Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vererving Loodbekjes Wildvorm x Bruin

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Vererving Loodbekjes Wildvorm x Bruin

Ik heb jongen van een koppel Loodbekjes waarvan de man wilvorm is een de pop bruin. Deze jongen zijn inmiddels uitgevlogen en hebben allemaal de wildvorm.

Een aantal vragen:
    1. Zijn de mannen split voor bruin?
    2. Zijn de poppen split voor bruin?
    3. Zijn de mannen en poppen kanssplitten?

Wie heeft voor mij een passend antwoord?
    Alvast bedankt.

Je hebt 2 soorten bruin bij de loodbekjes, nl. mokkabruin en roodbruin.
    Net als bij de meeuwtjes, waar de kleurtjes allemaal vandaan komen, soms via het zilverbekje.
    Beide vererven autosomaal recessief dus alle jongen zijn split voor bruin, zowel mannen als poppen.

Opmerking

Hoi Sytze,

Bedankt voor je reactie.
      Ik ga het nauwkeurig noteren in mijn vogeladministratie.

Opmerking

Hallo Sytze,

Omdat ik slecht ben in de verervingsleer had ik deze vraag ook uitstaan op een ander forum. Daar kreeg ik onderstaand antwoord:

"De mannen zijn bruin verervend en de poppen zijn wildkleur"

Ik weet nu in ieder geval dat de mannen spilt voor bruin zijn, maar wat is het juiste antwoord aangaande de poppen?

Opmerking

Wat sytze zei klopt, de vogels zijn autosomaal recessief en niet geslachtsgebonden zoals diegene op dat andere forum aanduidde.
          M.v.g. Bartel

Opmerking

vererving loodbek

nou ik ben dus de schrijver op die andere site.
            en wat u nu verteld klopt niet met wat algemeen bekend zou moeten zijn.
            1 de kleuren zoals gevraagd en bedoeld komen niet via de japanse meeuwen in de loodbekken maar zijn oorspronkeleijke mutatie,s van de loodbek.
            1 bedoelde mutant is geslachtsgebonden[wat wil zeggen heb je een bruine man keer wildkleur pop komen er bruine poppen uit en split mannen].
            ik heb de vogels zelf gekweekt en het vererfde nooit anders.
            wat wel zou kunnen er word nu volop gebastaardeerd met zilverbekken om kleuren over tebrengen en door combinatie,s van kleuren zou het anders kunnen lijken kwa vererving.
            kruisingen met jap meeuwen zijn weinig tot niet vruchtbaar,ook dat heb ik zelf geprobeerd met wel bevruchte eieren maar ze kwamen nooit uit.
            ik ben de mening toegedaan dat je kleur bij kleur zou moeten kweken en niet alle kleuren maar door elkaar moet kweken om maar iets nieuws te kunnen tonen
            maar dit is natuurlijk vrij voor een ieder om zelf te beslissen.
            ook zou het niet onmogelijk kunnen zijn dat bepaalde kleuren anders zouden kunnen vererven dan gebruikelijk,dus verder heb ik geen moeite met soms wat vreemde interpretatie,s.
            mvg wim

Opmerking

Als Wim het zegt dan klopt dat zeker Anton, dus vergeet mijn bericht dan maar. Ik heb ten onrechte gedacht dat deze uit de meeuwen kwam en dat de vererving hetzelfde zou werken. Het blijkt dus een op zichzelf staande mutatie te zijn.

Opmerking

Allen:

Bedankt voor jullie reacties.

Wim:

Als ik het goed begrijp vererfd deze combinatie dus geslachtsgebonden.

Mijn combinatie is echter net anders dan in jou voorbeeld.

Mijn man is 100% wildkleur en mijn pop is bruin. Is het dan zo dat dat de jonge mannen bruin zijn split voor bruin en de jonge poppen wildkleur split voor bruin? afgaande op joow voorbeeld.

Dit koppel heeft inmiddels vier uitgevlogen jongen welke alle vier de wildkleur hebben. Zijn dit afgaande op de wildkleur allemaal mannen split voor bruin?

Opmerking

Uit deze combinatie krijg je mannen wildkleur split voor bruin, poppen gewoon wildkleur.
                  M.v.g. Bartel

Opmerking

Bartel123 bedankt.

Mag ik nog een stap verder gaan?

Als ik volgend kweekseizoen de jonge split mannen zet tegen een bruine pop, heb ik dan kans op bruine mannen en bruine poppen?

Opmerking

Split man x bruin pop geeft: 50% split mannen en 50% bruine mannen. 50% bruine poppen en 50% wildkleur poppen.
                      M.v.g. Bartel

Opmerking

vererving loodbek

het is precies zoals bartel 123 heeft geschreven,mvg wim

Opmerking

Working...
                        X