Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke ziekte?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Welke ziekte?

Ik heb afgelopen zomer een aantal kopples diamntvinken gekocht. Mooie strakke vogels maar sinds anderhalve maand zit er een pop constant dik. Ze is zeer mager, heeft dunne poep en is constant aan het eten. Het is me een raadsel wat er met deze vogel aan de hand is. Heeft het zelfde voedsel, teperatuur is 15 graden, alleen komt ze uit de buitenvoliere en ik heb niet de luxe dat ik daar de ruimte voor heb dus zitten ze in zeer ruime broedkooien. Is ondertussen al gekuurd, maar het blijft hetzelfde. Wie kan mij verder helpen?

Groet Knofje

Hallo Knofje,

Het is me een raadsel wat er met deze vogel aan de hand is.
    Welke diagnose stelde de dierenarts toen hij je dat middel voorschreef waarmee je gekuurd hebt?
    Want ik neem aan dat je in eerste instantie met deze vogel deskundige hulp hebt ingeroepen?
    Want hoe kun je anders de vogel met een adequaat middel gekuurd hebben, zonder een goede diagnose.
    Dus je hebt gelukkig in eerste instantie de juiste maatregelen genomen.

Voor een advies vanaf deze site waaraan je iets hebt, zou ik eerst even de zo compleet mogelijke informatie verstrekken.

Succes, groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Ik heb nog geen hulp ingeschakeld van een deskundige. Dacht dat ik het wel op kon lossen met een aantal dagen gezasept in het drinkwater. Maar na dit een tijdje te hebben geprobeerd is er weinig veranderd.
      Maar gezien de deskundigheid die hier ook aanwezig is, is er misschien hier een oplossing te vinden.

Opmerking

Diamantvinken

Er zijn diamantvink kwekers die permanent kuren, als je dat dan niet doet dan vallen deze vogels heel hard terug, en krijgen ze dit soort verschijnselen.
        Als de darmen opgewollen zijn, is dit meestal flagellaten.

Opmerking

Als je als mens ziek bent, ga je toch ook naar de dokter? Als je vogel ziek is, ga je naar een dierenarts en begin je niet zelf te experimenteren met allerlei medicatie.

Kuren om te kuren, daar ben ik niet zo voor, maar ieder zijn eigen waarheid natuurlijk. Je hebt genoeg natuurlijke producten om je vogels gezond te houden: brandnetel-, kamille-, mariadistelthee etc. Verder een beetje groenten en fruit, met mate, kan ook geen kwaad. Het is kortom uitzoeken wat je vogels graag opnemen en daarop inspelen.
          Luiheid is het begin van wijsheid.

Opmerking

Natuurlijk zijn er ook genoeg natuurlijke middelen om ze gezond te houden. Maar graag zou ik deze vogel weer gezond willen krijgen. Ik kuur niet om te kuren. En ik weet ook wel dat gezasept niet alles is maar niet geschoten is altijd mis
            Maar even terugkoppelend op Louis, de darmen zijn niet opgezwollen. Dus voor mij is het een raadsel.
            Bedankt voor jullie reactie

Opmerking

Opmerking

Je kunt ook wat verse ontlasting van de vogel opsturen naar een vogelarts, dit is niet zo heel duur. Door de mest te onderzoeken kan soms een diagnose gesteld worden. Bijvoorbeeld een worminfectie kan goed aangetoond worden en een behandeling kan dan heel gericht de betreffende wormensoort aanpakken.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

@ Ton: bepaalde ziektekiemen zijn enkel zichtbaar in verse mest (van circa 1h), dus opsturen heeft soms geen zin, ik wou je dit even meedelen.

Opmerking

Helemaal mee eens, maar ik dacht inderdaad aan wormen, sporen daarvan zijn wel aantoonbaar in "oudere" mest gelukkig.

Zij we het nu met drie eigenwijzen een keer eens? Hoe is het mogelijk toch....
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

RIP in GFT

Beste heren,

bedank voor al uw advies, maar helaas mocht het niet baten. Vanmorgen lag de vogel met acht tenen in de lucht. Nu maar opzoek naar een nieuwe pop.

Groet Knofje

Opmerking

Opmerking

Maar ook corpus onderzoek kan bij besmettelijke ziekten erg in je voordeel werken, ze ligt nu in de kliko maar had even goed in het laboratorium kunnen liggen. Dan had haar dood nog een stuk informatie door kunnen geven. Nu weet je in principe nog niets.

Greetzzz

Opmerking

Hallo,

Birdfarm;
                            Maar ook corpus onderzoek kan bij besmettelijke ziekten erg in je voordeel werken, ze ligt nu in de kliko maar had even goed in het laboratorium kunnen liggen. Dan had haar dood nog een stuk informatie door kunnen geven. Nu weet je in principe nog niets.

Opmerking

Beste Serinus,

De vogel heeft bij een aantal andere diamantvinken gezeten gedurende de tijd dat ze 'niet lekker' in haar vel zat. Het begon zo'n anderhalve maand geleden. Ik weet niet wat voor een ziekte het betrof maar als het zo besmettelijk zou zijn zouden de andere vogels er mijns inziens ook al last van hebben gehad.
                              Of ik heb een visboerenverstand. Nog een ergere variatie op die van jou serinus!!!

Groet Knofje

Opmerking

Working...
                              X