Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitvliegen jongen gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Uitvliegen jongen gouldamadines

Mijn 1e 2 jonge gouldamadines ooit hebben eergisteren het nest verlaten!

Nu heb ik echter een vraag. Ik wilde vandaag het nest weg halen, heb ergens gelezen dat ik 14 dagen moet wachten en dan pas het nestkastje moet terughangen. Er ligt echter al een nieuw eitje in.

Moet ik toch dat nestje weghalen en het eitje weggooien? Of is het met 2 jongen niet zo belangrijk qua voeren van de ouders dat het nest blijft hangen?

En wanneer moet ik de jongen uit de broedkooi vangen? Lees veel verhalen dat er nog jongen dood gaan als je ze te vroeg van de ouders verwijderd.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Je kan het nestkastje gewoon laten hangen, dat gaat allemaal goed,
    Als bij de jongen de stippen aan de snavel weg zijn, kun je ze weg halen bij de ouders,
    Dan eten ze nl al zelfstandig

Opmerking

Dat is mooi dat je jongen zijn uitgevlogen! Nestblok kun je schoonmaken, want normaal gaan de jongen niet meer terug in de nestblok. Er ging afgelopen jaar bij mij wel steeds 1 terug, toen er weer nieuwe eieren in lagen. Even de nest schoonmaken!

De jongen niet verplaatsten, 3 weken na uitvliegen. Je moet zelf ook zien als ze zelf eten. De nieuwe hok moet wel zo ongeveer hetzelfde ingericht zijn met voer en drink gelegenheden. Bij de goulds gaat de man niet achter de jongen jagen, dus je kunt beter wachten met uitvangen.
      Groeten Niels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door PaDrum Bekijk Bericht
        Mijn 1e 2 jonge gouldamadines ooit hebben eergisteren het nest verlaten!

Nu heb ik echter een vraag. Ik wilde vandaag het nest weg halen, heb ergens gelezen dat ik 14 dagen moet wachten en dan pas het nestkastje moet terughangen. Er ligt echter al een nieuw eitje in.

Moet ik toch dat nestje weghalen en het eitje weggooien? Of is het met 2 jongen niet zo belangrijk qua voeren van de ouders dat het nest blijft hangen?

En wanneer moet ik de jongen uit de broedkooi vangen? Lees veel verhalen dat er nog jongen dood gaan als je ze te vroeg van de ouders verwijderd.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
        Ik had vorig jaar twee koppels zitten die achter elkaar een aantal nesten met succes hebben groot gebracht. Voordat het laatste jong was uitgevlogen werd er weer gelegd. De eerste paar dagen voerde de pop de jongen mee en daarna de man. Maar in de nacht gingen de jongen ook de nestkast in en het brengt wel een risico met zich mee. Al moet ik zeggen dat ik daar geen last van heb gehad. Enkel van wat besmeurde eieren. De zelfstandige jongen vang ik in de regel uit als de papillen aan het verdwijnen zijn bij de snavel. Een goed koppel brengt ook de jongen groot als de pop uiteindelijk weer zit te broeden. Maar dat is ieders zijn keuze. Mocht je het niet vertrouwen gewoon de eieren eruit en het nest goed schoonmaken en weer terug als de jongen zo goed als zelfstandig zijn.
        Jo

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties!

Dat van het nest schoonmaken, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Heb het risico genomen door meteen een nieuw nestblok met nestmateriaal te pakken en het eitje om te leggen. Vanmorgen eitje nummer 3, dus vooralsnog hebben ze daar geen probleem mee.

Nu hopen dat de jongen gevoerd blijven worden.

Opmerking

Working...
          X