Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nestbouw zwartkopsijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Nestbouw zwartkopsijs

Mijn koppel zwartkopsijzen is begonnen met de nestbouw sinds gister. Vooral de pop is aan het bouwen. Ook jaagt ze de man vaak weg bij het nest. Ook jagen ze vaak achter elkaar aan in de voliere. Is dit normaal gedrag? Of is de pop broeds en accepteerd ze de man niet?

Hallo

Dat is normaal, de man jaagt de pop op tot die zich over geeft.
    Dacht eerst ook ze maken ruzie maar dat hoort er bij.

Opmerking

En dat de pop bijna alleen bouwt is ook normaal?

Opmerking

Dat is ook helemaal normaal, heb nu ongeveer 4 jaar zwartkopsijzen en elk jaar gaat het zo, als je een vlucht hebt hoef je de man er niet af te vangen, in een broedkooi is het wel aan te raden, maar soms gaat dat wel goed.
        Ik heb ook wel is dominante poppen gehad, dan ging de pop juist achter de man aan, en de poppen kreeg je echt niet uit het nest, die moest je eruit pakken, zijn wel de beste poppen, maar het gevaar bij die poppen is dat ze, waar ik nu last van heb bij 1 van mijn poppen, dat ze haar jongen niet alleen wil laten en ze op het nest blijft zitten, en de jongen dus niet voert. Ik hoop voor je dat het goed gaat Succes met de kweek!
        Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Bedankt voor het antwoord! Dit is voor mij het eerste jaar met deze sijzen dus ben heel benieuwd. Hoop echt dat het wat wordt. Hoe lang duurt de nestbouw en overgang tot eileggen ongeveer?

Opmerking

Verschilt, mijn zwartkoppen hebben meestal binnen 1 a 2 dagen het nest af, maar dat komt vooral omdat ik een boel nestmateriaal in het nest prop, en dan hoeven hun alleen maar even een kuiltje erin te maken en het overige te verwijderen. Dan duurt het ongeveer 1 week meestal totdat de eerste eieren worden gelegd

Opmerking

Oke, ik zal ze de komende week goed in de gaten houden dan. Nog speciaal voer nodig voor als er jongen zouden komen? Ik heb buffalo's en meelwormen en er is altijd trosgierst en eivoer.

Opmerking

Eivoer nemen ze niet altijd goed op, maar als ze dat doen heb je geluk, ik heb een eivoer waar ze helemaal zot op zijn, maar dat ligt net aan de vogel, heb een vogel die alleen maar eivoer eet als ze jongen heeft en zonder jongen eet ze dat niet. Meelwormen heb ik nooit gegeven aan mijn sijzen, die zijn te groot en levend en de kans bestaat dat de meelworm levend in de vogel komt heb ik wel is gehoord, buffalo's lusten ze vast wel, maar ik raad je aan om pinkies te geven, die geven ze aan de jongen bij mij altijd, 3 pinkies per jong als er jongen zijn. Dus heb je moeder en vader met 3 jongen dan geef je maar 9 jongen, als je te veel gaat geven wordt de vader en moeder aggresief en kunnen ze de jongen eruit gooien, vooral de man, als je de pop apart hebt zitten mag je best wat meer geven maar niet veel meer hoor

Opmerking

Oke zal ze niet te veel levend voer geven dan. Maar wat me ook opvalt, is dat de pop het nestmateriaal brengt, maar dat de man het er steeds weer uit gooit? Dit vind ik ook een beetje raar.

Ik weet nog dat mijn goudmussen ook zoiets deden, de man bouwde toen het nest en de pop gooide het nestmateriaal er steeds weer uit.

Opmerking

ik geef ook onkruidzaad

Opmerking

Ze hebben inmiddels een prachtig nest gebouwd! Pop is veel bij het nest te vinden. Ze laat de man niet echt in de buurt komen. Hopelijk trekken ze wat meer naar elkaar toe. Ben erg benieuwd of er eieren komen : )

Opmerking

Vandaag weer nestcontrole gedaan en het eerste ei ligt in het nest!
                        Kan het kloppen de pop vanaf het eerste ei ook begint met broeden? Want ik geloof dat ze steeds op het nest zit. Zijn er ook nog dingen die ik moet doen als de eieren uitkomen? Dan bedoel ik vooral qua levend voer?

Opmerking

Poppen kunnen meteen gaan broed op het eerste ei, maar soms is dat niet al te vast. als je een pop hebt die meteen stevig broed, kan je de eitje rapen en tijdelijk vervangen voor kunst eitjes en na het leggen van het laatste ei de boel weer omruilen, maar ik zou het lekker zo laten.

Als de eieren zijn uitgekomen teren de jongen de eerste 24 uur op de eidooier in de buik, zelf geef ik meteen zodra ze zijn uit gekomen al eivoer, kiemzaad en levendvoer.
                          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Mijn poppen broeden niet vast, maar zitten er meestal wel vanaf het eerste ei er veel op, maar ik raap niet, en ze komen allemaal op hetzelfde moment uit.

Opmerking

Oke dan laat ik ze lekker hun gang gaan. Geen levend voer geven tijdens het broeden neem ik aan?

Opmerking

Working...
                              X