Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rijstvogel wel of niet geringt worden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• rijstvogel wel of niet geringt worden

hallo
    ik ben een voliere begonnen omdat ik van vogels hou. heb ook een koppeltje rijstvogels die nu een nestje hebben.. tja je kan de natuur niet tegen werken.. maar nu las ik dat rijstvogel geringt moet worden... mijn eigen koppeltje is niet eens geringt en bij dierenzaak gewoon toen gekocht... ik ben dus geen kweeker.. en wil er ook niet zo even geld mee verdienen. doe het puur voor de fun.
    als er registratie op moet komen waarom zijn mijn koppel dan niet geringt.. en waarom word je dat dan ook niet bij vermeld..
    en kan ik dan gewoon ringen kopen om ze te ringen? zonder bij een vereniging te moeten ? want zover wil ik niet gaan met de vogeltjes.. het is gewoon een hobby van mij...

als je bij een vereniging gaat betekent het niet dat je niet gewoon een hobbykweker mag zijn.
    de meeste mensen die lid zijn gewoon vogels kweken voor de fun.

Ik kweek al een aantal jaren met rijstvogels, en deze heb ik nog nooit geringd. heb er nog nooit iemand iets over horen zeggen, dus ik denk dat het niet verplicht is.
    je kan ook via marktplaats wat vaste voetringen kopen, maar ik denk dus dat dit nodig is.

waar stond het eigenlijk dat ze geringd moeten worden?
    groeten gijs

Opmerking

Dat staat nergens dat ze geringd moeten worden, dat is alleen dat de mensen die deze vogels kopen weten van welk jaar ze zijn, zo weet je zeker dat de vogels van 2013-2014 zijn, en als ze niet geringd zijn is daar geen controle over, dan zegt de verkoper dat deze vogels van bijv 2013 zijn als ze niet geringd zijn, maar dan kunnen ze wel van 2010 zijn, daarom is een vaste voetring zo belangrijk, je ziet het kweeknummer van de verkoper en het jaartal wanneer ze geboren zijn.
      Daarom is een vaste voetring zo belangrijk.
      Gerrit

Opmerking

Dit onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest.
        Voor alle duidelijkheid: de rijstvogel staat op bijlage II van CITES en EG-verordening bijlage B, dit laatste houdt in dat rijstvogels met een naadloos gesloten pootring moeten worden geringd.

Opmerking

gerrit ik snap waarom vogels geringd moeten worden, maar waarom is het bij de rijstvogel verplicht? heb er in Europa nog nooit 1 in het wild gezien en ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren
          groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
            heb er in Europa nog nooit 1 in het wild gezien en ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren

Opmerking

ik heb mijn rijstvogels nooit geringd, omdat ik toch maar 1 koppel had. zal vanaf volgend jaar dan toch maar eens beginnen met ringen...
              groeten gijs

Opmerking

Dank jullie voor de info.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                  zal vanaf volgend jaar dan toch maar eens beginnen met ringen...
                  Het beste met ringmaat 3.5 mm, dat doe ik al jaren.

Opmerking

Graag gedaan serena en succes!

Opmerking

ik zou gewoon alle vogels ringen ook al zijn ze niet verplicht het ver komt inteelt en je weet wat vader en moeder en zus en broer is.
                      ook is het makkelijk bij houden hoeveel vogels je heb.
                      groet Ries

www.vogelmarkt.nl

Opmerking

Opmerking

En waar haal je de ringen??? Voor evt. Weer een nest komt

Opmerking

Lid worden van plaatselijke vereniging of verspreid lid van de nbvv,kun je gewoon ringen bestellen.
                            Mvg,
                            Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum Bekijk Bericht
                              Dit onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest.
                              Voor alle duidelijkheid: de rijstvogel staat op bijlage II van CITES en EG-verordening bijlage B, dit laatste houdt in dat rijstvogels met een naadloos gesloten pootring moeten worden geringd.
                              Zie hier:
                              19. CITES, bijlage B vogels
                              Voor deze vogels is geen CITES document nodig. Wel wordt van u verwacht dat u de
                              legale herkomst kunt aantonen b.v. door een aankoopbewijs of een vaste voetring. Als u
                              de legale herkomst kunt aantonnen bestaat er geen ringplicht. Draagt de vogel geen ring
                              dan moet u hiervan een registratie bijhouden net als bij CITES-A vogels. Neem dus geen
                              risico en ring alle vogels die op de lijst B voorkomen. U voorkomt daarmee problemen.

Dus of de herkomst kunnen aantonen, bv geschreven kassabonnen bewaren of bij particulier de particulier een goede bon laten maken met zijn naam enzo erop. of ringen.
                              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Working...
                              X