Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer jongen Cubavink uitvangen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wanneer jongen Cubavink uitvangen?

Hallo,
    In mei van dit jaar een koppeltje kleine cubavinken aangeschaft en op 2 juli vloog er plots een kleine cubavink extra rond in mijn buitenvoliere (3x2m) Geweldig.
    Echter, overal waar ik lees over deze vogels, lees ik dat de man geen andere cubavink tolereerd, ook zijn eigen jong niet.
    Op dit moment is er nog geen agressie tov het jong te zien maar wanneer kan het fout gaan en wanneer moet ik het jong uitvangen? Het koppel zit ondertussen terug met 2 jongen.

Nu ziet het jong er als een pop uit, wanneer kan ik zeker zijn van het geslacht?
    Heeft er iemand ervaring met deze vogels?
    gr Marc

Zolang het jong de kleur van de pop houdt is er niets aan de hand en kan deze er vaak ook gewoon bij blijven.
    De jonge mannen beginnen na 2 maanden al een beetje zwart te worden en dan is het oppassen geblazen.
    Maar op kleur komen van vogels is altijd een gemiddelde indicatie. Er zit veel variatie in. Vroege jongen zijn in de regel sneller op kleur
    dan late jongen. Ik heb bij de nonnen en rietvinken soms van dezelfde soort wel 4 maanden verschil, zelfs uit 1 en hetzelfde nest is er veel variatie. Ook als ze steeds in dezelfde ruimtes hebben gezeten.

Opmerking

Hallo Sytze,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik heb jou kweekverslag gelezen en lees dat je de jongen al na 14 dagen van de ouders weghaalt. Zijn de jongen dan al volledig zelfstandig?
      Verder, als ik het goed begrijp is er de eerste anderhalve maand na het uitvliegen weinig kans dat de man het jong gaat aanvallen? Pas als het jong zwart begint te worden en dus een man is moet het weggehaald worden.
      Nog een vraagje: kunnen cubavinken en mazambique sijsjes samen in een voliere?
      Gr marc

Opmerking

Ik denk dat ze na 10 dagen er al bij weg kunnen, maar ik hou 14 aan inderdaad. Ze dan volledig zelfstandig.
        Niet elke man is hetzelfde, sommige zullen ook een jonge pop aanvallen, maar dat is een uitzondering.
        Cubavinken met mozambiquesijsjes geen idee? misschien weet Ton dat wel.
        Last edited by Sytze F; 06-08-2014, 17:26.

Opmerking

OK, zo zijn we weer wat slimmer geworden. Alvast bedankt.

Opmerking

Working...
          X