Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Vandaag hebben we een bloemputter man opgehaald voor de oude pop omdat haar man helaas na de jongen overleden was. Nu heeft ze weer een jonge man erbij en hopelijk klikt het. Wanneer zou je kunnen kweken met een bloemputter koppel? De pop is EK van de 5de maand, kan ik dan een nestkast ophangen in de 4de maand of beter wachten totdat ze echt 1 jaar oud is? Ook zijn vandaag 2 van de 3 Parijse Frise mannen verhuisd naar een andere pop en de oude witte man besprong meteen de pop waar hij bij kwam, nooit verwacht van dat oude mannetje haha. Ook hebben de 3 koppels Fancies nestkasten gekregen omdat ik van de week al een ei gevonden had in hun voerbak. Alle koppels zitten apart hoor maar je kunt merken dat ze er aan toe zijn. Nu is het nog wachten op de jongen totdat ze uitkomen
Ooh dan wacht ik wel gewoon tot April. De man is enorm rustig, die komt van mijn oom af en is in een kweekkooi gekweekt, mijn pop is gekweekt in de gezelschapsvoliere die helemaal begroeid was en die is dus een stuk wilder maar het wordt al minder erg gelukkig, de man helpt haar goed. Ook zijn ze helemaal gek van het eivoer, terwijl het ouderkoppel vorig jaar veel moeilijker eivoer at. Ik geef ook eierschalen door mijn eivoer elke zaterdag, en ik merk wel op dat alle vogels dit gretig opnemen.
Vandaag controle gedaan bij 2 nesten van de Parijse Frise, het koppel wat het langst broed, 6 dagen, wie 4 eieren heeft, heeft ze waarschijnlijk onbevrucht. Ik wacht nog even met het weggooien van de eieren omdat het pas 6 dagen zijn. Het andere koppel wat 5 dagen broed op 4 eieren heeft ze allemaal bevrucht, wat ik niet verwachtte omdat dit koppel pas 2 a 3 weken bij elkaar zit. Dus ben benieuwd hoe het loopt straks.
Zoals sommige misschien al wisten is vandaag het eerste jong van het jaar geboren, een prachtig klein colombiasijsje. Voor de rest heb ik blijkbaar eieren van de Catharina parkieten haha. Een koppel wat lutino x wildkleur is heeft 2 eieren, het vreemde is dat de groene nooit op het nest zit, terwijl dat de pop zou zijn en de lutino echt altijd op het nest zit en dit moest de man zijn. Snap er echt niks van.
Helaas de eieren van het oude koppel colombiasijzen waren onbevrucht, had ik dus verkeerd gezien. Ik haal de nestkasten er maar uit en geef ze even een pauze van enkele maanden en misschien probeer ik het later nog een keer. De catharina parkieten die van geslacht zijn gewisseld blijkbaar hebben 4 bevruchte eieren en alle Fancy koppels zitten op eieren of hebben het nest klaar. Ook vandaag na 14 dagen eindelijk jonge Parijse Frise, ik heb van een koppel 4 bevruchte eieren verspreid onder 2 poppen omdat de ene pop onbevruchte eieren had. Ik heb vandaag de poppen nat gespoten omdat ik bang was dat de luchtvochtigheid te droog was en de eieren niet uit kwamen hierdoor, blijkbaar heeft het wel iets geholpen want het eerste jong is geboren.
Jammer dat het met de columbiasijzen niets geworden is. Wellicht gaat het bij de volgende ronde beter.
Ik maakt ook mee dat eieren niet uitkwamen en nu besproei ik de eitjes 2 x per week. Benieuwd of het gewerkt heeft.
...De catharina parkieten die van geslacht zijn gewisseld blijkbaar...
Ik heb daar wel eens een artikel over gelezen enkele jaren geleden. Het schijnt te maken te hebben met het feit dat een vogel in de rustperiode, vaak de winter, zijn geslachtsorganen laat krimpen tot niets en omdat de vogel dan op dat ogenblik onzijdig is dan kan hij/zij in de aanloop naar het broedseizoen terug komen als het andere geslacht, dit zou mede mogelijk zijn omdat alle onderdelen, zowel mannelijk als vrouwelijk aanwezig zouden zijn in vogels.
Opmerking