Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat nu met mozambiquesijs popje te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wat nu met mozambiquesijs popje te doen?

Ik had tot eergister een koppel mozambiquesijzen. De pop heeft een gebroken vleugel gehad en ze zaten eigenlijk bij mij met pensioen samen. Mooie grote buitenkooi gekocht en ze deden het prima. Man was vriendelijk en pop kan 30 cm vliegen en doet het dus erg goed in die ruime buitenkooi. Kooi is 1,5 meter lang en 40 x 70 cm. Zit een nachthokje aan vast met een deur van plexiglas en zo hangen ze op mijn overdekte terras.

Nu is de man plots dood. Pop roept de hele dag en is eenzaam en paniekerig. Dit koppel zat al hun hele leven samen en was uiterst vriendelijk naar elkaar.

Nu zit ik met die pop. Ze kan niet in een voliere omdat ze niet kan opvliegen. Anders had ik haar weggegeven.

Wat zet ik erbij? Ik kan best een nieuwe man kopen maar die kunnen zo rete-agressief zijn en deze pop kan zich niet weren omdat ze niet kan vliegen. Ze kan springen maar als die man de kolder krijgt zal ze absoluut gedood kunnen worden.

Wat zet ik hierbij? Ik wil de pop niet alleen houden en mijn huiskamervogel is imprint op mensen en ondanks dat hij roept zet ik hem niet bij de pop. Hij is zo opgefokt en begint als de pop roept de sepia aan te vallen en kapot te bijten. Die gaat die pop niet accepteren. En de pop is zijn volle zusje.

Is een raza espagnola een idee? Het moet een winterharde soort zijn. Of toch op goed geluk een eenzame wat oudere mozambiqueman kopen? Ik wil geen extra kooien meer dus scheiden is geen optie. Waar het mij om gaat is dat deze pop over is uit mijn mozambiquesijzen tijd en ik haar een goede oude dag wil bezorgen. Met partner liefst. Want alleen is geen goede oude dag bij deze vogel.

oude dag

Nobel streven, zo hoort het!

Een Raza is vaak een zeer kort bevederde vogel en zou ik niet zomer en winter buiten houden. Een Gloster is veel beter bevederd en qua karakter ook rustiger dan een Raza. Een Fife Fancy (schimmel) zou ook een goed alternatief zijn.

Groet,

Rob.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RobK Bekijk Bericht
      Nobel streven, zo hoort het!

Een Raza is vaak een zeer kort bevederde vogel en zou ik niet zomer en winter buiten houden. Een Gloster is veel beter bevederd en qua karakter ook rustiger dan een Raza. Een Fife Fancy (schimmel) zou ook een goed alternatief zijn.

Groet,

Rob.
      Dank je Rob. Aan een gloster had ik niet eens gedacht. Die zijn niet zo groot, zitten inderdaad dik in de veren en wat ik me herinner van de glosters die ik gehad heb zijn het inderdaad enorm kalme en vriendelijke vogels. Als mijn mozambiquepopje die vogel wil accepteren is het inderdaad een prima match. Ik ga eens zoeken naar een oudere gloster die nu als huiskamervogel gehouden wordt. Een die erop vooruit gaat om een in mooie grote muurkooi te komen en lekker buiten.

Fife fancy had ik ook al bedacht. Ook dat zijn leuke vriendelijke vogeltjes en een beetje meer richting het formaat van de Mozambique-pop.

Ik hou mijn ogen open op internet maar die gloster is wel iets wat ik nu meeneem in mijn zoektocht. Misschien zelfs een koppel glosters. Normaal gesproken zijn kanaries niet moeilijk naar een extra popje en dan kunnen die ook een volwaardig leven hebben zonder verplicht gekoppeld te zijn aan een andere soort. De pop heeft dan toch leven om zich heen wat ze begrijpt aangezien een kanarie practisch gelijk is aan een mozambiquesijs. Ze kruisen zelfs al voorkom ik dat liever.

Opmerking

Balen Marc, van je mannetje.

Hier ook nog een verschoppelingetje, gele gladkop gloster man dat een nieuw tehuis zoekt, zo te zien een heel leuk beesie.http://link.marktplaats.nl/m823700172

Helaas niet bij je in de buurt.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Inderdaad balen. Het is de gele man die dood is.
          Maar ergens vind ik het niet erg voor mezelf en de vogel zelf. Hij was niet gezond en had een slechte vleugel, een slechte snavel en nadat ik hem een keer moest vangen brak hij ook spontaan zijn poot. Dat was overigens allemaal genezen maar ik heb het idee dat de kleur ook de vogel ernstig aangetast had. Erg zwakke botten en een vergroeiende snavel etc. De kleur werd met de jaren bleker en nu was hij dus vrijwel wit met een roze bleke huid. Zijn veren waren ook wat dunnetjes. Dus het beestje was misschien toch niet gezond voor op lange termijn.

Die gloster is leuk. Wel erg duur vind ik en hij ziet er op de een of andere manier niet helemaal gezond uit. Veel te ver ook dus sowieso geen optie.

Opmerking

Working...
          X