Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een probleem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• een probleem

Beste mede liefhebbers,

Ik ben een beginnend liefhebber en dus nog onervaren. Ik heb momenteel een probleem met mijn driekleurpapagaai amadine. Het vrouwtje zit geregeld bol en dik, op de grond en soms op de stop. Nu begon dit anderhalve week terug, is vervolgens na 2-3uur weer terug op stop gaan zitten, wel dikjes gebleven, maar gewoon weer vrolijk rondvliegen en in het nestje(geen eieren kunnen zien). Echter zit het vrouwtje nu opeens weer op de grond in een hoekje onder het nestkastje. Staat nog wel op zijn poten.

Dit verschijnsel heb ik eerder gehad met mijn sint helena fazant popje, welke uiteindelijk is overleden.

NU is mijn vraag wat kan ik hiertegen doen en wat doe ik fout? De vogels zitten binnen in broedkooien(op mijn slaapkamer). Ik geef de vogels elke dag vers water en eten, met afentoe eivoer, nu meer vanwege het feit dat die steeds dik zit. Het verschijnsel bij beide soorten kwam twee weken nadat bij beide soorten de man een nest had gebouwd. Ik denk legnood, maar elke keer komt de vogel er bovenop en vindt ik nergens een eitje.

Daarbij heb ik nog zebravinken die geregeld broeden maar niks uit komt en een koppel gouldamadine die er in mijn ogen goed uit zien en dezelfde verzorging genieten.

Ben momenteel een beetje ten einde raad en dit is dan ook geen leuk begin voor deze liefhebberij. Hopelijk is er iemand die mij kan helpen. Ik kan helaas geen foto maken, omdat ik met mijn been in het gips zit en dus niet en kan staan en een foto kan maken en de vogel pakken wordt ook erg moeilijk.

Opmerking

op de stok

Opmerking

Het klinkt inderdaad als legnood. Dat je geen eitjes vindt, heeft denk ik te maken met het tekort aan calcium. Dat haalt de pop uit het gelegde ei. Ze eet door het tekort aan calcium waarschijnlijk het ei direct op.

Zou doen wat Sytze je adviseert.
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Dan gaan we zo maar een gebakkeneitje eten en de schalen geven. Ik heb geen apart bakje staan met grit, Ik strooi gewoon wat op de grond waar ze dan gewoon kunnen pakken, zo'n 400 gram per verschoning. Maagkiezel niet, dacht dat grit en maagkiezel voor het zelfde bedoelt waren?

De zebravinken worden niet echt gestoord, misschien als ik de kamer in kom, maar ze blijven in principe op het nest zitten. Ze hebben nu 2 eieren waar ze sinds 29 april op zitten. De eieren zijn 4 dagen terug donker geworden, roodachtig een beetje.

Maar verder klinkt het alsof ik het goed doe?

Het popje huppelt/ loopt over de bodem maar is nog dik, hij loopt wel van me weg en er zit wel leven in, wat denk wel een goed teken is.

Opmerking

grit is voor calciumopname.
            maagkiezel is om de zaden mee fijn te malen in de maag. Zonder maagkiezel zullen ze een veel kleiner deel van de zaden verteren. En dus moeten ze meer eten om fit te blijven. Als ze dan ook nog extra energie nodig hebben om een ei te produceren dan is het geen wonder dat je vogels niet happy zijn.

Die eieren van de zebra's hadden al uit moeten zijn. Ik zou ze eens pakken en met een zaklampje erdoorheen schijnen.
            geel/wit doorschijnend is onbevrucht.
            Rode bloedadertjes is bevrucht, de eieren worden dan donker.
            Bewegende blubber dan is de vrucht afgestorven.
            Bij twijfel mooi nog een paar dagen laten liggen.

Opmerking

Dan ga ik zo snel mogelijk erachter aan om maagkiezel in huis te krijgen. Heb net de eierschil erin gelegd en de vogel valt er gelijk op aan. Hij klimt wel geregeld weer terug op zijn stok en vloog de straks zelfs weer rond (nog wel dik)

De zebravink eieren zijn dan geloof ik dood gegaan, zit prut in, maar ga ik morgen met beter licht goed bekijken. Hoe kan ik in het vervolg dit soort problemen uit de weg gaan, het legnood en de reeds een jaar lang al onbevruchte eieren van de zebravinken, zou toch leuk zijn om een keer jonge vogels te hebben.

In iedergeval al bedankt voor het advies.

Opmerking

Zou best eens kunnen dat hiermee de problemen opgelost zijn.
                Als er prut in de eieren zit waren ze wel bevrucht maar de vrucht is afgestorven. Als een vogel veel moet eten om aan de dagelijkse behoefte aan energie te komen dan heeft deze minder tijd om te broeden. En als ze te lang van het nest af zijn, zeker met koud weer, dan sterven de eieren af.
                Ga dus ook niet te lang bij je verblijf schoonmaken als ze aan het broeden zijn. Steeds max een half uur.

Veel succes! Gaat vast lukken.

Opmerking

Opmerking

Klinkt als bevrucht, dus laat nog maar eens wat dagen liggen. Misschien zaten ze op het nest toen jij binnen was, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook zitten te broeden.
                    En zolang de broedtijd duurt dus maar mooi eierschalen blijven verstrekken voor al je vogels.

Opmerking

De zebravink eieren zijn helaas niks geworden. Nu moest ik helaas bij de driekleur papagaai amedine een reperatie doen aan hun broedkastje 1/3 open, met zo'n plankje erboven. Maar die klapt dus steeds in, heb ik nu dan ijzer draadjes bovenop gelegd waar die nu opsteunt en toen zag ik 1 eitje in het nestj, moest het nestje een beetje draaien om er bij te komen en zag toen een eitje.

Nou is mijn vraag moet ik nu elke dag kijken of er eieren bij komen, moet dan namelijk het hokje een klein beetje optillen en kantelen. Of gewoon niks doen en wachten of ze gaan broeden.

Opmerking

Gewoon lekker met rust laten tot de dag van uitkomst,dan zou je evt weer eens kunnen kijken,wacht tot de pop eraf is om te eten dan verstoor je ze het minst.
                        En misschien voortaan de kastjes zo ophangen dat je niet hoeft te klooien om ze eraf te halen is ook niet verkeerd denk ik.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

Opmerking

Normaal had ik erbij gekund als ik kon staan, ik zit helaas met het been in het gips wat het allemaal moeilijk maakt en mijn broertje was bang voor de vogels... Daarbij staat het nestkastje in de kooi op zo'n manier gedraaid dat ik er niet van voren in kan kijken om ze niet te storen, want anders zal het popje mij elke keer zien als ik m;n kamer in kom.

Maar zal ze dan gewoon lekker laten zitten en afwachten, mocht het popje niet gaan broeden binne anderhalve week kan ik het denk verwijderen of niet? Als ze later dan over 2 weken beginnen kom ik in de knoei met de verhuizing.

Opmerking

De driekleurpapegaaiamadine zijn nu begonnen met broeden, echter heb ik nu een paar vraagjes.
                            Ze zitten constant met zijn 2e in het nest, ze zijn gisterochtend begonnen en heb sinds dien het vrouwtje niet meer gespot.
                            Mijn voer en water bakjes hangen in de kooi, dus moet het deurtje omhoog doen om het eruit te pakken, moet ik dan wachten tot beide vogels eruit zijn? Want ze komen amper uit het nestkastje.
                            Moet ik nu nog eivoer blijven geven of wachten tot ik jongen heb?
                            Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Opmerking

Je vogels gewoon met rust laten. Eivoer kan je 1 of 2 x per week wel een beetje geven en natuurlijk als er jongen zijn.
                              Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Working...
                              X