Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jonge geelbuikjes dood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• jonge geelbuikjes dood

Ik had 6 jonge geedbuikjes, deze zijn in een tijdsbestek van 3 dagen allemaal uit het nest gegooid
    Heb ik iets fout gedaan?
    Kan het bv zijn dat ik teveel eivoer en levend voer heb aangeboden (zoja waar moet ik bij een volgend nest op letten)??
    Of moet ik bv de man apart zetten , of werkt dit weer averechts (stopt de pop dan ook met voeren).
    Alle tips zijn welkom , vindt het nl heel erg jammer dat het fout gaat.
    Koppel zit in een binnen kooi van 80x50x50 en hebben als extra levende buffalo's en een gemengd schaaltje met eivoer/insectenpate en klein zaad (fonio ed) gekregen (toen de jonge geboren waren).
    Last edited by Joan; 15-01-2015, 14:29.

als ze de jongen uit het nest gooien, dan kan de man dat doen. door teveel levend voer, wil hij weer met de pop paren.

de pop kan dat ook doen, als ze denkt dat het aangeboden voedsel niet voldoende is om de jongen groot te krijgen.

eivoer eten ze misschien niet als ze dat nooit hebben gehad, misschien zal je veel gevarieerder moeten voeren.

een hoop misschiens, je weet nooit exact waar het aan ligt.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo Joan,

Waarschijnlijk heb je de vogels teveel eiwitten gegeven. Dan wil de man graag opnieuw paren en een nestje bouwen. De jongen worden dan uit het nest geworpen, omdat ze hem in de weg zitten. Je zou het kunnen proberen om gewelde zaden door het eivoer te mengen. Daarnaast zou je dan nog een paar buffalo's door het eivoer kunnen mengen, maar niet teveel. Daarnaast zou ik de insectenpate weglaten. Echter dat is een persoonlijke keuze. Het is altijd lastig, om op afstand te bepalen wat een ander zou kunnen doen.

Je zou ook de man apart kunnen zetten, maar dan bestaat de kans dat de pop het nest alsnog in de steek laat.

Groet en succes! Hans
      Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

hallo,er zouden nog veel meer voor de hand liggende factoren zijn die de oorzaak hiervan zouden kunnen zijn.
        en teveel dierlijke eiwitten word al erg gauw en vaak geroepen en dat terwijl ze misschien in het wild niks anders dan insecten eten en aan hun jongen voeren.
        wat te denken van zijn de vogels oud genoeg,zitten ze niet te koud vooral in de wintertijd hier ,hebben ze elkaar uitgezocht of zijn ze als paar gekocht en bij elkaar gezet.
        Ik zou bijv ook altijd beginnen met tenminste 3 paren van 1 soort.
        Ik heb zelf goudbuikjes gekweekt helemaal zonder insecten,ik vind het zelf wel wat moeilijker vogels om jongen van te krijgen en groot te krijgen en bij andere kwekers gaat het weer vanzelf.
        mvg wim

Opmerking

Zoals Hans zegt, blijft lastig.
          Zelf geef ik geen levende buffelows meer.
          Alleen diepvries buffelows en pinkies.
          Ook geef ik maar heel weinig.
          Hoeveel gaf je per dag?
          Ik zelf zou beginnen met ca. 4 a 5 stuks per dag bij 6 jongen.
          Sochtens 3 smiddags 3 stuks.
          Verder geef ik ook fruitvliegjes.
          Rest van eivoer, universeelvoer verstrek ik ook vaak en word bijna niet opgenomen hier.
          Maar zoals gezegd ieder zijn manier.

Gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Hoi Wim,

Mijn vader had teugel Astrilde gaf iets teveel diepvries buffelows
            en gelijk jongen uit het nest gegooid.
            Later de hoeveelheid aangepast en vanaf toen wel jongen groot gekregen.
            Dus ja het werkte voor hem bij een ander weer andere ervaringen...
            Groeten, Ben

Opmerking

Een en ander heeft vrij zeker niet te maken met het verstrekken van levend voer.

Toevallig is dit onderwerp gisteravond meer dan uitgebreid (in beeld en geluid) aan de orde geweest tijdens een lezing door een forumgenoot, die ik qua kennis en kunde tamelijk hoog heb zitten.

Laat ik het zo zeggen:
              Er zijn plaatsen in de wereld waar men goed heeft gekeken naar de natuurlijke gedragingen van hun vogels en om die reden in de broedperiode onbeperkt levend voer aan de Afrikaanse- en Australische prachtvinken ter beschikking stelt.
              Een niet geheel onbelangrijke factor is ook de leefomgeving (ruimte en beplanting), waarin de vogels zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen.
              Daarnaast dienen we rekening te houden met het feit dat sommige soorten beter gedijen in kolonieverband, terwijl andere soorten een eigen territorium verkiezen.

De resultaten die ontstaan bij een dergelijke benadering zijn van een omvang waar wij slechts van kunnen dromen.

#

n.b. Sinds een paar jaar hou ik mijn prachtvinken ook volgens bovenstaand principe, waarbij de vogels vrijwel onmiddellijk meer natuurlijke gedragingen zijn gaan vertonen.
              Behalve het feit dat dit een heel aardige aanblik oplevert ben ik ook zeer tevreden over de expansiedrift van de groep.

Om die reden zal ik in de loop der tijd ook overgaan op voortzetting van deze weg, hetgeen in mijn geval neer komt op:
              Minder soorten, meer individuele ruimte, natuurlijker gedrag, betere resultaten.
              Last edited by rupicola; 16-01-2015, 12:18.
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

hallo rupicola
                dat is nou precies wat ik bedoel,mvg

Opmerking

Mijn goudbuikjes kregen altijd onbeperkt levend voer, fruitvliegjes, buffalowormen en meelwormen. Daarnaast stond er altijd universeelvoer. Hier ging het op die manier altijd heel erg goed.
                  Dat deze vogels te "fel" zouden worden van dierlijk voer heb ik nog nooit gehoord en/of ervaren.
                  Ik vrees dat de oorzaak slechts gissen blijft.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Ik vrees dat de oorzaak slechts gissen blijft
                    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

hallo
                      ik heb deze soorten vogels vaak gekweekt in zeg maar halve kubike meter voliere,s die rechtop door de midden waren gedeeld ongeveer 50 a 60 cm breed en 1 meter hoog en 1,20 meter diep en dat ging prima.
                      hierin heb ik al dan niet samen met andere soorten erbij gecombineerd diverse afrikaanse prachtvinken gekweekt.
                      oranjekaakjes,goudbuikjes,napoleon,sint helena,elfen,nonasttrilde en nog zo een aantal soorten.
                      mvg wim

Opmerking

Ik heb de ervaring dat, als de vogels ruimer zitten er ook ruimer gevoerd kan worden met levend voer.
                        De pop kan makkelijker weg komen bij de man en de man kan zijn energie beter kwijt waren mijn redeneringen.

Verder voor goede resultaten zijn conditie en acceptatie van het span ook belangrijk natuurlijk.
                        Maar voor hoever zijn die laatste nog van belang als je al jongen in het nest heb liggen?
                        Waarom gaat het tot het voeren van de jongen wel goed en zou het niet aan het verstrekte voer liggen?

p.s. leuk voorbeeld mijn vader had 2 span goudbuikjes zitten.
                        1 in een kooi en 1 in de vlucht met buitenvoliere.
                        drie keer raden welk span jongen heeft gehad die in de kooi natuurlijk.
                        Wie het weet mag het zeggen...

Groeten Ben
                        Last edited by Ben86; 19-01-2015, 19:43.
                        Groeten, Ben

Opmerking

1 pinkies per jong per dag hou ik aan.
                          Er is mij ook verteld dat anders man te driest wordt .

Opmerking

hallo
                            ik ben bang dat je ze hier niet mee groot krijgt
                            ik zou het dan nog anders doen,ik zou enkele pinky,s pakken en door het eivoer heen malen in niet te kleine stukjes en dan zul je zien dat ze die kleine stukjes eruit peuteren en voeren aan de jonge vogels.
                            mvg wim

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door stegge16 Bekijk Bericht
                              1 pinkies per jong per dag hou ik aan.
                              Er is mij ook verteld dat anders man te driest wordt .
                              1 pinky per jong per dag? Ik vraag me af of de vogels in de natuur zich ook houden aan 1 gevangen insect per jong anders kan het mannetje te driftig worden.

Dat kan nooit goed zijn, jonge vogels behoren ten minste de eerst 8 dagen volop dierlijke eiwitten te krijg.
                              Last edited by populier; 20-01-2015, 00:32.
                              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                              X