Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Even met een lepeltje voorzichtig de jongen 1 voor 1 uit het nest halen. Bij een metalen lepel, deze even opwarmen in je handen. Anders is het te koud voor de kleintjes.
Even met een lepeltje voorzichtig de jongen 1 voor 1 uit het nest halen. Bij een metalen lepel, deze even opwarmen in je handen. Anders is het te koud voor de kleintjes.
Nee hans, dat gaat echt niet lukken.
Dan moet ik een lepeltje met 8 bochten hebben
Nee hans, dat gaat echt niet lukken.
Dan moet ik een lepeltje met 8 bochten hebben
Dat herken ik wel. Fraaie zelfbouwnesten, lange tunnels, waar je niet eens in kunt kijken, laat staan de jongen ziet liggen.
Gefeliciteerd met je jongen.
Indien mogelijk nestje op z'n kop houden en flink schudden.
Ringen van 2.5 zijn veel te groot.
Ze dienen geringd te worden met 2.0 en met uitvliegen dus zeker niet groter dan 2.3
Indien mogelijk nestje op z'n kop houden en flink schudden.
Ringen van 2.5 zijn veel te groot.
Ze dienen geringd te worden met 2.0 en met uitvliegen dus zeker niet groter dan 2.3
M.vr.gr.Evert-jan
Wat is het nadeel van iets te grote ring? Alleen dat ie af kan vallen of nog andere redenen? ?
Groter ringen heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Is ook erg ongeloofwaardig want je kan wel iedere goudbuik ringen met 2.5
Ook hele oude vogels of van import.
Deze ringen kan je er ook zo weer afschuiven.
Dan kan je ze beter helemaal niet ringen.
De meeste soorten zijn zonder noemenswaardige problemen te ringen, maar er zijn ook situaties waarbij het ringen -of pogingen daartoe- een lastige afweging kunnen vormen.
Mijn visie ten aanzien van ringen is tamelijk eenvoudig: de vogel gaat ALTIJD voor!
Met andere woorden: ringen als het enigszins kan, maar beslist niet te koste van alles.
Goudbuikjes, ssp. geelbuik en/of geelbuikastrilde behoren tot de risico categorie.
Op de dag van uitvliegen meteen vangen en ringen is een optie die bij mij meer dan eens goed heeft gewerkt.
Deze soorten krijgen overigens een 2.0 mm ring.
Een eventueel 'fors' exemplaar kan desnoods nog wel een 2.3 mm hebben, maar 2.5 mm is te groot.
succes.
Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
hallo
nou na uitvliegen kan je 2 mm wel vergeten dat gaat echt niet meer,waar zitten ze in te broeden[nestkast of vrij nest???.
heb ze zelf vaak geringd na uitvliegen met 2,3 mm dat ging goed hoor.
en het feit van te grote ringen komt echt niet alleen voor bij tropen hoor,en als het echt niet gaat zo ik zoals al gezegd ze niet ringen,mvg wim
Opmerking