Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cubavinken & goudbuikjes kweken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Cubavinken & goudbuikjes kweken

Hallo,
    Ik heb even een vraagje; wat is de beste broedplaats voor een goudbuikje & voor een cubavink te kweken? Ik hou ze binnenshuis en ik heb 2 nestkastjes met een ronde opening voor hun opgehangen... Is dit een goede broedplaats voor de kweek? Ik heb in hun eivoer ook vitamine E gemengd.

Bij mij kiezen de cubavinken meestal een halfopen nestkastje. Maar zou goed kunnen dat ze die met een rond invlieggat ook wel nemen.
    Heb je de goudbuikjes bij de cuba's in of in aparte kooien?

Opmerking

Ik heb de goudbuikjes samen met de cubavinken...

Opmerking

Goudbuikjes maken een nestje graag zelf tussen de planten. Dit kan natuurlijk niet in een broedkooi.

Cubavinkjes pakken allerlei nestkastjes die kijken niet zo nauw.

Cubavinkjes en goudbuikjes samen in een ruimte als je wilt dat er gebroed gaat worden, is geen goede combi.
        Cubavinkjes zullen de goudbuikjes uit hun nestje jagen. Ze zijn erg dominant.
        Of je moet een hele grote ruimte hebben, dan kan het misschien goed gaan.

Toen ik ze samen had in een ruimte van 4x3x3 meter (ook binnen), ging het niet.
        Wel jonge cubavinkjes gehad, maar geen jonge goudbuikjes.
        Toen de cubavinkjes uit de voliere waren, heb ik jonge goudbuikjes op stok gekregen.

Beide zijn prachtige vogels, maar bij elkaar, zou ik niet doen, tenminste niet in de broedtijd.
        Last edited by loodje; 02-11-2014, 09:20.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Groeten, Ben

Opmerking

Zijn goudbuikjes wel te houden als voliere vogel?zijn heel mooie vogeltjes. Was eraan aan het denken als ik nog een binnenkooi bijmaak van 3.5x2x2,5 zeker daar een koppel van in te zetten. Maar nu eerst ervaring opdoen met roodkoppapegaaiamadines en bichenow.

Opmerking

Hallo,

De Cubavinken en de goudbuikjes zitten samen in een kooi van 80cm H , 60cm B , 60cm D
              Er hangen 2 nestkastjes langs buiten op met een ronde opening in het nestkastje. Dit zodat ik van buiten af kan controleren of er eitjes in liggen vanwege het bovenste dekseltje dat omhoog kan om het te controleren. Ze zitten bij ons in de woonkamer. Weet je ook wanneer ik kan verwachten dat ze met de kweek beginnen? Ik heb ze inmiddels nu 3 weken.

Opmerking

Groeten, Ben

Opmerking

Deze ruimte is goed voor 1 koppel niet voor 2 koppels.
                  Zeker niet voor de combinatie die je hebt.

Je zou er voor kunnen kiezen om in deze ruimte alleen cubavinkjes te houden en dan heb je kans dat deze wel zullen beginnen.

Goudbuikjes hebben liever een ruimte met veel groen, desnoods nep groen.

Ik ben bang dat je iets wilt, wat niet gaat lukken op deze manier. Je zult teleurgesteld worden denk ik.
                  groetjes
                  Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                  http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

dat denk ik ook. het is een utopie te denken, dat je met 2 koppels van die felle vogels, in zo`n kleine kooi kan kweken.

sommige kwekers doen er jaren over, om hiervan jongen te krijgen, en dat in de meest ideale situatie.

nou vind ik een kooi in een huiskamer geen ideale situatie. ik denk dat de vogels niet op hun gemak komen, om tot broeden overgaan.

beter kan je 1 soort er in houden, en dan bijvoorbeeld op een slaapkamer, of een kamer die niet gebruikt word bijvoorbeeld.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo,

Heeft iemand een idee wanneer mijn Cubavink over gaat tot broeden? Ze heeft nu ruim een week gebouwd aan het nest en sinds vandaag is ze ermee klaar , want ik heb haar niet meer zien bouwen... Het is een mooi kogelrond nest met een kleine opening erin;-).
                      Dus als iemand hier ervaring mee heeft, laat het dan maar even weten.

Grts

Opmerking

Hallo,

Vandaag nestcontrole gedaan, en wat zie ik! Dat er al 1 eitje in ligt. Maar de pop zit niet in haar nest? Is dit normaal?

Grts

Opmerking

Hallo,

De pop is toch aan het broeden.

Opmerking

Rustig aan Sacha, het nest is nog maar net klaar en het eerste ei ligt er nog maar net in als ik je goed begrijp.
                            Ik denk dat je ze het beste een beetje met rust kan laten, het komt over of je er constant voor zit te gluren
                            Ik weet niet of ze gelijk al op het eerste ei gaan broeden.
                            Een beetje leesvoer:
                            Kleine cubavink - Alles over de Kleine cubavink. Naast de Kleine cubavink informatie over meer dan 300 kooi- en volièrevogels.

Verzorging en kweek van kleine cubavinken. Welke eisen stelt de kleine cubavink aan zijn huisvesting en verzorging?

Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Last edited by ele; 13-01-2015, 16:06.

Opmerking

Hallo Ele,

Nadat ik vanmorgen had gekeken zag ik 1 eitje liggen & de pop was aan het eten. Ik heb nu wat gekeken en ze verlaat af en toe het nest voor te eten. Ik ben een beetje euforisch omdat dit het eerste eitje is sinds dat ik na meer dan 10 jaar opnieuw ben begonnen en specifiek alleen op tropen.

Groetjes

Opmerking

Working...
                              X