Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweekresultaten binsenastrildes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweekresultaten binsenastrildes

Vorig jaar heb ik mijn eerste binsenastrildes gekocht, waarmee ik dit jaar een poging onderneem om te gaan kweken.
    Het is mij opgevallen dat het aanbod van mannen veel groter is dan er poppen worden aangeboden.
    Nu is mijn vraag aan de kwekers van binsen of er meer mannen op stok komen, of is het toeval dat er
    op dit moment een mannenoverschot is. Wat zijn jullie ervaringen?

groetjes fons
    Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
    uit het restant de rest van het land.

Het is denk ik niet zo dat er meer mannen dan poppen worden geboren, maar poppen moeten nu eenmaal de eieren leggen en dat is toch een aanslag op het lichaam. Daar komt dan bij dat sommige kwekers de poppen te jong inzetten of na aankoop meteen inzetten of geen grit/eierschaal verstrekken of in te koud/vochtige ruimte kweken of ze worden meer dan 3 broedrondes ingezet of ze worden gebruikt als legkippen omdat de meeuwtjes het broeden/opvoeden doen. Het zijn daardoor meestal de popjes die komen te overlijden.

Opmerking

Sytze, bedankt voor je reactie. Ik weet uit andere berichten dat je veel kennis en ervaring hebt, dus jouw reactie was heel welkom.
      Aan sommige oorzaken had ik ook al gedacht, maar ik wilde ook weten of er minder poppen op stok komen. Dus ik hoop dat er nog meer mensen reageren.

groetjes fons

Opmerking

Syze heeft inderdaad (met zijn kennis ) gelijk Fons. Maar ik denk ook dat er invloed of er meer poppen in een nest geboren worden of meer mannen door het aangeboden voeding wat de ouder koppels krijgen. Vraag me niet hoe of waarom en of het waar is, geen idee. Bij ons werden er altijd meer Ceresamadine poppen geboren dan mannen. Terwijl het bij andere kwekers altijd stikt van de mannen. Bij de andere soorten is het vaak fifty / fifty maar zeker niet meer mannen. Hmmm hoewel er bij de bruinborst rietvinken de mannen vaak wel iets groter in aantal zijn.
        gr Harm Berend en laat de discussie maar beginnen

Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/page/tropische-vogels
        Last edited by Harm Berend; 01-02-2015, 18:12.

Opmerking

Opmerking

beinvloeding om meer mannen dan poppen te kweken of andersom

hallo
            heb al een aantal keren deze discussie met een bekende keurmeester gevoerd,met het volgende idee.
            het idee komt eigenlijk rechtstreeks uit de natuur
            bijv stel er is een kleine kolonie witkopnonnen in de natuur[of voliere]in de natuur is het dan vaak zo geregeld dat er bij een klein aantal vogels in de eerste nesten en of ronden dat ze broeden er verhoudingsgewijs meer poppen dan mannen worden geboren met het gevolg dat de kolonie groeit.
            2,e stel de kolonie word te groot naar het gebied waarin de vogels leven dus er zouden vogels wegmoeten,dan worden er meestal meer mannen dan poppen geboren.
            gevolg is dat worden er meer poppen geboren dan groeit de kolonie de poppen blijven vaak in de kolonie,van de mannen is uit de natuur bekend dat ze eerder wegtrekken uit het gebied.
            na een aantal keren brainstormen met de betreffende keurmeester kan je dit dus ook betrekken in je voliere of kweekruimte,maw de vogels kunnen dus de diverse broedkooien of voliere die je hebt zien als zijnde het territorium waarin ze leven ,dus heb je meer paren van 1 soort kweek je als gevolg dus meer mannen en heb je enkele paren van 1 soort kweek je dus meer poppen.

ik kweek zelf veel zilverbekken met als gevolg veel mannen in het algemeen,alleen bij de zilverbekken heb je de bruin mutant is geslachtsgebonden en kweek je dus van een bruine man enof wildkleur split bruine man bruine poppen en is mijn kweek kwa man pop resultaat ongeveer 50\50.
            mvg wim

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Bericht
              hallo

2,e stel de kolonie word te groot naar het gebied waarin de vogels leven dus er zouden vogels wegmoeten,dan worden er meestal meer mannen dan poppen geboren.

mvg wim
              Kun je deze regel meer toelichten Wim. Waarom zou een kolonie te groot worden ??????

Gr Harm Berend
              Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/page/tropische-vogels

Opmerking

kolonie

nou het zou zo kunnen zijn,dat de vogels vinden bijv bij 5 paar van dezelfde soort in een naar hun inzicht kleine ruimte of voliere dat er een soort van overbevolking aan het ontstaan is in hun ogen dan,met als gevolg dus meer mannen.
                en of dit nou een kleine of grote voliere is of een aantal broedkooien waar dus de dezelde soort in zit maakt dus niet uit.
                heb dit ook aleens overlegd met andere kwekers en het zou zomaar eens een reele uitleg zijn.
                mvg wim

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Bericht
                  nou het zou zo kunnen zijn,dat de vogels vinden bijv bij 5 paar van dezelfde soort in een naar hun inzicht kleine ruimte of voliere dat er een soort van overbevolking aan het ontstaan is in hun ogen dan,met als gevolg dus meer mannen.
                  en of dit nou een kleine of grote voliere is of een aantal broedkooien waar dus de dezelde soort in zit maakt dus niet uit.
                  heb dit ook aleens overlegd met andere kwekers en het zou zomaar eens een reele uitleg zijn.
                  mvg wim

Opmerking

Er is nog altijd de 'eeuwen oude' regel in de natuur dat de natuur altijd op zoek is naar balans. Dit komt overal in terug. In scheikundige reacties en ook met populatie groei (m.b.t. bijv. draagkracht).

Dit is eens getest in de Uni van Antwerpen (heb het artikel helaas niet gelezen, alleen het nieuwsrapport dat naar buiten kwam) en ze hadden een koppel zebravinken omringd met kooien met enkel mannen erin. het gevolg was dat er verhoudingsgewijs meer poppen werden geboren daar er voorheen meer mannen werden geboren.

Ook kan je het zoeken in andere evolutionaire factoren. mannen zijn vaak feller gekleurd en zijn vaak duidelijk aanwezig dan vrouwen (denk aan zingen/baltst) waardoor ze gemakkelijker door predatoren kunnen worden genomen. om toch genoeg mannen in de populatie te houden worden er daarom dan vaak meer mannen geboren.

Nog een ding is natuurlijk de genenpool. als je een groep hebt van 6 mannen en 2 poppen heb je een vele malen grotere genenpool dan wanneer je 2 mannen en 6 poppen hebt. dit heeft voor de soort in zijn algemeenheid meer voordeel.

en zo kun je nog wel door blijven redeneren....

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Opmerking

Afgelopen jaar inderdaad meer mannen dan poppen.
                          De kolonie bestaat meestal uit ongeveer 5 tot 7 paar.
                          de eerste ronde vang ik meestal uit als de 2e ronde 1 of 2 weken is uitgevlogen anders wordt het wat al te druk,
                          maar zolang de ruimte het toelaat kunnen de latere jongen er tot na de jeugdrui en de hele winter bij blijven.

Wat voor 'oorlog' verwacht jij met binsen?
                          Die gaat bij deze kolonievogel niet komen hoor!
                          Het enige gedrag dat enigszins lijkt op ruzie zijn schermutselingen over wie (ouders, andere adult vogels of eerder uitgevlogen jongen) welk pas uitgevlogen jong mag voeren.
                          Verder doen ze in grote lijnen alles samen.
                          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

@ rupicola,

Bedankt voor je uitleg. Bang voor oorlog ben ik ook niet echt, het is meer bang voor onrust in de groep.
                            Mijn eerste koppel heb ik nu 8 maanden en het bijplaatsen van telkens weer nieuwe vogels heeft ook geen problemen gegeven.
                            Hoe rustiger het is in de kolonie des te beter zijn de broedresultaten, dus ik wil niet door verkeerd handelen onrust veroorzaken.
                            Ik heb nu 7 mannen en 5 poppen en alles gaat goed, dus ik hoop dat het inderdaad geen problemen geeft.

groetjes fons

Opmerking

het bijplaatsen van telkens weer nieuwe vogels heeft ook geen problemen gegeven.

Dat ligt dan ook niet in de lijn der verwachting bij deze kolonievogels.
                              Sterker nog, b.v. nieuw aangekocht eventueel onrustige vogels zullen snel rustig worden in een grotere groep of kolonie. Die omslag van gedrag is doorgaans goed waarneembaar.
                              In het voortraject (quarantaine) is overigens ook nog veel te verbeteren met behulp van beplanting of ander gebruik van groen in de ruimte waar ze dan gehuisvest zitten.

Voor wat betreft je basis samenstelling (meer mannen dan poppen) verwacht ik niet dat dit serieuze territoriale problematiek op zal leveren.

let wel dat een en ander uiteraard wel steeds samenhangt met beschikbare leefruimte voor de vogels.

*
                              Last edited by rupicola; 03-02-2015, 00:58.
                              Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                              X