Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Teugelastrilde legnood ?
Collapse
X
-
Dat kan zeker legnood zijn geweest, veel afrikaantjes hebben er gauw last van.
Ik had het heel erg vaak met een pop van mijn blauwfazantjes, als het s'ochtens een beetje fris was, zat ze weer hijgend en puffend op de bodem van de buitenvoliere.
Is bij mij ook altijd goed gekomen, ik heb deze legnood eieren idd. nooit ergens meer terug gevonden.
Succes met de kweek!
-
.Ja, ik denk ook dat het legnood is geweest.
Toen ik ze had, had een van mijn popjes er ook op een ochtend last van.
Bol zitten en hijgen.
Ik had ze niet buiten, maar in de binnen voliere zitten.
Het was in de maand mei en de kachel was niet meer aan. Het was hierdoor, die ochtend, heel erg vochtig in de voliere.
Ik had minder geluk, ze haalde het niet.
Een van de reden dat ik ben gestopt met Afrikaantjes, ik verloor veel popjes. Ik werd er moedeloos van toen.
Ik hoop dat je wat jonge op stok krijgt, het zijn een van de mooiste Afrikaantjes, heb ik altijd gevonden.
Succes..
Opmerking
-
is inderdaad een mooie soort, de teugelastrilde. ze worden de laatste tijd wat meer aangeboden. wel allemaal wildvang denk ik. is ook wel een soort die ik zelf nog wel eens zou willen.
ik hou persoonlijk wel van die soorten met een streep door het oog, zoals de helena`s, en de napoleons.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F Bekijk BerichtLegnood inderdaad. Door het verstrekken van eierschaal van bijv. kippeneieren voorkom je al veel legnood. Vraag me niet waarom, maar dat is mijn ervaring.
De eierschalen eerst een minuutje in de magnetron dan het velletje eruit peuteren, of geef je ze zo ? een beetje gekneusd.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door DiMario Bekijk BerichtOke, zou het te maken hebben met kalk gebrek ?
De eierschalen eerst een minuutje in de magnetron dan het velletje eruit peuteren, of geef je ze zo ? een beetje gekneusd.
Ik sluit mij helemaal bij Sytze aan ik zie het ook wel eens bij mijn Ceresamadines als ik extra eierschalen verstrek gaat het een stuk beter.
Eieren koken afpellen, drogen laten (of effe in magnetron drogen) stuk breken en zo aan de vogels geven.
Gr Harm Berend
Onze site Tropische vogels : http://hbgrimmius.webklik.nl/page/tropische-vogels
Opmerking
-
bij mij gaat het ook zo. als ik een eitje bak, meestal zondags een uitsmijtertje. dan gaan de eier schalen 3 minuten in de magnetron op 900. velletje blijft er gewoon in. die 6 halve eier schalen in een bakje in de voliere. word goed van gegeten.
voorkomt geen legnood, maar het helpt wel er tegen.
legnood krijg je meestal als de pop nog te jong is, en daardoor nog niet volgroeid is. als ze niet in conditie is, en als de nachten nog te koud zijn.
uiteraard moeten ze de beschikking hebben over grit, sepia, mineralen.groeten Ton
Opmerking
-
Ik geef ze alleen eischalen van gekookte eieren.
Deze maak ik fijn met een blender.
Geef dit standaard naast het grit en kiezel.
Wel heb ik mijn binnenhok nog steeds rond de 17 graden.
vogels kunnen na buiten en gaan snachts na binnen.
Bijna geen last van legnood verschijnselen hier bij de afrikaantjes.
Groeten BenGroeten, Ben
Opmerking
-
Vandaag zit de pop voor de derde keer er erg slecht bij.
Ik kon haar zo van een takje afpakken zonder dat ze weg wilde vliegen.
Ik heb haar maar in een tt kooitje in de kamer boven op de kast gezet.
Ik ben bang dat ze de ochtend niet haalt.
Ze zit nu ook veel met de kop in de veren en de ademhaling is duidelijk te zien.
Op hoop van zegen.
DiMario.
Opmerking
-
Ik denk dat het hoofdzakelijk te maken heeft met kou en vocht.
Daar ben ik eigenlijk van overtuigd.
Ik hoop dat ze het red. Succes
Opmerking
-
kan je vertellen hoe je aan dit koppel bent gekomen ? zijn ze geringd ? ik vermoed dat het wildvang is, en dat de pop nog te jong is.
het beste kan je ze nu een paar maanden apart houden, van de man. want anders zal je zeker de pop verspelen.
je zal zien, dat als de pop het ei kwijt is, ze razend snel opknapt.groeten Ton
Opmerking
-
Het koppel waar het om gaat is inderdaad wildvang.
Echter het koppel is minimaal 3 jaar oud omdat ik ze zelf al 3 jaar heb.
Tot mijn grote verbazing zat ze vanmorgen weer gewoon fit op een stokje.
Deze keer ben ik er zeker van dat het met eieren/kalk te maken heeft, er lag namelijk een wind-ei in het tt kooitje.
Ik hoop dat dit het laatste ei van haar cyclus was, ze leggen maar 3-4 eitjes.
Dan kan ze even bij komen ondanks dat ze er weer goed uitziet en nu weer gewoon buiten zit.
DiMario
Opmerking
-
Wat sneu! Is je popje er nog?
Doe je niet met wat olie indruppelen of voorzichtig insmeren?
Of steeds in warm water met haar cloaca dat de spieren ontspannen?
Ik hoop dat het eitje eruit komt en ze snel opknapt. Sterkte!
Groetjes, Chantal
ps we zijn gelijktijdig aan het typen geweest. Een windei is idd heel moeilijk om er uit te krijgen omdat een windei zo zacht is krijgen ze er met 'persen' geen grip op. Net als een zachte ballon is het eigenlijk, het eitje kan niet voorgeduwd worden om eruit te komen.
Fijn dat het eitje eruit is en hopelijk blijft ze nu in orde!
Opmerking
-
Misschien dat ze moeite heeft met opnemen van kalk. Is het een optie om een calciumpeperraat door het water te mengen?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking