Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
ik zou graag met 1 koppel willen proberen te kweken en ben nu al enkele jaren met zebravinkjes aan het kweken. maar wil nu iets anders. een stapje moeilijker. de kooi staat op wielen dus kan ze verzetten zodat ze steeds warm staat als dit nodig is. dus ben op zoek naar een vogeltje dat een heel jaar in deze kooi kan zitten. maar weet niet welke vogels hier in aanmerking voor komen om in deze afmetingen aangenaam te zitten. dus laat maar weten welke vogeltjes u denkt ik het best kan houden en kan ik daar is uit kiezen .
mercikes
In huis? Iets moeilijker dan Zebravinken en nog wel betaalbaar is misschien een koppel Binsen Astrides of Bichenows. Maar er zijn nog tientallen andere opties lijkt me.
In huis? Iets moeilijker dan Zebravinken en nog wel betaalbaar is misschien een koppel Binsen Astrides of Bichenows. Maar er zijn nog tientallen andere opties lijkt me.
Bichenows houden van razendsnel vliegen en zijn erg beweeglijke vogeltjes, binsen zijn dat imo ook maar iets minder dan dat bichenows dat zijn. Ook zijn beide soorten behoorlijk snel van het nest af als er wat gebeurt, de binsen daarin wat meer/sneller dan de bichenows, ik denk dat ze in huis te weinig rust hebben om te broeden.
Ik denk dat je in een kooi die niet heel breed is ook moet kijken naar het karakter van een vogel.
Chantal, mercikes voor de tips, de kooi staat in mijn tuinhuis en wel rustig genoeg om te broeden denk ik. Alleen ja het is niet ruim. Dus tips voor rustige soort te huisvesten?mercikes
Spitsstaarten of gordelgrasvinken? Zijn natuurlijk veel meer opties maar die vind ik zelf erg mooi maar helaas te dominant voor mijn voliere. Maar als enkel koppeltje kunnen ze heel goed.
Wat ik van de goulds zie (bij een vriendin en wat ik hoorde van iemand die ze kweekt in voliere) is dat het vrij rustige vogels zijn.
Is het niet leuk voor je om een koppel kromsnavels in die kooi te gaan houden en die dan ook af en toe los te kunnen laten vliegen in dat tuinhuis?
@ Jelmer, Gordelgrasvinken lees ik idd vaak over dat ze per koppel gehouden moeten worden maar wij hebben in onze (grote) voliere 4 koppels en dat gaat heel erg goed. Ook zijn ze heel braaf naar alle andere vogels toe en dat terwijl ik ook wel lees dat ze niet met kleinere vogels gehouden moeten worden. Toch apart he, maar het zal ook alles met te maken hebben met ruimte en hoeveelheid vogels, en natuurlijk kan er altijd een vogel bij zitten die niet heel fijn in karakter is.
De ruimte maakt veel uit ja, maar ook gewoon het karakter van de vogels. Ik heb in mijn voliere ook een heel lief koppeltje spitsstaarten gehad, deden geen vlieg kwaad. Daarna een andere koppeltje, maar dit ging voor geen meter. Je moet dus ook een beetje geluk hebben. Maar als je ze per koppel huisvest weet je zeker dat je met andere vogels in ieder geval geen problemen krijgt.
Wat ik trouwens erg zonde vind is de hoogte van 180, daar doen de vogels niks mee. Zo'n ding heb ik ook nog, maar die heb ik op z'n kant gezet zodat het een vluchtje is geworden van 180 cm, geeft de vogels veel meer ruimte. Misschien ook een optie voor jou?
Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11Bekijk Bericht
De ruimte maakt veel uit ja, maar ook gewoon het karakter van de vogels. Ik heb in mijn voliere ook een heel lief koppeltje spitsstaarten gehad, deden geen vlieg kwaad. Daarna een andere koppeltje, maar dit ging voor geen meter. Je moet dus ook een beetje geluk hebben. Maar als je ze per koppel huisvest weet je zeker dat je met andere vogels in ieder geval geen problemen krijgt.
Wat ik trouwens erg zonde vind is de hoogte van 180, daar doen de vogels niks mee. Zo'n ding heb ik ook nog, maar die heb ik op z'n kant gezet zodat het een vluchtje is geworden van 180 cm, geeft de vogels veel meer ruimte. Misschien ook een optie voor jou?
Maar wij vinden het ook belangrijk dat het karakter goed is dus als een vogel niet sociaal is dan kweken wij er niet mee. Gordels kunnen super in kolonie.
Al onze vogels gaan super met elkaar, dat is heel fijn om te zien.
Heb je ook gordelgrasvinken gehad of alleen spitsstaarten?
Het wordt idd een veel fijnere maat kooi voor tropen als de kooi plat gelegd wordt.
Nee ik heb alleen spitsstaarten gehad, maar daarbij kon ik ook geen gordels houden. Was bang voor ruzie. Misschien later nog een keer gordels of spitsstaarten proberen als ik meer ruimte heb.
platleggen? staat op pootjes met wieltjes. en met een uitstekend dakje erop. zo een kooi voor buiten eigenlijk. maar gebruik die voor binnen. ik denk dat ik voor een koppel binsenastrilde ga.
Ik heb precies hetzelfde. Maar de wieltjes laat ik er aan hangen en het puntdak kon ik er afklikken. Ipv dat dak heb ik het toen met volieregaas dicht gemaakt. Op z'n kant ophangen of op een verhoging neerzetten en zo heb je een veel mooiere vlucht.
Opmerking