Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beinvloeding kweekseizoen, wat drijft de tropen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• beinvloeding kweekseizoen, wat drijft de tropen

Beste tropenkwekers,

Ik kan niet echt goed in de boekjes vinden hoe je het broedseizoen van St Helena's dornastrilden, binsenastrildes en maskeramandines (dit zijn de soorten die ik heb) kunt sturen. Ik ben met kanaries gewend op het licht te sturen maar die vlieger gaat bij de tropen niet op. Als ik wil kan ik met mijn kanaries het hele jaar door wel het broedseizoen kiezen. Wat ik niet doe uiteraard, maar het licht is alles voor hun klok.

Ik heb een paar Helena's die rond juli beginnen, vanaf augustus heb ik van de meeste andere soorten en sommige Helena's nesten gehad tot december. Behalve de Helena's (waarvan een aantal niet geringd zijn en ik vrees dat het wilde import was) heb ik de vogels van bekende kwekers. De dornastrilden komen van een kweker die net als bij kanaries het licht in het voorjaar kunstmatig opvoert en dan gaan ze ook rond mei nestelen. De nesten van het najaar waren onbevrucht behalve van een koppel St Helena's

Je ziet dus dat de interne klok van de vogels nogal op drift is. Het najaar zou het dichtst bij hun natuurlijke oorsprong passen. Mij zou rond mei beter uitkomen en blijkbaar de "vernederlandste vogels" ook. Zijn er leden op dit forum die gemerkt hebben dat ze het broedseizoen succesvol konden sturen? Wanneer kweken de meesten van jullie eigenlijk. Ook daar zijn de boekjes tamelijk vaag over.Zebravinken zouden reageren op water.

Er staat hier en daar iets over levend voer geven, gecombineerd met warmte en lichtduur. Soms staat er ook iets over badwater. Tamelijk vaag allemaal. Er moet toch iets zijn waarop dergelijke vogels reageren, dat is van levensbelang. Misschien hebben we het nog niet gevonden.

Misschien ook wel... Ik lees net het kweekverslag van de goudbuikjes van Ton Koek hier op het vogelcafe. Schraal houden en dan volop voer en badgelegenheid zou de trigger zijn... Iedereen die ervaring?

Ik hoor het graag
    Florino
    Last edited by florino; 21-01-2015, 17:42. Reden: kwwekverslag Goudbuikje

bij de meeste tropen in het zo dat ze gaan broeden tijdens/na het regenseizoen dan is er immers volop voedsel met name graszaden.

Hoe na te bootsen; na een periode van schraal standaard voer het voer verreiken bijvoorbeeld uitgebreidere zaadmengeling ik ga bijvoorbeeld panicum en graszaden bij, torsgierst, rijker en of vaker eivoer, wat insecten, luchtvochtigheid iets hoger en veelvuldig badwater geven. Dus ik sta ook achter ton zijn verhaal.

ik had destijds o.a band, gordel en zebravinken

mvg

HJ de Graaf

Opmerking

Inderdaad Ton zijn verhaal klopt wel.
      Er stond niet lang geleden in onze vogels hier een heel artikel over heel interessant.
      Ook kiemzaad geven en langzaam opbouwen, hoe e.e.a. te doen.
      Maar ik moet het artikel er ook weer even bij zoeken.

Groeten Ben
      Groeten, Ben

Opmerking

hallo ben
        er zijn tig manieren om ze aan het nestelen te krijgen op de tijd wat jouw het beste uitkomt,maar ook de omstandigheden[wat voor soort voliere ,kooi,binnen ,buiten,verwarmd of juist niet,houten of stenen hok]dit zijn allemaal dingen die van invloed zijn of kunnen zijn.
        en dan de vogels natuurlijk klikt het heb je 1 of juist 3 paren wel of niet bij elkaar in 1 ruimte en dan de nestkastjes halfopen met een gat of een gleuf.
        en dan de voeding en luchtvochtigheid[dit is met een houten voliere[veel vochtiger] veel moeilijker dan met een stenen hok of aanbouw.

Ik doe het vaak zo en vind dat je tropen in de beste tijd van het jaar zou moeten laten broeden[in het voorjaar en de zomer dus zeg van midden april mei tot mits het nog redelijk weer is eind augustus begin september.
        bij mij zitten ze licht tot niet verwarmd wel binnen in al dan niet grote broedkooien en kleine tot grote vluchten en meestal samen met 1 soort of meerdere verschillende soorten in 1 vlucht gemiddeld of groot.
        wat ook vaak vergeten word is dat een gezelschapsvoliere meestal voor de vogels niet zo gezellig is[verstoring door diverse soorten die niet ervoor geschikt zijn.
        zitten de vogels licht tot niet verwarmd dan kan je ze niet schraal voeren zonder dat het ten koste van de conditie gaat,bij mij krijgen ze afgepast voer totdat het kouder word dan stap ik daar vanaf wand dan hebben ze nu eenmaal meer eten nodig en word het beter in het voorjaar dan werk ik daar weer naar toe.
        wat ook een trigger is is meer kalk door het zaad en eivoer[sepia schalen klein geslagen en het poeder door het eivoer en door het zaad en de brokjes door het zaad ,niet teveel en afgewisseld de ene keer wat meer dan anders.
        ook krijgen ze dan meer dierlijke eiwitten al dan niet fijngemalen door het eivoer en dan eten ze het zonder te weten.
        zo kweek ik elk jaar zo rond de 50 tot 150[1 keer een uitschieter gehad van meer dan 200 vogels waarom geen idee] vogels,mijn doel is om gezonde vogels te kweken die zelf weer jonge vogels geven en elke soort probeer ik jongen van te krijgen maar dat is vaak een uitdaging wand ze hebben ook tijd nodig om of volwassen te worden[parkieten]of om te wennen aan het voer en de omstandigheden.
        wel een heel verhaal maar goed,het is altijd leuk om van elkaar te horen en te leren hoe iemand anders het doet en leer nog steeds bij.
        mvg wim[ps deze ga ik weer houden zie foto]
        Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HJ de Graaf Bekijk Bericht
          bij de meeste tropen in het zo dat ze gaan broeden tijdens/na het regenseizoen dan is er immers volop voedsel met name graszaden.

Hoe na te bootsen; na een periode van schraal standaard voer het voer verreiken bijvoorbeeld uitgebreidere zaadmengeling ik ga bijvoorbeeld panicum en graszaden bij, torsgierst, rijker en of vaker eivoer, wat insecten, luchtvochtigheid iets hoger en veelvuldig badwater geven. Dus ik sta ook achter ton zijn verhaal.

ik had destijds o.a band, gordel en zebravinken

mvg

HJ de Graaf
          Verse graszaden of graszaden die je gewoon koopt als zaad?
          Groeten Niels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door niels be Bekijk Bericht
            Verse graszaden of graszaden die je gewoon koopt als zaad?

Knaulgras vreten ze echt bij mij.
            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

nu heb je er niets aan, maar straks in de lente, moet je gaan kijken in de natuur.

dan staan de grassen in bloei, en pluk ze dan als ze nog groen zijn, daar zijn ze stapelgek op.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                nu heb je er niets aan, maar straks in de lente, moet je gaan kijken in de natuur.

dan staan de grassen in bloei, en pluk ze dan als ze nog groen zijn, daar zijn ze stapelgek op.
                Wel oppassen dat je dit niet doet aan een drukke weg ivm de roetdeeltjes van auto's. Die zijn schadelijk voor vogels.
                Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Dank!

Iedereen bedankt voor de goede punten. Dit is nog eens een leerzaam forum van de tropen. Ik moet wel zeggen dat ik niet het idee had dat mijn tropen de graszaden die ik bij De Groot kocht lekker vonden. Halfrijpe heb ik nooit geprobeerd, dat gaat dus wel gebeuren. Ik zal eens wat gaan experimenteren. Ik ben toch wel onder de indruk van het verschil met kanaries. Die geef je zaad, wat eivoer, grit en dan ben je er eigenlijk al wel. De rest is kooiverrijking zeg ik altijd maar. Bij de tropen komt wat meer om de hoek kijken als je wilt kweken.

Florino

Opmerking

daar doe je de kanarie kwekers mee te kort. om een goede kanarie te kweken komt er wel wat meer bij kijken hoor.
                    groeten Ton

Opmerking

Hoi iedereen bedankt voor de antwoorden.
                      Dit is leerzaam!!
                      Ik kweekte ze nooit op eigenlijk. Als ze in conditie zijn zette ik ze bij elkaar in de voliere en doe je ding.
                      Gaf wel beetje eivoer en universeel verder niet.
                      Diepvries werd ook niet gegeten...
                      Ging meestal wel goed.

@ Wim, gaaf die oranje kaakjes. Wil ze ook wel weer een keer hebben.
                      Staan tenminste wel op mijn lijstje ergens haha.

Groeten Ben
                      Groeten, Ben

Opmerking

ja, oranjekaakjes zijn leuk, en kweken niet te moeilijk. wel opletten dat je een koppel hebt.

het verschil tussen man en pop is niet goed te zien.
                        groeten Ton

Opmerking

verschil man en pop

hallo ton
                          het is inderdaad moeilijk om te zien hoor,ik heb volgens mij een ondersoort die duidelijk grijzer zijn dan normaal,er zit duidelijk verschil in de buikvlek die bij de ene veel groter en dieper van kleur is en als je dan verder kijkt zie je dat de andere kleuren ook scherper afgetekend en dieper van kleur zijn.
                          alleen het geluid is al leuk om te horen,zal eens kijken of ik het kan filmen.
                          mvg wim

Opmerking

het is mooi, zoals jij zegt Wim, dat je het verschil goed kan zien. daar heb je dan wel enige ervaring voor nodig.

voor een leek is het niet te zien.
                            groeten Ton

Opmerking

meer, rijker, graszaad is inderdaad een goede. mocht je niet dagelijks badwater geven kun je dat nu wel gaan doen. zebravinken worden hitsiger bij meer badwater (regenseizoen gerelateerd)

Opmerking

Working...
                              X