Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouldamadine zit bol

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gouldamadine zit bol

Goedenavond,

Misschien een hele rare vraag, maar wanneer leggen goulds hun ei?

Ik heb mijn gouldamadines op licht zitten, 's morgen om kwart voor zes word de zonsopkomst nagebootst en 's avonds om kwart over zeven gaat deze "onder".

Nou heb ik eergister rond acht uur 's morgens gekeken en er lag nog geen ei, gistermiddag om 15:00 uur keek ik en toen lagen er ineens twee eieren, vanmorgen heb ik om half acht gekeken en lagen er nog steeds twee eieren, vanavond toen ik thuis kwam van het werk lagen er drie.

Ik dacht eigenlijk dat de eieren 's morgens "in het eerste uur" na de zonsopkomst werden gelegd, dit blijkt nu dus niet het geval. Daarnaast zat de pop vanavond erg "bol", kan het een met het ander te maken hebben?

Zie hieronder een foto van de pop, ze was nog wel aardig levendig en eet en drinkt goed.

Voor al mijn foto's: http://s1249.photobucket.com/albums/hh520/JansenTiel/

Hallo Huib,
    Dit lijkt volgens mij verdacht veel op legnood.
    Dit zou o.a. kunnen komen door een te lage temperatuur of een tekort aan kalk (meeste kans volgens mij en dan is het waarschijnlijk een windei).
    Geef je de vogels ook gekookte eierschalen?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele Bekijk Bericht
      Hallo Huib,
      Dit lijkt volgens mij verdacht veel op legnood.
      Dit zou o.a. kunnen komen door een te lage temperatuur of een tekort aan kalk (meeste kans volgens mij en dan is het waarschijnlijk een windei).
      Geef je de vogels ook gekookte eierschalen?
      Hallo Ele, ze zitten op zestien graden, lijkt me voldoende?

Ik heb in de broedkooi een bakje maagkiezel en een bakje grit hangen.
      Eierschalen doe ik door het eivoer heen, maar niet al te veel.

Opmerking

Zestien graden moet zeker kunnen.
        Geef je "verse" uitgekookte eierschalen? Dat nemen ze bij mij beter op.
        Ik geef dit onbeperkt (zolang ik ze voor kan blijven met het eten van eieren) zodat ze dit kunnen opnemen wanneer ze dat zelf willen en nodig vinden.
        Dit leg ik op de bodem van de kooi (niet onder de zitstokken) en/of in een bakje.
        Last edited by ele; 13-01-2015, 00:14.

Opmerking

het lijkt veel op legnood inderdaad ik zou ze warmer zetten en de cloaca wat insmeren met wat babyolie ,of er niet te warm en niet te koud water langs laten lopen dat scheelt ook al als ze nog een ei moet leggen.
          maar warm zetten helpt het beste,kijk ook gelijk of ze niet mager is en hoe is eventueel de poep.
          ik geef vaak sepia,s ,die doe ik in een plastic zak en sla ze fijn met een hamer ,de stukjes die je dan krijgt doe ik door het zaad en het poeder zo af en toe voorafgaand aan de broed tijd door het eivoer of over het zaad.
          dan weet je bijna zeker dat ze het opnemen zonder dat ze het weten.
          gooi je eierschillen op de grond of in de voerbak dan zul je zien dat er vogels bijzijn die het bijna nooit eten.
          succes me tde vogel,mvg wim

Opmerking

Goedemorgen, bedankt voor de reacties.

Ze zit er vanmorgen al een stuk beter bij, ik heb nog nergens een ei o.i.d. kunnen ontdekken, ik heb de verwarming voor nu 2 graden hoger gezet en de cloaca ingesmeerd met wat olijfolie. IK zal vanmiddag ook eens sepia gaan halen en kapot slaan zoals bovenstaande, misschien dat het in het vervolg helpt.

Opmerking

Heeft sepia stuk geslagen hetzelfde invloed als gekookte eiereschalen? En is dat gewoon kippeneieren 10min gekookt en dan gewoon de eiereschaal erafdoen en vermalen mag je dit geven?

Opmerking

hallo.
                eirerschalen zijn ook goed hoor,maar heeft u ook aan de lichturen gedacht als ik het goed uitgerekend hebt is het maar net 13 uur ongeveer.
                mvg

Opmerking

Opmerking

Working...
                  X