftijd of aan de positie van de broedkooi ligt
                  Daarom zal ik over enkele weken een koppel dat de jongen wel goed grootbrengt verwisselen met dit koppel.
                  Afhankelijk van hoe het dan gaat kan er misschien een conclusie getrokken worden.
                  Wordt vervolgd.

Groeten,
                  Ge de Beer
                  Last edited by G de Beer; 26-02-2015, 22:32.

Opmerking

hou ons maar op de hoogte Ge, ben benieuwd.
                    groeten Ton

Opmerking

Hier dan het vervolg: de laatste keer kon ik 3 jongen redden door ze bij een ander koppel Goulds (waarvan de eieren niet waren uitgekomen) onder te leggen. Die 3 jongen zijn goed grootgebracht maar vandaag zag ik dat een een misvormd voetje had.Ik vermoed dat dat is gebeurd bij het door de ouders verwijderen uit het nest.

Het ouderkoppel had ik verplaatst naar een andere broedkooi (1,20 mrt x 40 x 40). Er werden 5 eieren gelegd. Gisteren kwam ik thuis en vond 3 jongen op de bodem van de kooi. Ik heb ze meteen ondergelegd bij een ander koppel Goulds waarvan ook juist een ei was uitgekomen.
                      Dit koppel ga ik niet meer voor de kweek inzetten. Voorlopig gaan ze de voliere in.

Opmerking

en in de voliere ga ze niet meer kweken ?
                        groeten Ton

Opmerking

Daar komen geen nestkastjes in en ik heb ze ook een kweekverbod opgelegd.

Opmerking

en hoe houd je ze tegen dan ?

desnoods leggen ze de eieren op de grond.
                            groeten Ton

Opmerking

Ze moeten zich aan het kweekverbod houden! Nee, ik denk dat ik de man binnen laat zitten of weg doe. Ik kijk wel Ton.

Opmerking

Working...
                              X