Mededeling
Collapse
No announcement yet.
goulds kweken
Collapse
X
-
een nadeel kan zijn, de verschillende kop kleuren. ik zou dan alleen de zelfde kop kleuren bij elkaar zetten.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Die afmeting is te klein voor 3 koppels.
Sommige manmen kunnen in de broedperiode behoorlijk pittig zijn tegenover elkaar,
Dan komt er van broeden niets terecht.
Wat de kopkleuren betreft, daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar ik zou ook dezelde kopkleuren bijelkaar houden.
Opmerking
-
Het plan zoals geschreven ziet er niet slecht uit.
Wat ik nog mis is de ruimte voor de jongen want ik neem aan dat je weet dat je die gedurende de rui niet kan verplaatsen tenzij het onder en om dezelfde omstandigheden gaat.
Wat de maten van de kooien moeten zijn moet je ook even aan het praktische denken zoals het schoonmaken etc.
Hoe langer de kooi des te beter voor de conditie van de vogel. Deze vogels en ook een hele hoop andere soorten zijn soorten die graag vliegen daar vandaan dus hoe langer hoe beter. Ook is het goed als ze wat moeite moeten doen om omhoog te kunnen vliegen. De diepte zou ik op 40 cm houden. Goed schoon te maken en de vogels blijven zodoende toch wat meer voor zitten waardoor ze nog minder schuw worden. Bedenk wel bij de hele bouw dat de vogels dus zich gaan gedragen als kolonie vogels. Dus gezamenlijk vliegen, eten, baden etc. Dit houdt dus ook in dat je meer troep gaat krijgen wat uit de kooien kan vliegen. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat eventuele jongen zich moeten kunnen ontwikkelen direct na het uitvliegen. Eerst zullen deze een paar dagen nogal wild zijn als je in de buurt van de kooi komt maar dat neemt wel af. Misschien uit voorzorg of om wat achter de hand te hebben van een kooi om ze deelbaar te maken?
Concreet antwoord dus op je vraag is lengte en hoogte is wel belangrijk voor de conditie van de vogel. Een diepe kooi kan inhouden dat de vogels wat schuw blijven/worden.
Door in kolonie verband te kweken zou je rekening kunnen houden met de drie kopkleuren.
Voor de tt is winterkweek welhaast noodzakelijk. Maar ik meen dat je de vogels ook een jaar later op de tt kan spelen.Jo
Opmerking
-
Hallo Gert Jan,
Het antwoord op je vraag is de lengte.Als ik je verhaal goed begrijp dan heeft jou voorkeur om in deze drie kooien per kooi met drie koppels koloniebroed uit te voeren. Daarbij wijk je af van het gebruikelijke.
Uiteraard ben je natuurlijk vrij omdat te doen waar je zelf het meeste plezier in hebt. Maar omdat je nog gaat bouwen toch wat opmerkingen.
De Goulds kwekers die gericht kweek doen dat meestal met 1 koppel in kweekkkooien van ongeveer 50 x 50 x 80.
Voor kolonie kweek wordt als richtlijn aangehouden 1 koppel per kubieke meter met de aantekening van eerder genoemde opmerking dat vlieglengte belangrijk is.
Ik zelf heb geen ervaring met de door jou gewenste methode en ken ook niemand die dat zo doet. Gevoelsmatig zeg ik vermoedelijk veel onrust. Maar stel dat het zou lukken dat drie koppels gaan broeden en krijgen jongen dat wordt het een overvolle situatie. Maar mogelijk zijn er liefhebbers die er wel ervaring mee hebben die dat anders ervaren.
Succes met je overwegingen
Opmerking
-
Advertentie
Collapse
Opmerking