Mededeling

Collapse
No announcement yet.

st.helenafasantjes in broedstemming krijgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• st.helenafasantjes in broedstemming krijgen

Beste forumleden,

Ik heb al een paar jaar een koppel st.helenafasantjes. Het lijkt een prima koppel maar van jongen krijgen is nog niks terecht gekomen. Ik heb ze binnen in een kamervoliere zitten met andere tropen. M.u.v. cubavinken krijgen ze allemaal jongen .
    Als voer geef ik tropenvoer, trosgierst, regelnatig wat eivoer en insectenvoer.
    Zaken als maagziezel en grit, vers drinkwater ontbreken natuurlijk niet even als om de 2 dagen een badje.

Iemand een goed idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
    groet
    Marcel Verrijdt

Kleine Afrikaantjes gaan het beste in een voliere met veel planten en samen met andere Afrikaantjes.
    Niet al te veel vogels in een ruimte.
    Cubavinkjes is volgens mij geen goede combi. Dit zijn zeer driftige dominanten "vlegels" die de zaak goed op stelten kunnen zetten/verstoren.

Ik weet niet hoe groot je ruimte is en welke vogels er nog meer inzitten.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

denk inderdaad dat het er aan ligt waar dat je er meerder koppels in hebt en de inrichting van de kooi
      groeten gijs

Opmerking

Hoi Marcel,

ik heb zelf geen St.Helena's, maar wel Teugelastrildes (familie van elkaar).
        ik kweek buiten met deze vogels, wat ik doe is het volgende.
        Eind Februari zet ik de mannen en de poppen gescheiden van elkaar, in mijn geval kunnen ze elkaar wel horen maar niet zien.
        Voeding is op dat moment alleen het noodzakelijke, tropenzaad en water en af en toe trosgierst.
        In mei gaan de mannen naar buiten, afhankelijk van het weer, een paar dagen later gaan de poppen ook naar buiten.
        Buiten krijgen ze alles wat ze nodig hebben, klein beetje diepvries pinkies, ruim trosgierst, zaden, eivoer (zal nog niet veel gegeten worden), badwater, grid en eierschalen.
        Zorg voor nestmateriaal en na twee weken zitten ze te broeden.
        Als na 13-14 dagen de jongen uit het ei zijn verstrek ik ruim pinkies, aan het zoek gedrag kan je een klein beetje de behoefte aflezen.
        In mijn geval gaf ik soms wel 2-3 keer op een dag pinkies, en ruim trosgierst, gewoon voer wordt dan bijna niet meer gegeten.
        Als je de mogelijkheid hebt zou ik de pop 2 maanden ergens anders onderbrengen, en de man lekker in de voliere laten zitten.
        Als na 2 maanden de pop weer in de voliere terug geplaatst wordt zal de man zijn best weer gaan doen.

Succes

DiMario

Opmerking

Working...
        X