Mededeling

Collapse
No announcement yet.

temperatuur op het hok dag en nacht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • temperatuur op het hok dag en nacht

    hallo allemaal
    ik lees nogal veel over het verslag van lievens gouldamadines daar kan je veel van leren dacht ik zo.
    nu ben ik begonnen met koudkweek dit jaar en wil de goulds op verlaagde temperaturen laten kweeken als het mijn lukt.
    nu lees ik een stukje over dag en nacht temperaturen.
    de minimale nachttemperatuur op het hok tussen de 4 en 5 graden
    minimale dagtemperatuur op het hok tussen de 9 en 10 graden
    maximale dagtemperatuur op het hok tussen de 14 - en 15 graden
    gemiddelde dagtemperatuur op het hok 11.5 -en 13.5 graden.
    nu is mijn vraag als ik de temperatuur overdag op 11.5 en 13.5 heb staan hoe krijg ik de temperatuur dan op de nachttemperaturen tussen 4 en 5 graden moet ik dan elke avond de verwarming terug zetten
    ik hoop dat jullie het geen rare vragen vinden van mij want ik wil het ook zo goed mogelijk doen.groeten louis bosman

  • #2
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      nu is mijn vraag als ik de temperatuur overdag op 11.5 en 13.5 heb staan hoe krijg ik de temperatuur dan op de nachttemperaturen tussen 4 en 5 graden moet ik dan elke avond de verwarming terug zetten

      Opmerking


      • #4
        Nadeel : als je uw voeding niet aanpast naar iets hoogkalorisch per gram voedsel, lukt het minder of waarschijnlijk niet.[/QUOTE]

        Hallo Alfons,

        Welke zaden/aanpassingen komen het meest in aanmerking om dit te bereiken?

        Louis Uiteraard zijn de opmerkingen van Alfons op je vraag juist. Als de temparatuur s,nachts wat hoger blijft geen punt.

        Ben zelf dit jaar ( op kleine schaal) gestart met koudkweek. Even snel wat koppels bij elkaar zetten lukte niet. Maar na wat tegenslagen hoop ik dat eind van deze week de eerste jongen uitkomen.

        Volgens mij zijn de de weersomstandigheden dit jaar voor koudkweek extreem gunstig normaal moet er toch met meer barre omstandigheden worden omgegaan.

        Groeten uit Driehuis
        Rob

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            @Alfons

            Over welke zaden heb je het dan en bereid je jezelf anders voor naar kweek in de koudkweek of niet?

            Groeten
            Kevin

            Opmerking


            • #7
              Hier lukte het met ; Witzaad, negerzaad en eivoer in voldoende hoeveelheid beschikbaar te stellen.
              Heb het over de afgelopen jaren waarin min 20 Gr. werd gehaald in de winters.
              Waren zelfs liefhebbers die meenden dat dit slechte behandeling inhield van de vogels.

              In de winter van 2013 omgeschakeld op warmer dit vanwege mijn leeftijd en de kwaaltjes die die kou slecht doorstaan.

              De vogels deden het prima in al die omstandigheden.
              Goulds moet je wel leren voldoende eivoer op te nemen.
              Rul eivoer helpt daarbij.

              Opmerking


              • #8
                Welke zaden/aanpassingen komen het meest in aanmerking om dit te bereiken ?

                Over welke zaden heb je het dan en bereid je jezelf anders voor naar kweek in de koudkweek of niet?
                Geen zaadaanpassingen, met deze uitzondering dat de hoeveelheid witzaad met ongeveer 20% is verhoogd. Voor de rest : gewoon een standaard exotenzaadmengeling, maar wel met licht gekleurde zaden. Geen donkere zaden.

                Het belangrijke verschil zit in het eivoer. Daar wordt het vetpercentage, onder de vorm van omega-3,6 vetzuren naar omhoog gedreven, tevens toevoeging van een belangrijke hoeveelheid antioxidanten. Geen ongezond vet, zoals bakvet e.d. gebruiken. Zit met dit geheel nog in een experimentele fase.

                Maar, zoals Eduard V hiervoor terecht heeft opgemerkt : ze moeten het leren eten. Je moet ze eigenlijk dwingen. Zoniet, mogelijk einde verhaal.

                Opmerking


                • #9
                  Interessant onderwerp.

                  Ik heb ook regelmatig op de site van Lievens gelezen. Wij hebben geen goulds maar het blijft erg interessant om het te lezen.

                  In december zijn bij ons twee nesten bichenows uitgevlogen in de buitenvoliere. Heb wel een handje geholpen door erop te letten dat ze 's avonds in het nest zaten of in ieder geval in het nachthok (waar het maar een paar graden warmer is dan in de vlucht) maar ze konden de temperatuur gelukkig prima aan.
                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    bedankt voor jullie inzet over koudbroed als het gaat over verlaagde temperatuur .
                    maar nu rest mijn de vraag als ik de temperatuur over dag voor koudbroed tussen de 9 en 14 graden wil hebben hoe krijg ik dan de temperatuur in de nacht op 4 of 5 graden wat ik al eerde aangaf en hoe gaat het dan met de ruiperiode op die temperatuur.
                    vriendelijke groeten louis bosman.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bosman
                      bedankt voor jullie inzet over koudbroed als het gaat over verlaagde temperatuur .
                      maar nu rest mijn de vraag als ik de temperatuur over dag voor koudbroed tussen de 9 en 14 graden wil hebben hoe krijg ik dan de temperatuur in de nacht op 4 of 5 graden wat ik al eerde aangaf en hoe gaat het dan met de ruiperiode op die temperatuur.
                      vriendelijke groeten louis bosman.

                      Zou me daar weing kopzorg over maken.
                      De dag en nacht wissel is van oorsprong ook niet van tel.

                      Grootste aanpassingen zijn m.i. in verleden geweest door te kunnen blijven leven onder de 20 Gr. C.
                      Ooit hield onder die temperatuur de stofwisseleng ermee op volgens de deskundigen.
                      De aanpassing daarop deed de vogels overleven en de nakomelingen sterker worden aan temperatuur wisselingen.

                      Dit naast nog wat kleinere aanpassingen die ook zijn verworven in hun genetische pakket.
                      Mag denken aan langer jongen bedekken in de nesten.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi Louis,

                        Waarom wil je perse kweken tussen de 11,5 en 13,5 graden ?
                        Naar mijn mening loop je alleen maar meer risico op legnood.
                        Omdat de legspier dan nog te koud is, als ik mij niet vergis is het beter om boven de 13 graden te zitten.
                        Dat de vogels na de kweek een koude periode meemaken is geen probleem.
                        Gould amadines zijn best wel sterke vogels hoor begrijp me niet verkeerd.
                        Ze kunnen makkelijk s'winters buiten blijven, mijn vader heeft ze al 3 jaar in de buiten voliere zitten en alleen het nachthok is vorstvrij.
                        Tot nog toe elk jaar nog jongen gehad, en elke keer pas in oktober.
                        Ook vorig jaar met die strenge vorst geen problemen gehad.
                        Wil je kweken per koppel of in groepsverband ?
                        Mijn vader kweekt in groepsverband en zorgt er altijd voor dat hij meer mannen dan poppen heeft, dit omdat de pop namelijk bij de goulds de partner keuze maakt.
                        Nog even wat, volgens mij heeft de rui niks te maken met de temperatuur, maar met het aantal licht-uren.
                        Zelf laat ik dit jaar mijn vogels voor het eerst in de schuur overwinteren.
                        De temperatuur hou ik op 6-7 graden omdat de vogels zich daar lekker bij voelen, en het licht staat op 06:00 tot 21:00.
                        Mijn vogels vielen dus ook meteen in de rui, de temperatuur in de schuur is ongeveer gelijk aan buiten alleen de lichturen zijn ander.
                        Om eventueel de temperatuur goed te kunnen regelen heb je een draadloze vloer verwarming klok thermostaat nodig.
                        Hier kan je een compleet verwarmingsschema in programmeren en deze heeft een potentiaal vrij contact waarmee je een elektrisch kacheltje kan schakelen.
                        Zelf gebruik ik 2 Rital kastverwarmings elementen van 150 watt per stuk en mijn verblijf in de schuur is 40 diep 40 hoog 180 breed.
                        Oh.. en wat de voeding betreft zijn ze ook niet echt lastig.
                        10 delen tropenzaad, 2 delen witzaad en 3 delen onkruidzaad volstaat prima.
                        Tijdens de kweek iedere dag eivoer verstrekken.
                        Trosgiers en maagkiezels mag natuurlijk ook niet ontbreken.

                        Ik hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met deze prachtige toverballen.

                        DiMario

                        Opmerking


                        • #13
                          hallo Di Mario.
                          ik zal je even uitleggen hoe ik er aan komt.
                          ik lees regelmatig een verslag van lievens gouldamadinis met hele goede verslagen daar heb ik heel veel van opgestoken mischien heb ik het wel verkeerd begrepen ik siteer wat ik gelezen heb.
                          on nachthok zit nu eind novenber midden in de kweek.
                          minimale nachttemperatuur op het hok : 4.5 - 5 graden
                          minimale dagtemperatuur op het hok : 9 - 10 graden
                          maximale dag temperatuue op het hok :14 - 15 graden
                          gemiddelde dagtemperatuur op het hok 11.5 - 13.5 graden
                          luchtvochtighied verloop overdag minimaal 58 - tot max 72 procent in de nacht uiteraard iets hoger.
                          gemiddelde hygrowaarde overdag grosso modo 63 en 66 procent uitzonderlijke uitschieters tot 80 - 90 procent tijdens de nacht zij tolereerbaar zolang deze pieken bij het ochtendgloren telkens onmiddellijk
                          in dalende lijngaan naar werkbare dagwaarde van 72 procent en minder.
                          dit is het verhaal Di Mario en daarbij speelde ook mijn gedachten hoe lager de temperatuur tot een bepaalde temperatuur dan hoe hoger de hygrowaarde want die kwam bij mij op temperatuur van 15 graden niet hoger dan hoog uit 58 procent vriendelijke groeten louis bosman

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bosman
                            hallo Di Mario.
                            ik zal je even uitleggen hoe ik er aan komt.
                            ik lees regelmatig een verslag van lievens gouldamadinis met hele goede verslagen daar heb ik heel veel van opgestoken mischien heb ik het wel verkeerd begrepen ik siteer wat ik gelezen heb.
                            on nachthok zit nu eind novenber midden in de kweek.
                            minimale nachttemperatuur op het hok : 4.5 - 5 graden
                            minimale dagtemperatuur op het hok : 9 - 10 graden
                            maximale dag temperatuue op het hok :14 - 15 graden
                            gemiddelde dagtemperatuur op het hok 11.5 - 13.5 graden
                            luchtvochtighied verloop overdag minimaal 58 - tot max 72 procent in de nacht uiteraard iets hoger.
                            gemiddelde hygrowaarde overdag grosso modo 63 en 66 procent uitzonderlijke uitschieters tot 80 - 90 procent tijdens de nacht zij tolereerbaar zolang deze pieken bij het ochtendgloren telkens onmiddellijk
                            in dalende lijngaan naar werkbare dagwaarde van 72 procent en minder.
                            dit is het verhaal Di Mario en daarbij speelde ook mijn gedachten hoe lager de temperatuur tot een bepaalde temperatuur dan hoe hoger de hygrowaarde want die kwam bij mij op temperatuur van 15 graden niet hoger dan hoog uit 58 procent vriendelijke groeten louis bosman
                            Hoi Louis,

                            Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het een prachtig mooi verhaal, en ik waardeer je inzet, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet.
                            Hygrowaarde is toch je luchtvochtigheid ?
                            Ik heb vroeger op school wel een haarhygrometer gemaakt en daar kan je de luchtvochtigheid op aflezen.
                            En dan nog iets, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht.
                            Dat is ook de reden waarom er condens ontstaat op een koud raam.
                            Om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen moet je bad water verstrekken.
                            Kijk "eind november zit ik midden in de kweek" dat kan ik begrijpen het zijn Australische vogels en bij mijn vader kweken ze ook altijd pas in het na jaar.
                            Oktober/November is niks vreemds.
                            Ik zeg ook niet dat je het fout doet, alleen ik snap niet waar je alle moeite voor doet.
                            Laat ik het anders zeggen, wat is het voordeel van die lage kweek temperaturen.
                            Goulds staan bekent om warmte behoevende dieren, en ik snap ook dat de Nederlandse temperaturen lager zijn dan in Australie.
                            Echter de Goulds die in Nederland te krijgen zijn hebben al heel lang Australie niet meer gezien, en kunnen het Nederlandse klimaat prima aan.
                            In de periode dat ik zelf nog Goulds kweekte, gingen de mannen begin Mei de buiten voliere in, twee weken later gingen de poppen naar buiten.
                            Omdat ik toen nog niet zoveel aandacht aan lichturen besteedde vielen de vogel wel meteen in de rui, daarna gingen ze meteen nestelen.
                            Diverse nesten met jongen groot gebracht tot aan december aan toe, ik moest echt de nesten weghalen.
                            Nu toch weer wat slimmer geworden zet ik mijn vogels vanaf januari in de schuur met het zelfde aantal licht uren als in begin mei.
                            De vogels vallen dan ook meteen in de rui.
                            Vanaf half februari worden de poppen van de mannen gescheiden, en krijgen ze sober eentonig voer aan geboden.
                            Begin mei gaan de mannen naar buiten en maken de buiten voliere eigen.
                            Twee weken later gaan de poppen naar buiten, omdat het ruien al in de schuur is gebeurt scheelt dat 6 weken kweek tijd.
                            Mijn forbes pap.amdines hebben 3 nesten gehad en ook hier moest ik echt de nesten weghalen.
                            Vogels raken broeds door een combinatie van factoren.
                            Onder andere het aantal lichturen, min of meer ook temperatuur, lucht vochtigheid en voedsel aanbod.
                            Als je een vogel van een sobere omgeving met eentonig voer verplaatst naar een ideale omgeving met een gevarieerd voedsel aanbod, en dit mag best abrupt gebeuren, zal je zien dat je na twee weken nesten met eieren hebt.
                            Je kan natuurlijk net als ik vroeger tegen een rui periode aanlopen en dan duurt het dus 4-6 weken langer.
                            Nogmaals het was geen kritiek, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen.
                            En ik kan je waarschijnlijk beter helpen als ik ook snap wat je wilt.
                            Wij hebben vroeger in de huiskamer wel Goulds gekweekt in een kooitje van 80 hoog 80 breed en 40 diep, niks lichturen, niks luchtvochtigheid gewoon tropen zaad eivoer en schelpen zand.
                            De reden dat ik reageer is omdat er een hele theorie voorgelegd wordt met hopelijk als eind resultaat een goede kweek, en die theorie wil ik graag van het begin tot het eind begrijpen, want misschien heb ik er zelf ook wat aan.


                            DiMario

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo Louis,
                              Je hebt elke keer over het lezen van de site van Lievens maar als je precies wilt weten hoe of wat dan mail je Ivan toch gewoon en vraag je om nadere uitleg?

                              Ivan is geen verkeerde en zal je best willen uitleggen hoe of wat ,ik denk persoonlijk dat je het jezelf te moeilijk maakt en dat de ervaring het je leert,maar wie ben ik?
                              Maar nogmaals mail Ivan en vraag om nadere uitleg.
                              Mvg,
                              Kingfisher.

                              Opmerking

                              Working...
                              X