Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, vogelsterfte kleine afrikaantjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help, vogelsterfte kleine afrikaantjes

Goedemorgen Allen,

in de laatste 2 weken zijn er bij mij 6 kleine Afrikaanse tropen dood, allemaal mannen.
    het betreft blkopfazantjes, napoleon, teugel, abbesijn en oranjekaakje, de poppen zijn in orde op het eerste gezicht.
    ik heb de vogel al bijna 1 jaar in bezit of langer, ze zitten allemaal binnen op ong 18 graden, er is niets verandert in het voer, licht ed.
    sommige leken een beetje te ruien, verder niets aan te zien, de kooien zijn helemaal schoon.
    de laatste 2 vogels die in de zelfde ruimte erbij zijn gekomen zijn een koppel loodbekjes, gekocht in zwolle.
    ik zie geen muizenkeutels maar heb voor de zekerheid klemmen gezet, zouden het muggen of iets anders kunnen zijn?

mvg Wibout.

Hallo Wibout,

Dit is natuurlijk niet leuk voor je. Eerste snelle noodzakelijke stap is om ontlasting van je vogels te laten onderzoeken door een DA die bekend is met vogels.
    Een vraag die ik me stel heb je de twee vogels die je gekocht heb in Zwolle eerst apart gehouden nieuwe vogels op markten gekocht kunnen ziektes meenemen.

Dat he allemaal mannen zijn kan ik niet verklaren mogelijk experts op dit forum wel.

Succes

Opmerking

denk niet dat het iets met het slacht van de vogel heeft te maken.
      een mestcontrole van de dierenarts is zeker aan te raden.
      ook zou ik alle hokken eens grondig schoonmaken en vooral ook de stokken.
      groeten gijs

Opmerking

misschien een vogel opsturen naar een dierenarts ?

dat het enkel mannen zijn is toeval denk ik.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Goedemiddag Allen,

Bedankt voor de reacties, na alle dingen te hebben uitgesloten kan ik alleen de schuld bij mezelf leggen.
          omdat de kweek in de kweekkooien teleurstellend was verlopen, dacht ik dat mijn vogels te vet waren, daarom had ik het voer gehalveerd.
          de eerste week leek het zeer goed te gaan, de bakjes waren mooi leeg en de vogels lekker minder bang, ze kwamen meteen eten.
          maar eind 2e en begin 3e week vielen de slachtoffers. Zeer stom van mij, schrale troost is dat ik nu weet dat als er alleen mannetjes dood gaan en de rest verder gezond lijkt, ik meer moet voeren. Blijkbaar zijn de poppen de baas als er gegeten moet worden.

Weet iemand hoe ik dit onderwerp kan afsluiten.

gr wibout.

Opmerking

mannen komen inderdaad later aan de beurt met het eten. wat sonde dit!

afsluiten kan je zelf niet doen maar moet 1 van de moderators doen.
            groeten gijs

Opmerking

Dus als ik het goed begrijp zijn de mannetjes gestorven van de honger?

Dit had je kunnen zien als vogels barsten van de honger, dan zitten ze bol in de veren en worden opeens heel tam/mak, terwijl ze normaal altijd schuw zijn.

Ik heb ooit ook wel eens een vogel s'ochtens vergeten zijn bakje bij te vullen en zie dan s'avonds meteen dat er iets aan de hand is met ze en dan weet ik al hoe laat het is.

Vogels houden betekent goed blijven observeren wat er allemaal gebeurd in de kooien, en niet voeren en gelijk wegwezen.
              Last edited by populier; 18-11-2014, 14:23.
              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wibout Bekijk Bericht
                Goedemiddag Allen,

Bedankt voor de reacties, na alle dingen te hebben uitgesloten kan ik alleen de schuld bij mezelf leggen.
                omdat de kweek in de kweekkooien teleurstellend was verlopen, dacht ik dat mijn vogels te vet waren, daarom had ik het voer gehalveerd.
                de eerste week leek het zeer goed te gaan, de bakjes waren mooi leeg en de vogels lekker minder bang, ze kwamen meteen eten.
                maar eind 2e en begin 3e week vielen de slachtoffers. Zeer stom van mij, schrale troost is dat ik nu weet dat als er alleen mannetjes dood gaan en de rest verder gezond lijkt, ik meer moet voeren. Blijkbaar zijn de poppen de baas als er gegeten moet worden.

Weet iemand hoe ik dit onderwerp kan afsluiten.

gr wibout.
                Dit vind ik wel heel erg om te lezen! Gelukkig lees ik bij jou ook spijt in je bericht.
                Pffff, zo gerantsoeneerd voeren.... wij zijn sowieso tegen gerantsoeneerd voeren. Geef een vogel de ruimte om te vliegen en gerantsoeneerd voeren is niet nodig. Hetzelfde, sluit een mens op in een hokje met zijn niet-aangepaste eten en hij/zij wordt dikker.
                Conclusie, wordt een vogel te dik van het eten wat hij nodig heeft dan is de ruimte te klein dat hij het eraf kan vliegen. (een vogel eet imeers geen chips, koekje, lekker stukje suddervlees)

Wat erg dat ze dood zijn gegaan aan te weinig eten, dus uithongering.
                Ook met gerantsoeneerd voeren hoort er altijd wat te eten over te blijven.

Ik hoop dat je je vogels meer ruimte gaat geven zodat ze hun eten kunnen eten wat ze nodig hebben.

Sterkte maar ook sterkte voor de vogels, groetjes, Chantal

PS vind het wel enorm knap van je dat je dit hebt geplaatst!!
                Last edited by Tal; 18-11-2014, 15:02.
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Hallo Allen,

Ik begrijp de teleurstellingen/onbegrip in jullie reacties, zelf ben nog het meest boos op mezelf om iets te proberen wat in het begin ook goed leek te gaan. Mijn vogels hebben niet bol gezeten van de honger anders had ik dit wel gezien, want ik ben geen voederraar en wegloper, vooral niet in die situatie, dus graag geen voorbarige conclussies vanachter de pc.Mijn vogels zitten in normale broedkooien en het had kunnen zijn dat ze teveel voer tot zich namen.
                  Ik heb inderdaad een stomme fout gemaakt, en dat ik deze op het forum heb gedeeld met de bedoeling dat anderen de fout niet zullen maken.

gr wibout.

Opmerking

iedereen maakt wel eens iets mee, wat voorkomen had kunnen worden.

als je er zelf maar van leert, dat is het belangrijkst.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Heel goed dat je ook je fout deelt Wibout, van fouten kunnen ook anderen leren!
                      Ik ken niemand die geen fouten maakt, gelukkig niet zelfs.
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

Opmerking

Ton Koek:Ik ken niemand die geen fouten maakt,

Je hebt de kans mij volgende maand te ontmoeten Ton. Ik zit voor een goeie maand in de buurt :-)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Ik kan haast niet wachten Case, kom je in korte broek?
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

Opmerking

Opmerking

Maar voor even hoor Coen. Zit midden 2015 weer voor 6 maanden in OZ. Portland, Horsham (diamantvinken) Mildura, Broken Hill, Boulia and vandaar over de Plenty Highway naar Alice. Weer 3000 km door de stof. Verleng jij he verblijf in Australie maar, dan laat ik je het echte Australie zien. En als je er daarna nog zin in hebt? Ik rijd door naar Margaret River WA.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Working...
                              X