Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goulds voeren jongen geen eivoer... iemand tips?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• goulds voeren jongen geen eivoer... iemand tips?

7 dagen geleden zijn mijn allereerste goulds geboren. De ouders zijn erg trouw met broeden geweest, maar ik maak me nu wat zorgen (misschien onterecht)

Het valt me op dat er nauwlijks eivoer gegeten wordt. De jongen groeien wel, maar hebben nog geen donsveertjes (moet dat ondertussen niet bij dag 7?). Ik ben dus bang dat ze alleen gevoerd worden met zaad.... Ik hoor wel eens dat ik dan het zaad even weg moet halen om ze te dwingen eivoer te eten, maar met die jongen vind ik dat link...

Heb ook al 3 soorten eivoer geprobeerd bij dit koppel, en ook levende buffalo's en pinkies.... Wordt allemaal niet gegeten.

Iemand nog opties?

groet!
    Frank

Een beetje gewelde zaden mengen door het eivoer. Zaden van je gewone mengeling een nachtje op een laagje water zetten. Vervolgens spoelen en door het eivoer mengen. Daar zijn bij mij heel wat Goulds op groot geworden. Al is de Gould niet echt een grote eivoer eter.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

In ieder geval niet de zaadbak verwijderen om ze te dwingen eivoer te eten.
      Dat kun je bij goulds beter helemaal niet doen en als je dat doet dan in de voorbereiding naar de kweek en niet als ze al jongen hebben.

Alternatief is nu inderdaad kiemzaad, maar je kunt ook de eiwitrijkere zaden extra verstrekken. Zet eens een apart bakje witzaad neer en/of Japanse millet(meest eiwitrijke milletsoort). Chia-zaad schijnt ook eiwitrijk te zijn.
      Lijzaad ook, maar volgens mij eten ze dat niet of nauwelijks. Maar proberen kan geen kwaad denk ik.

Om je vogels te leren eivoer te eten moet je het aantrekkelijk maken voor ze. Observeer eens goed welke zaadsoorten ze het liefste hebben. Die zou ik dan door het eivoer doen, beetje honing erdoor om het lekker zoet en rul te maken. Stukjes eischaal kan erdoor en dan de pinkies erdoor. Ik weet zeker dat ze het dan wel gaan eten. Ik heb hier bichenows zitten met jongen die alleen maar van het eivoermengsel eten en de gewone voerbak onbenut laten.

Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over de jongen, ook op alleen zaad kunnen goulds best groot worden.

Opmerking

eivoer moeten ze leren eten, en dat al ruim voor er jongen zijn.

dan kan je wel de zaadbak weghalen, en ze daardoor te dwingen het eivoer te eten.

nu gaat dat inderdaad niet meer......
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Allen dank, jullie hebben me een beetje gerustgesteld.... . Ik ga wat Japanse Millet halen en ik zet zaad in de week.

De honing met eierschaal had ik al geprobeerd en hielp niet. Ik ga eens wat proberen.....

Dank jullie wel!

Groet
          Frank

Opmerking

Naar mijn idee eten vogels instinctief wat goed voor hen is.
            En zaad weghalen om hen te dwingen eivoer te eten of te sterven.. dat gaat mij veel te ver.

Wat wij hier merken is dat de vogels zelf weten waar ze behoefte aan hebben. Dat is in onze ogen het mooie van een voliere, alles blijft gewoon staan aan eten ongeacht in welke fase de vogels zijn met hun broedproces.

Leg er anders gewoon ook trosgierst bij, en wat je verder aan voer hebt. Dan kunnen ze zelf kiezen en kijken waar ze behoefte aan hebben.
            Succes met de jongen!

Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Dank, ik ga ze een nog ruimere keus geven en zie wat er van komt. Ze hebben nu himbergen code 4, grit/kiezel, pinkies, levende buffalo's, insectenpate en eivoer met extra honing en eierschalen.....

We zullen zien. Ik kan ze inderdaad niet dwingen. Uiteindelijk moeten ze het zelf doen.....

Groet,
              Frank

Opmerking

Opmerking

Bij mij gaan de Goulds met jongen momenteel vanzelf meer eivoer eten. Moet daarbij wel vertellen dat de ouders inderdaad gewend zijn om eivoer te nuttigen. Geef eivoer vermengd met honing maar zag dat, dat nog niet helpt. Zou het toch maar even volhouden samen met andere suggesties. Behalve 1 beslist niet proberen af te dwingen door zaad weg te halen.

Ben het met Tal eens dat de meningen over trosgierst verdeeld zijn. Toch maar de hoeveelheid opgevoerd

Opmerking

Ik heb het vermoeden dat een koppeltje van mijn goulds hun 3 jongen, van zo'n 5 dagen oud, dood liet gaan omdat de trosgierst op was. Zo kwam het althans op mij over.
                    De zaadbak zat meer dan half vol en ook daar zit gierst door, maar het liefst lijken ze het van het stengeltje af te willen eten.
                    Witzaad / platzaad schijnt ook goed te zijn voor goulds, zeker in de broedperiode. Ze eten het hier goed.
                    Door het eivoer (droog) meng ik ook een flink deel orlux frutti-patee, dit lusten ze over het algemeen graag, maar ook de opname varieert tussen koppels/vogel.

Opmerking

[QUOTE=ele;250705]Ik heb het vermoeden dat een koppeltje van mijn goulds hun 3 jongen, van zo'n 5 dagen oud, dood liet gaan omdat de trosgierst op was. Zo kwam het althans op mij over.
                      De zaadbak zat meer dan half vol en ook daar zit gierst door, maar het liefst lijken ze het van het stengeltje af te willen eten.

Mijn gevoel zegt dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. Daarom voer ik tijdens deze periode de hoeveelheid stengels wat op.

Tegenstanders zeggen dat trosgierst weinig voedingswaarde heeft en eigenlijk en een soort snoepgoed is. Neem het risico toch maar niet ze het te onthouden voor het geval jou vermoeden en mijn gevoel zouden kloppen

Opmerking

Trosgierst is makkelijk te pellen. Daarom is het verstrekken van gewelde zaden echt aan te bevelen. Hoeven ze ook niet veel moeite voor te doen qua pellen. Wel goed spoelen en niet te lang laten staan!
                        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Let met gewelde zaden wel op dat het snel zuur kan worden, vooral met warmer weer.

Net als met aangemaakt eivoer.
                          Wij geven vet eivoer van Van der Aart. Ze eten er goed van en het is niet droog oid.
                          Groetjes, Chantal

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen Bekijk Bericht
                            Mijn gevoel zegt dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. Daarom voer ik tijdens deze periode de hoeveelheid stengels wat op.

Tegenstanders zeggen dat trosgierst weinig voedingswaarde heeft en eigenlijk en een soort snoepgoed is. Neem het risico toch maar niet ze het te onthouden voor het geval jou vermoeden en mijn gevoel zouden kloppen
                            Ooit heb ik ergens gelezen dat sommige voedingsmiddelen gezond kunnen zijn om dat wat er niet in zit (ging eigenlijk over mensen, maar zou voor dierenvoeding net zo goed op kunnen gaan veronderstel ik).
                            Misschien gaat dat ook op voor trosgierst en is de term "snoepgoed" een beetje misleidend?

Opmerking

Opmerking

Working...
                              X