Mededeling

Collapse
No announcement yet.

import vogels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• import vogels

Naast het kweken van europese cultuurvogels heb ik jarenlang met redelijk sucses tropische vogels gekweekt.De soorten waren hoofdzakelijk Afrikaanse astrildes,zoals granaten,druppels,melba's,wieners,aurora,s etc.Ik heb daar altijd Japanse meeuwen als pleegouders voor gebruikt.Niets mis mee,want door teveel teleurstellingen ,ga je daar op een gegeven moment op over! Het lukte mij niet om natuurbroed met deze vogels te kweken. Gelukkig zijn er in de loop van jaren wel natuurbroedvogels gekweekt.De gouldamadine en binsenastrildes zijn daar een goed voorbeeld van.Ik zou toch wel weer wat tropen willen aanschaffen,maar niet meer afhankelijk willen zijn van Japanse meeuwen. Het kuren van deze soort (flagelaten) en het vele werk wat er voor nodig is,heeft mij besloten om alle meeuwen weg te doen. Wie heeft suggesties om vogels aan te schaffen,die zuiver natuurbroed zijn! De tropische vogels die in de handel worden aangeboden is allemaal import en daardoor moeilijk of niet mee te kweken,zonder pleegouders. Mvg, Dick Pannekoek.

Sorry Dick,maar pleegouders voor de vogels die u noemt is in principe achterhaald en zijn redelijk tot goed te kweken zonder pleegouders.
    De voeders zijn verbeterd en ook meerdere op de soort aangepaste voeders zijn te verkrijgen.

Er is nog wel import hoewel dit "off the record" is(officieel is er geen import meer) maar er zijn ook ek geringde te verkrijgen al zal dit wel na het seizoen worden en tegen hogere prijzen.

Misschien eens via de speciaalclubs proberen en ook met import is evt te kweken(zonder pleegouders) al zal dit wel lastiger zijn dan met ek vogels en beter in een wat grotere vlucht die aangepast is aan hun behoeftes.

Dus niet verwachten dat dit in kale broedkooien van 50x40x40 gaat lukken maar dat hoef ik u niet te vertellen denk ik?
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Er is nog wel import hoewel dit "off the record" is(officieel is er geen import meer)

Dat valt nog te bezien, want in het najaar van 2013 heeft de Europese hof (de hoogste instantie) de importeurs -aangaande hun verzet tegen het door de Europese commissie ingestelde importverbod- in hun gelijk gesteld!

verder ben ik het overigens geheel eens met het bericht van KF.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
        Dat valt nog te bezien, want in het najaar van 2013 heeft de Europese hof (de hoogste instantie) de importeurs -aangaande hun verzet tegen het door de Europese commissie ingestelde importverbod- in hun gelijk gesteld!

verder ben ik het overigens geheel eens met het bericht van KF.
        Daar was ik even aan voorbij gegaan,meen dat u dat al ergens aangegeven had.
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

Er staat toch ook dat hij vroeger meeuwen gebruikte maar dat hij dat nu niet meer wil?!

Maar jullie willen dus zeggen dat alle genoemde soorten zonder meeuwen redelijk gekweekt kunnen worden? Dat lijkt me prima nieuws voor Pannekoek!

Opmerking

kweken zonder meeuwen???

nou ik denk dat dat toch wat te hoog gegrepen is om zomaar te zeggen dat ze volop gekweekt worden zonder meeuwen.
            als dat al zo zal zijn dan zouden er al veel meer vogels boven water gekomen zijn.
            en is dat zo,ik denk van niet.
            natuurlijk is het zo dat er wel mee gekweekt word natuurbroed en onder pleegouders.
            wat ik veel schadelijker vind is dat de vogels te warm worden gehouden en gekweekt en met medicijnen enz.
            ik zou altijd adviseren eerst proberen voldoende vogels ek te krijgen en dan pas natuurbroed toe te passen,en dat ze het na 1 of 2 seizoenen onder de meeuwen het niet zelf zouden doen is niet zo.
            kweek je ze natuurbroed[wat ik zelf wel altijd gedaan heb]dan kweek je er maar betrekkelijk weinig en ook nog vaak meestal mannen.
            en ook is het vaak zo dat het eerste nest wat gelegd word meestal de beste vogels geeft,en de 2,e ronde liet ik ze vaak zelf de jongen grootbrengen en dan ging het een stuk beter.
            mvg wim

Opmerking

Ik heb niet gezegd volop,zo enthousiast wil ik ook niet zijn.
              Wel ben ik van mening dat jap meeuwen zoals vroeger gebruikt niet nodig is,ook denk ik dat wat u zegt ook waar is en ze niet in grote aantallen gekweekt worden.

Daar zijn het ook de vogels niet voor,dunkt me maar ze worden natuurbroed gekweekt.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

de discussie meeuwen is natuurlijk een eeuwige maar ik moet zeggen dat sommige mensen meeuwen nog gebruiken voor zeer onnodige doeleinden. zo zijn er nog steeds mensen die bichenows en goulds kweken onder meeuwen... dat is NIET omdat ze, ze zelf niet opvoeden maar gewoon omdat die mensen inmiddels te eigenwijs zijn om het op te geven.

Opmerking

kweken zonder meeuwen???

oke hoor
                  ik bedoel het niet verkeerd hoor,maar je zou meeuwen eigenlijk pas moeten gebruiken als het echt nodig is.
                  en ook is het zo dat elke natuurbroed vogel nog helemaal niet wilt zeggen dat ze het jaar erop hun jongen wel goed grootbrengen of uberhaupt ooit maar 1 keer zelfs hun jongen grootbrengen.
                  ik heb ooit eens goulds gekocht bij iemand die generatie,s lang onder de meeuwen vandaan kwamen en als ik ermee ging kweken prima zelf broeden en hun jongen grootbrachten.
                  het gaat mee over de manier van kweken en omstandigheden enz.
                  en ook als je meeuwen gebruikt wil ook dat niet zeggen dat ze de jongen zomaar grootbrengen
                  wat ik wel vaak tegenkom dat er met alle geweld jonge vogels natuurbroed grootgebracht moeten worden.
                  zelf heb ik gekweekt met nonastrilde,s,karmozijnastrilde,s,dybowski en nog zo een paar soorten en van de meeste natuurbroed en onder de zilverbekken.
                  mvg

Opmerking

Dat bedoel ik dus,het gaat ook om de manier van kweken en de omstandigheden waaronder( huisvesting,voeding).
                    En als je dybowski's en karmozijnastrildes op stok weet te brengen dmv natuurbroed dan weet je waarover je praat.
                    Mvg,
                    Kingfisher.

Opmerking

importvogels

Bedankt voor jullie reakties. Dat meeuwenbroed(pleegouders) inmiddels is achterhaald,ben ik het niet mee eens.Zoals ik al eerder schreef bij goulds,dornastrildes,goudbuikjes en mischien nog wat soorten hoeft dit mischien niet meer.Probeer maar eens purpergranaten,granaten,melba astrildes,div.amaranten,karmozijnen,aurora's,dybow ski's,rode en bruine druppels,wieners,schlegels,zonder pleegouders op stok te krijgen! Deze soorten heb ik allemaal in mijn bezit gehad en ook wel mee gekweekt,onder goede omstandigheden,de juiste voeding enzv.Maar wel onder de meeuwen.Noem maar een kweker die natuurbroed karmozijnen kweekt.Ik ken ze niet.Laat staan,dat je ze in leven houd.Allemaal importvogels waar je in feite niets mee kan.Niet alleen tropen,maar ook sommige serinussoorten worden op dit moment aangeboden.Allemaal importvogels . Probeer sowieso maar eens roodvoorhoofd kanaries(seinus pusillus) in leven te houden.Laat staan mee te broeden.Ja,mischien onder de kanaries.Dus weer pleegouders!!! Noem nou eens wat(moeilijke )soorten waar je natuurbroed mee kan kweken.Want dat was in feite mijn vraag. Groet,Dick.

Opmerking

Tja Dick,zoals al eerder aangegeven wordt dat een welles/nietes en daar worden we allemaal niet wijzer van,dus het gebruik van meeuwen wil ik dus in het midden laten en ook ieder in zijn waarde.

Wat betreft jouw vb van de rvhkanarie ken ik een paar kwekers die ze redelijk tot goed kweken,zonder pleegouders,evenals alario's en citroensijzen.
                        Het punt van pleegouders is daar niet aan de orde,wat daar wel speelt is dat meerdere kwekers deze vogels kuren omdat ze ze anders niet overhouden.
                        Het blijven gevoelige vogels qua stress en ingewanden.
                        Dit kuren is wat mij tegenhoud om ze weer op het hok te nemen,ik kuur dus niet.

Van de andere soorten die u noemt zijn er ook zeker een aantal personen die ze wel degelijk zonder pleegouders op stok krijgen.
                        Misschien lopen ze er niet mee te koop,maar het gebeurt wel.
                        Zoeken naar een speld?Jazeker,maar deze kwekers zijn er.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

Opmerking

importvogels

Beste Kingfischer. Het gaat niet om een wellus nietus discussie.Het gaat gewoon om de realiteit. Ik laat ook iedereen in zijn waarde en zoals ik al eerder schreef; het gebruik van pleegouders is niets mis mee.Maar noem nou eens een paar kwekers die met de bijzondere tropen natuurbroed kweken! Ik ken ze niet. Ook zonastrildes,zowel de gele als de witbuik en de wildkleur heb ik gekweekt.Allemaal onder de meeuwen.Wat betreft de rvh cini's (maar dat is een ander verhaal) ken ik inderdaad een kweker uit Belgie die suksesvol kweekt met deze vogels.Inmiddels heb ik een aantal alario vinken en Mexicaanse nonpareils op stok. Na jarenlang teleurstellingen te hebben ondervonden,ben ik er nu achter gekomen dat je niet buiten medicatie kan. Met alle respekt.Ik zie je regelmatig op dit forum.Wat kweek jezelf,zonder te kuren en zonder pleegouders ! Mvg,Dick.

Opmerking

Mvg,
                            Kingfisher.

Opmerking

Ik heb dit jaar voor het eerst ondervonden dat nonnen prima natuurbroed te kweken zijn.
                              3 koppels witschedelnonnen, 1 koppel driekleurnonnen, 3 koppels bleekkopnonnen en 1 koppel chinese zwartkopnonnen hebben zelf de jongen grootgebracht.
                              Maar het kweken met deze soort is voor mij wel een leerweg geweest van 3 jaar.
                              Volgend jaar komen er vijfkleurnonnen bij en ik heb al begrepen dat die ook prima natuurbroed te kweken zijn.
                              Hadesnonnen worden ook al natuurboed gekweekt heb ik zelf gezien.
                              Schildnonnen en Diksnavelnonnen schijnen nog niet natuurbroed gekweekt te worden.

Afrikaantjes heb ik geen verstand van.
                              Australische soorten wordt al veel mee gekweekt natuurbroed behalve de witborstrietvink en de zonastrildes, die gaan nog voornamelijk onder de meeuwen.
                              Papegaaiamadines; alleen de peales en coloria wordt nog niet of nauwelijks natuurbroed gekweekt, de roodkop, driekleur en forbes is prima te doen.

Opmerking

Working...
                              X