Heb net rijstvogels gehaald 2stuks maar zijn niet geringd.. nu lees ik dat het verplicht is... klopt dat?? heb waarschijnlijk twee vrouwtjes wat ik niet erg vind misschien eens een man bij halen maar nu even niet.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
rijstvogels niet geringd
Collapse
X
-
Als je de zoekmachine even gebruikt kan je hier meer over vinden.
Wildkleur rijstvogels moeten idd. geringd zijn. http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...tvogels+ringen
-
Ik heb vroeger ook wel rijstvogels gehad, en deze heb ik niet geringd, nooit problemen mee gehad ? Vindt het wel heel raar dat je ze moet ringen, op marktplaats worden ze dikwijls ook aangeboden terwijl ze niet geringd zijnAmerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk BerichtIk heb vroeger ook wel rijstvogels gehad, en deze heb ik niet geringd, nooit problemen mee gehad ? Vindt het wel heel raar dat je ze moet ringen, op marktplaats worden ze dikwijls ook aangeboden terwijl ze niet geringd zijn
Ik denk dat zelfs een hoop handelaren het niet eens weten of het er niet zo nauw mee nemen.
Moet zeggen dat ik in principe geen ongeringde vogels koop of het nu een verplichte soort is of niet maakt bij mij niet uit.
Soms maak ik een uitzondering als ik een vogel echt wil hebben voor bloedverversing of zo maar verder niet,cultuurvogels buiten beschouwing gelaten,die moeten gewoon correct geringd zijn.Mvg,
Kingfisher.
Opmerking
-
Op de site van de NBVV staat onder het hoofdstuk 'ringen' , een rubriek 'informatie' , daar staat de volledige lijst van beschermde vogels welke geringd moeten zijn. De rijstvogel,(Lonchura oryzivora), staat daar niet bij. Hoeft volgens mij dus niet geringd te zijn.Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!
Opmerking
-
De Rijstvogel(wildkleur) staat op de Cites II lijst, dwz:
Men mag ze ongeringd bezitten maar moeten bij verhandelen geringd zijn of geregistreerd staan.
CITES II
De vogels mag men binnen Nederland bezitten (geringd en ongeringd) en
verhandelen (geringd) en binnen de EU vrij verhandelen mits geringd.
Registratieplicht bij: Handel binnen Nederland, ongeringd, handel binnen
EU ongeringd en Handel buiten EU, geringd en ongeringd.
Met andere woorden, het beste is deze vogels altijd te ringen om problemen te voorkomen.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Crest Bekijk BerichtOp de site van de NBVV staat onder het hoofdstuk 'ringen' , een rubriek 'informatie' , daar staat de volledige lijst van beschermde vogels welke geringd moeten zijn. De rijstvogel,(Lonchura oryzivora), staat daar niet bij. Hoeft volgens mij dus niet geringd te zijn.
De rijstvogel valt onder cites bijlage B en hier staat:
Dieren die vallen onder CITES lijst B:
Voor deze dieren is geen bijbehorend CITES-document vereist. Wel wordt van u verwacht dat u de (legale) herkomst kunt aantonen bijvoorbeeld door middel van een aankoopbewijs, invoerdocument of een vaste voetring. Dieren die vallen onder CITES lijst B hebben geen ringplicht mits u de legale herkomst op een andere manier kunt aantonen. Draagt de betrokken vogel geen vaste voetring dan moet u ook een registratie van dit dier bijhouden, op dezelfde wijze als voor CITES A vogels. .
In de praktijk geldt dat u het beste alle nakweek van lijst B soorten kunt ringen
met een vaste voetring met juiste diameter. Daarmee voorkomt u veel onnodige
problemen
Bron: AviornisMvg,
Kingfisher.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking